Gå til innhold

Lett å få innvilget KS ved Bærum Sykehus?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

JA, jeg vet. For jeg var til samtale der 11 juni og ble møtt med kjempe respekt og forståelse for min fødselsangst og behov for kontroll. Gikk fra samtalen med stjerner i øynene. Samtalen gikk helt fint og rolig for seg, var faktisk veldig koselig. Fikk spørre om alt jeg lurte på og fikk svar.

Ikke noe å grue seg for. Bare vær deg selv, forklar ditt behov og dine ønsker for ks. Dette går så bra skal du se!!!

Mineliten;o)

Hei og takk for svar!!! Jeg har akkurat vært der og ble møtt av en meget usympatisk lege. Hun hadde ingen forståelse for komplikasjonene jeg hadde ved siste fødsel og syns det var tull å skulle operere en frisk kvinne. Jeg skulle helst ha født normalt, men er redd for å oppleve det som skjedde sist (stor rift, smerter i nesten 2 år etterpå). Hun understreket neste bare ulempene ved KS (noe som de sikkert er forpliktet til) og lurte på om jeg visste at det var dobbelt så stor sjanse for å dø ved KS! Virket som hun kun prøvde å skremme oss! I hvert fall så fikk jeg time hos en overlege på mandag, så vi får se. Jeg får visst velge selv, men hun ville at jeg skulle snakke med overlegen først.

Be om å snakke med jordmor Nina Nylander....hun var flott og fin, viste masse respekt og sa at sykehuset IKKE kan nekte kvinner som ønsker å ta ks pga noe jus-greier. Lei meg for at du møtte en slik lege. Var det K. Koss?

Mineliten

Legen jeg snakket med (assistent lege) sa også at de ikke kunne nekte noen KS, men at hun ville at jeg skulle tenke gjennom det en gang til og at jeg altså måtte komme tilbake på mandag. Skal snakke med K Koss da. Vet du om hun er OK?

Jeg hadde min samtale med Koss i mai ang planlagt ks pga fødselsangst og fordi jeg har en mor som fikk en dyp psykose etter at hun fikk meg. Jeg var godt forberedt til samtalen, men synes dama var usympatisk. Hun klarte av alle ting å få meg til å gråte (sikkert fordi jeg var så utolig spent på samtalen), men jeg fikk ks når hørte min mor hadde blitt psykotisk etter fødsel. For meg virket det som om hun ikke ville høre på hva jeg hadde av tanker om ks, og dermed følte jeg at det ble helt håpløst. Men når jeg fikk samlet meg fortalte jeg dama rett ut hva jeg mente om henne. At jeg synes det var unødvendig å være så krass og lite imøtekommende. Mitt råd til deg er å være forberedt til å svare på det hun spør om, og be henne lytte til deg. Enden på visa er at jeg fikk innvilget ks fredag 20.juli, 11 dager før termin. Men....lillegutt ville ikke vente så lenge, vannet gikk torsdag 12.juli og jeg rakk ikke engang å grue meg til snittet. Personalet under operasjonen var strålende, ikke noe å grue seg for! Lykke til:-)

Annonse

Oj, oj, ja, da blir det spennende å se hvordan det går.... Tusen takk for rådene dine, jeg går egentlig ut i fra at det blir innvilget, siden hun jeg snakket med sist sa at de ikke tvinger noen til vaginal fødsel. Og hvis det virkelig blir et KS, håper jeg bare inderlig at de som skal utføre det er hyggelige mennesker, får litt skjelven hvis de jeg har snakket med skal være tilstede....

Takk igjen :)

Mineliten her:

Det jordmor sa til meg når jeg skal tilbake til samtale med lege 9. august. Hvis legen , og gjerne en assistentlege prøver seg..så be han/hun lese min rapport, sa jordmor til meg.

Ja, dessverre...Koss har dårlig rykte for å være krass, kald og lite empati. MEN, stå på ditt. Det er DIN kropp, DIN fødsel, DITT svangerskap, DIN baby m.v

Jeg aner ikke hvem jeg møter 9. august...men er forbredt på K.Koss jeg også. Men jordmor forsikret meg at min sak var avgjort, vi skal kun gå gjennom selve operasjonsdagen og få dato for inngrepet.

Jeg forbereder meg på KOSS. for jeg har hørt så inmari mye om henne, så jeg stålsetter meg til å være like tøff som anonym over.

La oss høre hvordan det går med deg. Spennende!!! lykke til.

Mineliten:o)

Hei, hei,

Da har jeg etter mye om og men fått innvilget KS! De er veldig imot det, men syns vi stod veldig på vårt og etter at vi kom med våre bekymringer for en vanlig fødsel gang på gang, lovte de å vurdere saken vår på nytt på et møte med alle overlegene....idag morges ble jeg ringt opp av hun vi snakket med igår (det var ikke Koss, men en annen overlege som var veldig sympatisk og imøtekommende og lot oss snakke ut :)) og hun fortalte meg at KS var innvilget.

Men uff, åh uff som jeg gruer meg!!!! Samtidig som jeg er fryktelig spent på hvordan babyen ser ut og om det er en gutt eller jente!

5 august, KS er satt til 3 aug!!! Fikk velge mellom 25 juli (imrg) og 3 aug og jeg vil helst at babyen skal være så moden så mulig. Skulle det skje noe før, tvinger de meg ikke til normal fødsel. Gikk 1 uke over med nummer 1, så satser på at det går greit....

Jeg skal til samtale med fødselslege 9 august for å få dato. Termin er 13 oktober, så jeg regner med at mitt ks er første uken av oktober.

Men jeg er kjempe nysgjerrig på hvordan det går med deg. Har spurt etter folk her inne om noen har tatt ks på Bærum..så håper du forteller alt fra din dag og dine opplevelser når det kommer så langt :o) Greit å høre fra en som tar ks på samme sykehus som jeg skal selv :o)

Mineliten;o)

Uff, dette høres ikke så greit ut, nå gruer jeg meg - skal til samtale der neste uke. Hadde ks sist pga laaaangvarig fødsel som ikke førte fram, sannsynligvis pga en kombinasjon av hodestillingen til babyen og størrelsen (nesten 5 kg).

Jeg har ingen klar formening om jeg vil eller ikke vil ha planlagt keisersnitt - det jeg ønsker er at de skal gi en VURDERING - i forhold til om en vaginal fødsel sannsynligvis vil bli likedan neste gang, utfra størrelse på babyen nå, osv. Men det høres jo mest ut som om de uansett ikke kommer til å anbefale planlagt keisersnitt og at dette nærmest er noe man må mase seg til dersom det ikke er helt klar indikasjon for KS. Jeg er redd for komplikasjonene som kan oppstå ved keisersnitt og jeg var ikke akkurat i toppform etter forrige. Men jeg er redd for hva som vil kunne skje v vaginal fødsel, jeg er redd det kan bli dramatisk for barnet og, dersom jeg klarer å fullføre fødselen, at alt revner.. nei, jeg ser ikke lystig på dette. Det hadde derfor vært godt med en skikkelig vurdering, og ikke bare "vi kan ikke nekte deg ks hvis du absolutt vil" - holdning. Vel jeg får bare se hva de sier...

Annonse

Igjen, jeg har kun 1 samtale på Bærum sykehus å referere til og det gikk kjempefint. Ble møtt med respekt og forståelse. Jeg var veldig klar på at min sak ikke var noen VURDERINSSAK, jeg ville ha ks. Så gjør deg opp en mening på forhånd - så går det nok fint skal du se.

Mineliten

jeg vil veldig gjerne dele min erfaring. Ser det skrives mye rart om karen sofie koss her. jeg har selv vært til samtale med henne, og opplevde henne absolutt ikke slik det beskrives her. men som at hun var veldig klar, tydelig- og lett å forholde seg til. jeg opplevde henne som at hun tok meg veldig seriøst, kanskje fordi jeg hadde tenkt godt igjennom mine egne argumenter. og det var ikke noe problem, ks innvilget. men jeg tror det lønner seg å ikke være "sutrete" med henne, men klar og tydelig i sin tale.

for å si noe positivt om denne damen også, er hun kjent landet over for å være en veldig dyktig lege på dette området. (kanskje ikke når det gjelder empati, men når det gjelder det faglige). Ikke det at det spiller så stor rolle i selve keisersnitt debatten, men denne damen vet hva hun driver med. mener ikke å forsvare for dere som har opplevd henne negativt, men mitt møte med henne bar absolutt preg av respekt og lydhørhet. Og interesse både for meg og min mann.

Enig med deg, viktig å ikke møte opp til et sånt møte som sutrete, krevende og "jeg vil ha" holdning. Fikk sånn sett skryt av jordmoren jeg var til samtale med at jeg var klar og tydelig og at jeg tydeligvis hadde satt meg inn i egen problematikk og ks (noe som stemmer).

Jeg gleder meg til ks....tror det blir en flott opplevelse, er kjempe positivt innstilt til tiden etterpå. Og så gleder jeg meg veldig til å ikke ha stoooor mage lenger....hehe...

Mineliten :o)

Hei

Jeg skal også ta ksnitt på Bærum i begynnelsen av oktober. På UL sa jordmoren at det ble keisersnitt (har tatt to fra før av, men ikke på Bærum), så jeg har vel egentlig regnet med at det ikke var noe issue at det skulle bli innvilget, men skal også til samtale i august. Aner ikke hva de skal snakke om da, for jeg trodde alt var i boks. Tror ikke de anbefaler fødsel etter to KS pga fare for ruptur av livmor. Jordmoren jeg snakket med var hvertfall kjempe ok, men det er vel legene som tar den endelige avgjørelsen.

Og keisersnitt er ikke så ille som du tror, jeg har hatt ett akutt og ett planlagt. Og planlagt er såååå mye bedre. Kom meg fort etterpå, alt bra med babys og selvsagt tok det tid å bli "meg selv" igjen helt og fullt, men mye heller det enn angst for at en fødsel skal bli som den første (endte med akutt snitt etter 12 timers forsøk). Jeg slappet hvertfall mye mer av etter at det ble bestemt KS enn å gå å lure på om det samme som skjedde under første fødsel skulle skje igjen.

Skjønner ikke vitsen med all skremselpropagandaen rundt ksnitt. Irriterer meg skikkelig. Ikke det at det er en lettvindt løsning - absolutt ikke - men for noen av oss er det den absolutt beste løsningen.

Uansett, lykke til! :-)

HEI...

Jeg skal også ta ks på Bærum i begynnelsen av oktober....moro...kanskje vi møtes? Skal tilbake til samtale om dato den 9. august.

Hvilken jordmor hadde du samtale med? Nylander her....kjempe ok dame!

Mineliten;o)

Enig med de over her, at det er veldig viktig å ikke være klagete eller sutrete. Vær ærlig og vis at du har satt deg inn i både fordeler og ulemper (både når det gjelder vaginal og ks). Vi fikk også skryt av at vi var veldig greie å ha med å gjøre. Hun vi snakket med har opplevd å bli mer eller mindre angrepet, og da blir man ikke tatt særlig seriøst.

Uansett: lykke til alle sammen :)

Hei. Jeg tok keisersnitt på bærum januar 2005. Fikk det innvilga med en gang pga traumatisk fødsel i 1997. Syns de var kjempe koselige der. Absolutt ingenting og grue seg for. Jeg er mega pysete og svimer av bare jeg ser en nål, men dette var 10000 ganger bedre en og føde vanlig. Selfølgeli var det vondt etterpå, men så lenge du vet det på forhånd. Lån keisersnittboka på biblioteket så blir du klar over hva som skjer både før og etter. Bærum er kjempe bra. har planer om og snart bli gravid igjen og da blir det bærum selv om jeg bor i telemark. Lykke til alle sammen.p.s hadde en svensk og en dansk lege som sydde snittet helt perfekt. Syns ikke idag 2,5 år etter. Fastlegen min trudde det var sydd av en plastik kirurg. klem annette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...