Gå til innhold

...ny her inne

rosemor*endelig*mamma*igjen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer og lykke til =)

Spør legen din ang. duotest. Det kommer an på hvor langt du er kommet i svangerskapet.....om du får tatt den eller ikke.....tror det er innen uke 12?! Har ikke tatt denne selv.

Og ja...det er litt skummelt å bli gravid i moden alder.....er liksom altfor voksen, og tenker på alt som er farlig osv.....istede for å kose meg....men jammen koser jeg meg og =) og gleder meg=))

Annonse

Gratulerer og velkommen til oss!! Jeg har vel ikke så mange råd å komme med, men stol ikke på at legen din vet alt....hverken om duotest eller andre ting. Hadde selv en gynekolog som ikke visste hva duotest var.....

Folk er litt forskjellige, men jeg syntes det var greit å ta duotest. Ingen komplikasjoner og helt uten risiko. Jeg ville ikke ta fostervannsprøve selv om jeg er 43 år. Men hvis det overhode ikke spiller noen rolle hva resultatet blir, så kan det jo droppes. Bare husk på at hvis du skal ta testen, som utføres 4 steder i Norge, så skal du ha dekket reise og opphold av NAV. Ingen som forteller det heller.

Gratulerer masse med svangerskapet, og lykke til videre!

=)

Duo-test er en kombinasjon av blodrøve (tas mellom uke 8 og 13+6) og ultralyd (tas fra uke 11 til 13+6). Avhengig av din alder og funn, regner man sannsynligheten for Trisomi 13, 18 (som begge er sjeldne gen-feil) og 21 (som er Downs). Er sannsynligheten for noen av disse "feilene" lav, anbefales ikke fostervannsprøve pga abortrisiko (0,5-1%) også ved denne testen. Duo-testen har en nøyaktighet på ca 85%. Ikke alle leger er klar over at denne testen finnes (det var ikke min lege bl.a), så du må selv spørre om å få tatt den om du ønsker. Du blir da henvist til genetisk veiledning, hvor det blir forklart alt om denne testen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...