Gå til innhold

Gallestein, vondt i magen.

Anbefalte innlegg

Hei hei, den sist emåneden har jeg slitt med at jeg har hatt veldig vondt oppe i magen og i ryggen. HAr blitt kvalmen av dette og kastet opp. Av og til har det gjort så vondt at jeg ikke vet hvor jeg ska gjør av meg... I går dro jeg på legevakta, ble litt bekymra. Da sa legen at jeg kunne ha galleblærestein. Og siden babyen presser opp alle organene i tillegg gjør det nok extra vondt. Er det noen andre som har det? Er litt bekymra, skal på ul å sjekke det, men om det fortsetter å gjøre vondt slik som det gjør ut svangerskapet hvet jeg ikke om jeg holder ut... noen som har råd? kanskje noe som hjelper? Nå må jeg ihvertfall spise mindre fett i og med at det er når maten er feit d gjør mest vondt. I tillegg er man mer utsatt når man er kvinn, gravid og overvektig... off jeg håper det går over og at jeg slepper operasjon... litt skummelt det der når man har en liten i magen...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9873151-gallestein-vondt-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ut på tur

Jeg har fjernet galleblæra pga steiner og betennelse.

Men det var lenge før jeg blei gravid.

Jeg reagerte ekstra sterkt på melkefett spesielt varmt melkefett. Fikk jeg det sammen med f.eks pasta var det helt krise.

Ting jeg ikke var spesielt god på å spise var f.eks:

Lasagne

Pasta med fløtesaus

Pizza

grøt kokt med melkeprodukter (havregrøt kokt på vann gikk greit)

Jeg har jo fortsatt ett små anstrengt forhold til fett og pasta med fløtesaus er fortsatt ingen suksess. Men hadde det den gang og fortsatt nå litt sånn at magen var som en svamp. Når svampen var full randt det over.

For meg hjelper cola light eller andre lette cola producter dersom jeg får fettsjokk (kan jo ikke være sundt det der vi drikker... )

Dersom du er plaget med gallestein ville jeg ha gått over på et veldig magert kosthold for å unngå å tirre blæra ekstra.

Men komme dette til å vvære like gale nå resten av livet:(? Legen sa at siden barnet presser organene opp vil det gjøre extra vondt, men jeg syns det gjør veldig vondt, gråter og får ikke sove om natten. Når må man gjøre noe me det? Vente helt til man får betennelse slik man kan operere?

Gjest Ut på tur

Neida, har aldri sånn skikkelig vondt. Sånn som du antagelig har nå.

Men det hender at magen gir beskjed om at jeg har spist for mye fett og den sliter litt. Da blir jeg sånn små uvel og grenseløst trøtt. Men ALDRI sånne intense smerter. Bare å bli kvitt den blæra så fort som mulig, men har hørt at dette ikke er bare bare når man er gravid fordi blæra ligger litt klønete til i forhold til livmoren. Jeg har hvertfall ikke savnet den en eneste dag.

Men nå mens du har den og den er vond så prøv å begrense fett så mye som mulig sånn at du ikke tirrer den.har du fått noe smerte stillende ?

Leste en tråd her inne på BIM som sa at de smertene man har ved gallestein minner om det å føde.

Så om du ikke har født før så vet du nå litt om hva du skal gjennom.

Jeg hadde gallesten og fikk en betennelse for noen år siden. Men etter at betennelsen gikk ovet har jeg vært frisk. Kun noen svake smerter et par ganger. Og galleblæren er ikke fjernet. Vær forsiktig med hva du spiser. Prøv å kjenne etter om noe gjør at du reagerer. Ved et gallestensanfall bør du ikke spise, kun drikke. Til det har gitt seg altså. Jeg vet at nøtter kan være uheldig, og jeg tror jeg reagerte på sushi. Tror det er best å holde ut til fødselen er unnagjort, gå til legen og få noe smertestillende som er trygt hvis du trenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...