Gå til innhold

Forstå den som kan!

Anbefalte innlegg

Jeg undres over de som klager over "nye sammensatte navn", ofte er de samme som klager over "popis navnene" som de kaller dem! Hvis det ikke kommer nye navn, så går jo alle rundt og heter det samme til slutt.

Syntes dere sier litt i mot dere selv!

Kan ikke forstå at det gjør noe om Chrissander f.eks er satt sammen av Christoffer og Aleksander.

Stortsett alle navn har opphav fra ett anett!

Lurer virkelig på hva deres barn heter, må ha vært fryktelig vanskelig å finne navn, med alle de kravene dere har!§

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9869439-forst%C3%A5-den-som-kan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har kanskje noe å gjøre med om man liker navnene i utgangspunktet? Synes man Christopher og Alexander er kjempeflott liker man vel Chrissander også? Synes man Christopher og Alexander er sånn halvgreie navn synes man kanskje ikke en kombinasjon av disse er så ultimat? Ikke vet jeg hva andre tenker, men jeg har det litt sånn. Liker heller ikke Mathias og Theodor spesielt godt, og da blir jo Matheo en radbrekking... To navn man ikke liker satt sammen - kan det bli værre? Min høyst personlige teori!

De fleste navn finnes i forskjellige varienter... også med radbrekning som Vannmann30 kaller det...

Tom - Mats... Tomas

Katja - Trine ....Katrine

Kari - Anne.....Karianne

Kari /Karin..... Karina

Kaia - Milla....Kamilla

Sander - Alex.... Alexander

Sandra - Alex... Alexandra

Elise - Beth... Elisabeth

Mats - Hilde... Mathilde

Tor - Leif...Torleif

Odd - Bjørn... Odbjørn

Odd - Geir... Odgeir

Mari - Anne... Marianne

Jan - Anne... Janne

Jens - ine... Jensine

Dårlig argument å si at jeg liker verken Tom eller Mats, så navnet Tomas er helt grusomt.... Eller jeg liker verken Elise eller Beth, så Elisabeth er jo da helt uten tvil, et navn jeg ikke liker.

Det blir for dumt å argumentere slik i allfall :-(

De eksemplene du kommer med her kan ikke sammenlignes, svært mange av dem er avledninger av opprinnelige navn. Alexander er det opprinnelige, men Sander og Alex er forkortelser. Ellers - jeg skrev jo klart at det var "min høyst personlige teori" - ikke at den gjelder alt og alle. Hverken du eller jeg kan snakke for andre enn oss selv. Det å si at min personlig mening er "dum" blir bare enda "dummere", for å si det sånn... Jeg prøvde å komme med et innspill til hvorfor jeg ikke liker navnet Krissander ved å gi en mulig forklaring. Jeg kan ikke lyve og si at navnet er fint når jeg ikke synes det, og det å si "jeg synes Krissander er stygt" vil jo være lite konstruktivt og heller ikke gi forklaring på hvorfor jeg ikke liker det. Det er lov å tenke - skulle man tro...

Jeg kunne ikke tenke meg å kalle barnet mitt for verken Alexander og hvertfall ikke Christoffer, men synest det er gøy å høre nye navn som klinger pent. Chrisander er noe nytt og ikke oppbrukt, jeg var ikke klar over at dette navnet var i ferd med å bli et mote navn, for jeg har nylig hørt det. Emilian er et nytt navn som jeg synest er pent, men kunne aldri tenkt på å kalle gutten min Emil.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...