Gå til innhold

Nakkefold og blodprøve


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal på ultralyd imorgen, for å sjekke nakkefold.

Men får man tatt blodprøve da, hvis man ønsker; eller får man kun det hvis de er i tvil etter ultralyden?

Og tar de den type blodprøve på alle sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får jeg spørre hvorfor du skal skjekke nakkefold?

 

Er du over 38 eller har down i familien. Er dette noe alle burde gjøre?

Koster det penger? og til slutt hvor gjør man det?

 

Mange spørsmål dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn duo test som du refererer til er ikke vanlig og tas kun hvis det er downs i familien eller du er 38 år. Nakkefold måler dem på UL, som en indikasjon om noe kan være galt men selv om den er stor trenger ikke det bety noe. Vil du vite mer om duotest å sånn som du faktisk lurer på gå inn på formumet 'Gravid-moden alder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg må ikke sjekke nakkefold, men jeg ønsker det selv.

Idag stod det forøvrig i VG, at fagfolk vil at alle gravide skal få dette tilbudet i uke 12. Snart på tide, synes jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke VG har alle fakta på bordet....skriver om pasienter som er blitt behandlet for HJERTESLAG?!?!?!? ha ha ha. Ikke tro det spøtt av hva de utspekulerte journalistene skriver om helse. tro dere meg! De skriver det de vil skrive.

Nakkefold bør man bare sjekke dersom man er over 38 eller har downs i familien. Ikke nødvendig å gjøre. Har lest her inne om mange unge friske mødre som har gjort det og legen har påvist nakkefold. Ungen kom ut frisk og fin:)

Unødvendig mye bekymring for friske og raske mennesker.

Tro på legen deres, ikke VG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare et fåtall sykehus tar denne blodprøven (Haukeland - Rikshospitalet og sånn). Blodprøven er et tilbud - egentlig uavhengig av funn ul. Husk at denne undersøkelsen bare har noe for seg fra uke 11-13 da væskeansamlingen de måler blir borte i ca uke 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I danmark får alle gravide dette tibudet i uke 12, og der er barn født med down syndrom halvert de tre siste årene!! Alle burde få dette tilbudet. Det er da ikkke bare de over 38 år, som kan få barn med downs...Men selfølgelig, det er jo frivillig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På besøk fra 2 trimester, jeg var på riksn for å ta en grundig Ul pga at jeg har epilepsi,da målte han nakkefold samtidig og jeg tok blodprøve samtidig, legen sa den lå i grenseland 2.5 mm,informerte ikke mer og leste mye om det når jeg kom hjem, ble da veldig bekymret,reagerte ikke noe særlig da legen sa det for hannevnte det i en bisetning. Heldigvis så var blodprøvene bra og risken for downs gikk betraktelig ned til min fordel. Så jeg hører til den gruppen som fikk målt den og ikke hadde noe å bekymre seg for tross at den lå i grenseland. Jeg er 33 år og har ingen med downs i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket nakefolden på UL på mandag. Da var jeg 11+1. Man må være mellom uk 11-13 for å se dette. Legen sjekket det da automatisk, siden jeg var i den uken. Jeg har ingen grunn til å være bekymret, men synes det er greit å vite, derfor tok jeg UL i uke 11. Var forøvrig en kjempeopplevelse å se det lille fosteret, så ville gjort det samme igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det værste jeg har hørt! At antall barn med down syndrom er halvert i Danmark. Det betyr jo at de har tatt abort når de har fått vite om denne nakkefolden. Ufattelig at folk vil gjøre noe sånt, et barn er en gave uansett, og jeg kjenner mange herlige mennesker med down syndrom. Fjerne et liv pga en kromosomfeil gjør at jeg får helt grøsninger på ryggen. Da har det gått litt langt for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er HELT enig. Hva er galt med disse menneskene som velger bort sitt eget barn på grunnlag av en kromosomfeil?

Vil også bare informere om at jeg tror enkelte her inne har blitt litt feilinformert.

Mennesker med downs syndrom MANGLER nakkefold. Det er derfor de er litt "flatere" i bakhodet enn mange andre.

Synes hvertfall at disse menneskene er akkurat like mye verdt som alle andre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det finnes forskjellig grad av downs. Noen er veldig selvstendige, andre er ikke. Synes man ikke skal fordømme de som velger å ta det bort. Jeg er helt sikker på at det ikke er noe lett valg. De foreldrene er like opptatt av spirene sine som vi er. Tror mange tenker på at "hvem skal ta seg av mitt barn når jeg ikke er her mer?" Var selv på nakkefold undersøkelse, og gruet meg litt for den. Er over 35. Godt å vite at alt er ok, og at jeg slapp å ta stilling på hva jeg eventuelt ville ha gjort. Synes vanvittig synd på foreldre som må ta stilling til sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dersom jeg hadde fått vite at mitt ufødte barn hadde downs tror jeg hadde tatt abort. føler meg veldig sikker på dette. Dette fordi jeg har jobbet mye med funksjonshemmete barn (alt fra lette til multihandikappede og downs da) Og vet hvor mye det kreves, og mange av disse barna ikke har det sp bra. Men mange har det også kjempe bra. Men tror ikke jeg har klart å oppfostret et sykt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på riksen og sjekket nakkefolden til babyen min før sa.. nakken var litt stor. pluss at de trodde at den ikke hadde nesebein,dette er også et tegn på downs. tok prøve av morkaken.. den viste at det ikke var down.. men en uke ettrpå mistet jeg.. babyen hadde masse væske rundt hjertet. var da i uke 12 når de sjekket dette. de tar ikke fostervanns prøve før etter uke 15..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...