Gå til innhold

trenger å høre deres meninger :) vær så snill å svar!

2exu-guttjanuar2010

Anbefalte innlegg

jeg(20år) og samboeren min(23år) ønsker oss så innmari en liten en.Men jeg går på skole(skal gå barn- og ungdomsarbeider fra høsten av,og så er det to år i praksis),og er så usikker ang det å få barn i løpet av lærlingstiden osv.Samboeren min har fast jobb,og tjener egentlig veldig godt,så vi har veldig bra økonomi.Vi har eget hus,to biler og ellers alt vi trenger.Jeg holder på å ta lappen nå,så håper jeg får den om ikke så veldig lang tid.Foreldrene mine vil jo helst at jeg skal bli helt ferdig med utdannelsen før vi prøver å få barn,men jeg leser jo her inne at det er mange som klarer det kjempe fint selv om de går på skole.Hva syns dere?vær så snill å svar,trenger å høre andres synspunkter :)

Håper dere svarer meg ;)

Klem

Fortsetter under...

Jeg har alltid trodd det at hvis man virkelig vil noe så får man det til ;-) Det er jo mulig å kombinere skole og barn. Jeg har akkurat gjort ferdig videregående og har funnet ut at jeg er gravid, så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre til høsten, men jeg kommer nok til å begynne på den utdannelsen jeg ville og så bare ta et halvt år av gangen :) Jeg har en venninne som kombinerer skole og barn, faren er hjemme med babyen på dagtid mens hun går deltid på skole. De klarer seg kjempebra.

Men poenget mitt er i hvert fall at hvis dere føler dere klare og virkelig vil dette så go for it :-)

Lykke til ;)

Jeg er på samme alder, og har gått ferdig videregående pluss 1 år på høyskole der jeg studerer til barnevernspedagog. Men nå ville jeg ikke vente lenger, så etter 9 måneders prøving så ble jeg gravid =) Endelig... Litt dumt kanskje siden det bare er 2 år igjen med studier, men det er VÅRT valg, og ingen andre har noe med det å gjøre. Vi ville dette nå fordi vi føler oss klar for det!

Så jeg vil bare si at dere må gjøre det dere føler for, bare dere vet at det er til deres eget beste. Og SÅKLART babyens beste!!! Man kan ikke være egoistiske med et slik valg. Men jeg ville kanskje blitt helt ferdig med videregående ihvertfall, for da har du noe å falle tilbake til senere. Men samtidig så kan det jo hende dere bruker lang tid til å få til baby, og da ønsker man kanskje senere at man begynte å prøve tidligere. Jeg ville beholde barnet nå fordi jeg vet at jeg får bra pengestøtte av lånekassen, osv. Så slike praktiske ting bør dere sjekke ut litt først kanskje.

Håper dere finner ut hva dere vil - og jeg ønsker dere masse masse lykke til med ALT fremover!

Klems

Jeg er bare 17 år, blir 18 like etter termin, og har bare fullført ett år videregående, og fant ut at jeg var gravid .

Bor sammen med barnefaren, vi har holdt sammen i 2 år, 2,5 når den lille kommer .

Vi har egen leilighet og bil, jeg tar lappen rett etter barnet er født, økonomien er grei, og vi klarer oss fint.

Men jeg skal bli jordmor, så har 9 års utdannelse igjen !!

Vi hadde ingen planer om å få barn så tidlig, men jeg hadde ikke planer om å vente til jeg er 28 år (ferdig utdannet) heller.

Så da ble det for dumt å ta abort nå for å så prøve om noen år .

De ville jeg ikke hatt samvittighet til .

Jeg er nå 15 uker, men vi har kjøpt alt untatt bilstolen .

Så nå gleder vi oss .

Skal på kontroll i morgen tidlig .

når du er lærling, kan du fortsatt gå ut i svangerskapspermisjon. og fortsette å jobbe igjen etterpå:)

var iallefall sånn da jeg var det. ikke for at jeg var gravid da. men kjenner ei som var det, eneste som er at det kan være vanskelig å få lærlingplass hvis du oppplyser om at du er gravid. me det er ingen som har rett på å vite det!

gjør det som dere føler for:) ikke hør på alle andre:) dere klarer dette:) det er jeg sikker på:) er bare 21 år selv..så er ikke av de eldste...blir 22 da babyen kommer:)men lykke til:)

jer er gravid i 31 uke og jobber som lærling i kommunen. det som skjer er at de fryser lærlingtiden din, og du går tilbake etter endt permisjon og gjør ferdig det du har igjen av lærlingtiden.

viss dere er litt smart, så venter dere til du har fått deg lærlingplass.. du får mye større utbytte av å kunne ta permisjon, istede for å MÅ dra på skolen. det er det jeg ville ha gjort. har venninner som har fått midt under videregående, og de har virkelig måtte jobbe. er ikke lett å kombinere skole, baby, amming, lekser, kjæreste, hjem, venner ol.

det er ett vanskelig puslespill, men viss du liker utfordringer så vill jeg bare si hopp i det;)

lykke til i allefall:)

Annonse

jeg er 18 år, skal starte på barne- og ungdom til høsten. etter det skal jeg gå påbyggning, lærling i 2 år, så gå 3 år på høgskole.

Jeg er i 18. svangerskapsuke, og jeg og kjæresten fant ut at det var like greit nå som senere.

Vil som noen andre lengre opp anbefale deg å vente med prøvinga til du har fått læreplass. Eg hadde egentlig tenkt at eg skulle få babyen i læretida mi for då var eg sikra jobb og penger ei stund framover men sånn vart det ikkje så eg vart gravid, men mista tidlig. så tok det litt tid å bli gravid igjen, så eg rakk eg å ta fagprøven og bli ferdig med læretida og alikevel får svangerskapspenger 80% av vanlig lønn så babyen kunne faktisk ikkje kommet på eit betre tidspunkt for min del. Har no 7 dager igjen på jobb så er eg ferdig omsorgsarbeidar. Skal bruke deler av permisjonen min til å studere via NKI. få meg studie kompetanse. sånn at eg om nokon år kanskje tar høgskule. men eg har det ikkje travelt.

Hadde du "spurt"meg for fem måneder siden(da jeg ikke var gravid) så hadde jeg sagt noe i stilen"åh nei, du er alt for ung og du burde vente". Men i etter at jeg ble gravid har jeg skjønt at skolen lar vente på seg, den er der for deg når du også har fått barn. Så det eneste du burde tenke over er ansvaret egentlig med å få en liten en i huset, og det virker jo som at dere har det bra økonomisk(som selvsagt er en fordel). Moren min mente jeg var for ung(snart 23), men foreldre er jo foreldre. De vil gjerne ønske deg alt godt, og ser kanskje ikke samme lyset i tunnelen som du ser.. ihvertfall ikke min mor, siden hun fikk meg da hun var 20 mente hun at jeg skal gå i samme "felle".. men tiden er forandret, jeg skal gifte meg(hun ble enslig) og vi har god råd.

Så lytt til magefølelsen og snakk mye med din kjære om at du ønsker å ta opp skolen igjen etter fødsel og kanskje litt fremtidsplaner.. en "femårsplan" er alltid greit å ha i huet..

Tusen takk alle sammen får kjempe flotte svar.Dette satte jeg pris på :) syns det er så fint å høre andres synspunkter og erfaringer :) vi har bestemt oss for å prøve når jeg har fått fast lærlingplass og jeg gleder meg så utrolig masse.Jeg klarer nesten ikke vente hihi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...