Gå til innhold

Gutter med rosa joggesko...

Anbefalte innlegg

Skrevet

ka-ping

Jeg føler at det er litt andre "regler" for jenter.

En jente kan være guttete og like gutteting, og bli sett på som kul og tøff.

Også syns jeg ikke det finnes noen rene guttefarger, jenter kan liksom gå i alt de.

Men rosa, lilla o.l. på gutter er litt fy.

Jeg har en "gutte"jente, som helst flyr rundt i fotballklær og fotballsko (hun er 6 år), og ingen sier noe på det.

Men hadde en gutt på samme alder trippet rundt her ute i tights, leggingser og ballettsko, tror jeg folk hadde reagert litt annerledes :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe, les svaret mitt over ditt - som jeg forøvrig postet samtidig...

Skrevet

En liten tanke etter å ha lest/deltatt i denne tråden:

- skal vi skåne barna våre så aktivt fra alt vi frykter kan være gjenstand for mobbing at vi kjører dem inn i den konformiteten som er grobunn for mobbinga? Er det ikke da bedre at vi gir barna sikkerhet og trygghet nok til å ta egne valg og følge sine egne veier, rett og slett å tenke utenfor boksen?

Skrevet

Spurte jenta mi her på 6 år om gutter kan ha rosa joggesko, å hun svarte så enkelt at ja vis han liker rosa så:))

Barn i den alderen er enkle etter min mening, her i gården er det i allefall ingen mobbing........ De godtar det meste......

Men på en annen side ville nok være skeptisk til å kjøpe rosa sko til min sønn, men av den grunn at har ingen andre klær som matcher de evt rosa skoene:)))) Ikke så veldig mye rosa joggebukser i det skapet gitt.....

Skrevet

Den der er vanskelig ka-ping.

I utgangspunktet ville jeg stått på barrikadene og kjempet for at vi skal oppdra våre barn til å bli selvstendige, tenkende mennesker, som står for sine meninger og har egne synspunkter, selv om det er meninger som kolliderer med "hvermannsens" meninger.

Men...så kommer det til ens egen, lille 5-åring, og beskyttelses-mamman våkner, og vil skåne den lille poden for alt vondt som finnes i verden, der i blandt mobbing.

Dilemma =)

Skrevet

Inspirert av Sluffsa, spurte jeg mine to også :)

Jenta på 6 år svarte: Ja, gutter kan godt ha det, men det hadde vært litt rart, syns jeg.

Gutten på 8 år svarte: Ja, de kan ja med litt rosa på, men ikke helt rosa og ikke glitter.

Når jeg spurte hva han hadde sagt om en i klassen hans hadde kommet med slike sko, så sa han : Jeg hadde latet som jeg ikke så de nye skoene, så jeg slapp å si noe om de ;)

Skrevet

Begge hadde fått rosa sko :) Hvis en liten gutt liker rosa sko så er det sikkert fler av de som gjør det også, hadde sønnen min blitt ertet så hadde jeg jo selvfølgelig blitt trist og kjøpt nye sko til han hvis han da ville ha det. Eneste jeg hadde tenkt på ved skokjøp var om de satt fint på foten og ikke var for heslige til at jeg orket å betale penger for de :)

Skrevet

Jeg har delvis samme problemstilling. Bare at det er ikke tvillinger.

Men jeg må sette helt stopp for hans rosaønsker, han blir mer og mer en jente.

Han er lei seg fordi han ikke er en jente, han ønsker så at han ikke var gutt.Og så den skjønne gutten som han er.

Det begynnte med en slik filleting som det.

Akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde stoppet det med en gang. For han har det ikke så greit lengre....:(

Skrevet

Den var litt naiv, men en god tanke.

Selvsagt hjelper selvstendighet når du blir mobbet.

Men hjelpe meg, man gir ikke f allikevel.

Min erfaring når jeg fikk skolebarn er at barn er til tider ganske grusomme. Ble helt paff jeg...

Skrevet

Nå har jeg aldri kjøpt feks rosa sko til ham, men han har fått ha sine rosa skatter...

Men etter å ha lest tråden her..

Når du står og ser ditt barn gråter eller blir ertet eller holdt utenfor pga ting så forsvinner dine prinsipper temmelig raskt.

Om du ikke tror det skjer, så bare vent....Om du ikke lemper på slike ideer da så er ikke det særlig snilt mot barna. Man blir ikke selvstendig gjennom erting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...