Gå til innhold

Gutter med rosa joggesko...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en reell problemstilling:

Dere har tvillinger, en gutt og en jente, på 5 år.

Dere skal kjøpe nye joggesko til dem. Begge faller pladask for noen rosa joggesko med glitter, og blinking.

Hva gjør dere? Får begge rosa joggesko?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde nok kanskje prøvd å få gutten til å like noe andre, men går ikke det så hadde han nok fått de ja...

joggesko lever ikke for alltid.. hehe..

Skrevet

Begge får rosa joggesko - helt klart!

Skrevet

Nei, gutten får ikke rosa joggesko! Når man er 5 år (også tidligere) så har unger allerede begynt med mobbing, så det hadde ikke min gutt fått lov til, og det er til hans eget beste!

Jeg har to gutter, en på 4 og en på 5. Han eldste fikk ny sykkel, men så glemte vi å kjøpe hjelm til han. Da de skulle ut å prøve syklene sine, så måtte han låne lillesøstra sin rosa hjelm. Han yngste gutten på 4 mobba han så vanvittig :-) He, he.. han tok det pent, han med hjelmen da, heldigvis. Han lo litt av det selv ;-)

Men jeg ville ikke latt gutten min få rosa joggesko, og dermed bli mobba livskiten utav i barnehagen f.eks!

Der går grensa mi, hvertfall :-)

Skrevet

Men i alle dager! Hva lærer dette unger da?

Trodde vi var kommet litt lengre enn som så. Sønnen min skal ihvertfall få rosa joggesko dersom det er rosa han vil ha.

Skrevet

Enig med girly! Sto du bare der å så på når den yngste mobbet den eldste for den rosa sykkelhjelmen eller??

La gutten få rosa joggesko!!!!

Skrevet

Jeg håper forøvrig at når jenta mi blir så stor at mobbing blir ett tema, at jeg har gitt henne selvstendighet og mot nok til å stå imot gruppepresset. Hejja unger som tør skille seg ut, og hejja foreldre som tør å la de skille seg ut og som lærer ungene om toleranse. Det værste jeg hører er Nej, det kan du ikke få det er gutt/jente farger/leker... Hva er vitsen?

Skrevet

Veldig enig! Og som foreldre så har vi ett STORT ansvar om å lære ungene våre hva som betyr noe her i livet! Farge på sko er IKKE en av disse tingene!!

Mobbing er en uting - og burde ikke være umulig å bekjempe, men er jo hos foreldrene holdningene ligger...

Skrevet

Dersom det var rosa joggesko gutten ville ha, så hadde han fått det. Ærlig talt - vi bør være kommet litt lenger nå, enn at vi lar ungene erte hverandre for hvilken farge de har på skoa!

Skrevet

Ja, jeg stod der å så på, også mobbet jeg ham litt også :-)

Nei, selvfølgelig ikke!!! Hallo? Det er ikke greit å mobbe, det er jeg helt enig med. Men vi kan jo ikke følge etter barna våre overalt de er, altså i barnehagen og på skolen og når de er ute med venner osv.. og passe på at de ikke blir mobbet!!

Mobbing skjer jo overalt, spesielt på skoler, kanskje ikke så mye i barnehager, der de er flere voksne som passer på, altså i forhold til en skole med flere elever, og færre lærere!

Jeg vil hvertfall ikke at mine barn skal bli mobbet!

Men jeg kommer nok ikke til å få det problemet når det gjelder valg av farger. For mine gutter har visst lært (ikke av meg eller farne selvfølgelig..men sikkert av andre barn i barnehagen f.eks.) at rosa er jentefarge og blå er guttefarge.

Gutten min på 4 år var i bursdagselskap til en jente i barnehagen, og ville ikke drikke av koppen han fikk, for det var en rosa prinsessekopp!!

Så mine gutter kommer aldri til å ville velge noe med rosa farge :-)

Skrevet

Jeg nekter å tro at en 4åring ikke har fått noen impulser om prinsessekopper og dukker hjemmenfra om han ikke ville drikke av en rosa kopp i bursdagsselskap. hadde det vært min unge hadde jeg sagt, drikk eller la vær... du får ikke noen ny kopp.

Skrevet

Impulser hjemmefra om prinsessekopper? Vi kjøpte faktisk dukke til han i bursdagspresang til 2 årsdagen.. Bare så det er sagt!

Jeg har også kjøpt leke bil til dattra mi.. så jeg har ikke gjort noenting for at mine unger skal tro at rosa er til jente og blå til gutt..

Skrevet

javel.. jeg synes bare det hele er merkelig..

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort.

Husker jeg leste en slik artikkel i F&B for en del år siden, der endte det (så vidt jeg husker) med at jenta fikk rosa joggesko, mens broren fikk ett annet par, og var veldig skuffa.

Jeg skulle gjerne gitt min pode rosa joggesko jeg, for ikke å skuffe ham.

Men hva når han kommer i barnehagen neste dag, stolt som en hane av sine nye sko, og første kommentar er: "Haha, Fredrik har jentesko, haha".

Skulle ikke jeg som mamma skånet ham for den vonde og skuffende opplevelsen, ved å pense ham over på noen andre sko, som han ikke ønsket seg like mye?

Eller skulle jeg forberedt ham på at han kunne bli ertet, men at det ikke er noe som heter jente/gutteting, og at han ikke måtte bry seg om hva andre sa?

Tror det ville blitt mange sårende kommentarer om de skoene, både i barnehage og ellers, for i mitt hode er også rosa joggesko med glitter og blinking jentesko, og det tror jeg det er i hodet til alle andre også.

Som sagt, jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Men jeg tror ikke min sønn hadde fått rosa joggesko, med glitter altså. Ikke for min del, men for junior sin del. Jeg tror de skoene bare hadde blitt brukt noen få ganger, helt til kommentarene ble for mange, og han fant ut at det ikke var noen stas med de skoene likevell :(

Skrevet

Jenta mi er så utrolig sta på klær og sko og slikt, at jeg lar henne stort sett få viljen sin når det kommer til fargevalg. Om det betyr "guttesko"... vel, so be it. Så lenge hun ikke kommer danglende og vil gå i sandaler til barnehagen i januar sjølsagt!

Sånn som jeg har opplevd ungene i barnehagen til 3-åringen min, ville de andre ungene sagt til gutten din: "åh kult - blinkesko!". Fargen ville spilt mindre rolle.

Skrevet

enig med Katja . . ..

Skrevet

Bra sagt Katja!

Jeg er enig med deg at dette er et vanskelig tema...

Min sønn på 4 år er også veldig opptatt av jente/gutteting, og det har ikke vi hatt mye fokus på, sånt kommer fra barnehagen dessverre.

Er ikke lett, men hadde min gutt vært i jentebursdag og nektet og drikke av prinsesseglass, javel da hadde han ikke fått drikke.

Jeg hadde forklart for sønnen min at det er en jentesko, og at han gjerne må velge den, og så måtte jeg dessverre snakke litt om hva han kom til å ha i vente i barnehagen.

Er gutten sterk nok til ikke å bry seg om "mobbingen" så er det ok med rosa sko, men hvis ikke må det droppes..

Vi må se realiteten i øynene og ikke oppfordre til mobbing! Å gi en gutt rosa sko er oppfordring til mobbing, dessverre!

Skrevet

Det er annerledes med "gutte sko" til jenter enn motsatt!

Skrevet

Hadde min sønn likt jenteting så hadde han fått jenteting-.. Jeg har en venn som er kvinne født i mannskropp..så jeg har en mening om at man skal la unger få være seg selv..og ikke henge seg oppi dette kjønnsmønsteret alt for mye.. Noen vokser det av seg, mens andre er slik i voksen alder også, og det må de få lov til å være.

Jeg ser mange "guttejenter", det virker mer "akseptert" en "jentegutter".

La nå småguttene få rosa joggesko, negelakk, dukker etc hvis de ønsker det :-) Samme andre veien.... :-)

Skrevet

det er helt sant . . . .

min sønn nærmer seg 5 år og i barnehagen hans merker eg at de eldste barna legger merke til den minste detalj, om det er jente eller gutte ting . . eg vil så lenge eg kan klare det skåne mine barn for mobbing

Skrevet

hehe jeg var akkurat på vei inn på tråden for å poengtere det samme :) At det er litt mer komplisert med gutter/jenteting enn jenter/gutteting. Gla jeg har jenter egentlig... mer akseptert både hos barn og spesielt voksne at ei jente liker spiderman enn at en gutt vil ha tiara.

Og så må jeg få legge til at barnehagen til ungene mine er ganske anderledes enn de fleste barnehager - i hvert fall i dib-sammenheng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...