Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Er jeg og er nå gravid etter en dobbel kur pergo. Er også 36 år og jeg gleder meg masse. Hvorfor jeg skriver dette? Fordi jeg synes så inderlig synd på dere som er 90 kilo, plages med å bli gravid og ikke får noen støtte fra legen Jeg dro til en privat gynekolog og fikk pergo etter en vanlig innvendig UL for å se at alt var bra. Han spurte om jeg var klar over risikoen for blodpropp, jeg sa ja og han skrev ut pergo! I tillegg kan det sies at jeg er røyker (som dog trapper voldsomt ned i håp om å slutte helt) Kan ikke helt forstå at det skal være så stor forskjell mellom legene! Og en annen ting! Så lenge man ikke propper i seg med søtsaker under svangerskapet er det ikke noe større sjangse for at min unge blir større enn for ei dame som veier 70 kilo! Stå på jenter. Ikke la leger, tidskrifter og annet om hvor FARLIG det er å være gravid og overvektig knekke dere! Stå på alle sammen og lykke til! Klem
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Kjære anonym! Jeg er enig i mye av det du skriver, men vil synes du tar litt lett på dette med å være gravid og overvektig. Jeg er selv tung, 100+, og har vært gjennom noen kurer med pergo, og er nå blitt gravid. Årsaken til at noen ikke får pergo, er fordi det er en stor sjangse for blodpropp som du skriver. Større enn de som ikke er overvektig. I tillegg er det ikke sikkert at pergo vil hjelpe dersom man har for mange kilo. Det er mange som tror at pergo er en rask løsning, men som vil oppleve å bli skuffet gang etter gang. Dette er noe man bør være oppmerksom på. Derfor er det bra dersom man klarer å gå ned i vekt samtidig. Ofte er det bare er par kilo som skal til. Til hjelp både for kropp og sjel. En annen ting du skriver er at din unge ikke blir større enn en som er 70 kilo. En annen ting som vi som er overvektige er mer utsatt for å få, er svangerskapsdiabetes. Da må man ofte bruke insulin i svangerskapet, noe som gjør at ungen fort kan bli større. Om du spiser mye, er det mest deg det går utover. Ungen tar det den trenger, resten setter seg på mammaens mage og rumpe ;-) Vi som er overvektige er også mer i risikosonen for å svangerksapsforgiftning, belastningsskader og blodpropp. I tillegg kan fødselen bli veldig tung for oss. Når alt dette sees i sammenheng, er vi som er overvektige i større fare for å få komplikasjoner i svangerskapet. Noe som bør vurderes når man blir gravid. Jeg kritiserer ikke deg og ditt innlegg, men synes bare det er viktig å se begge sidene av saken. Det er viktig at vi er klar over dette når vi blir gravid, og at vi gjør så godt vi kan. Både for oss selv og for den lille. Overvektige har like stor rett til hjelp som alle andre!!! Alle bør vurderes individuelt etter hvordan deres helsetilstand er. Lykke til i svangerskapet :-D
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 litt ot. kan man bare gå på legekontoret å høre pm man kan få det? er 165 h og veier 107kg. er 22 år og blir ikke lettere. kan bli flinkere til å trene mer men finner ikke tid til det nå, spiser sundt ol
trolle31 Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 Heisan! Har vært snik-titter her en stund nå, og er nå klar for å "bli med "på ordentlig! Det var fint å lese innlegget fra deg som er 125 kg, gravid og gleder deg over det! Jeg er helt enig med deg, det svartmales for mye for oss store. Jeg er selv ca. lik i vekt som deg, har født to flotte og friske barn, og nå er nr. 3 på vei. Jeg har vært heldig og blir lett gravid, har god form i svangerskapet og har ikke hatt tegn til svangerskapsdiabetes. I mine to tidligere sv.skap har jeg hatt god oppfølging av lege og jordmor som ikke har hengt seg opp i kiloene mine. De vet at jeg gjør det jeg kan i fht kosthold og trim mens jeg har barn i magen. Det er lett for "alle" å gi overvekt skylda for harde fødsler, store barn, sv.diabetes og komplikasjoner. Av historier til venner, bekjente, prate-sider på nettet etc. er disse problemene ofte tilstede hos normalvektige også. Det er ikke bare oss store som er utsatt for risiko, selv ei dame på 55 kg kan få 5-kilos-babyer, sv.diabetes ellign...... Enig med deg; Vi skal nyte denne tiden og glede oss til det lille nurker kommer. Ikke bruk tida på å være bekymret eller lei fordi så mange rundt deg vet best. Så lenge vi har god samvittighet for hva som puttes i munnen og at vi trimmer litt, så går nok dette veldig bra!!
gullet0305+09 Skrevet 26. juli 2007 #5 Skrevet 26. juli 2007 Hei! ja, det var godt å lese innlegget ditt!! er selv stor og har ett barn på 2 år. Jeg veide 113 da jeg ble gravid med han, men holdt meg på det til to mnd før fødselen - da tok jeg inn vann... :-) Men alt gikk veldig greit. hadde ingen problemer annet enn at det var tungt på slutten - men det synes vel de aller fleste at det er??? eller??? Men jeg fikk en del kommentarer da jeg fødte. Bl a en lege som sa at de aller helst ville unngå keisersnitt på meg fordi jeg var for stor. veida da 130. det var selvsagt tøffe ord å få i trynet når hjertelyden på babyen min var sunket og de en stund var redd for han inni der. Så jeg vegrer meg for å bli gravid igjen. Og jeg sliter med å gå ned i vekt. Er jo så forbanna vanskelig!!! går turer og spiser ok - ikke perfekt, men ok, og vekten rikker seg ikke, men jeg tørr ikke bli gravid igjen pga det. Og da gjorde det bare så godt å lese det du skrev!! takk:-) Kanskje jeg skal tørre å prøve likevel??? Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå