Gjest Ut på tur Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Kjøpte meg det siste Gravid bladet i dag. Også der begynner de nå og mase om risikoen ved høy vekt hos mor. Jeg kjenner jeg blir sint (sikkert litt hormoner) Hvorfor kan de ikke fokusere på høy vekt som skyldes usunn livsstil ? Hvorfor må vi som er store og sunne bli jakta?? Jeg var 4,5 kilo da jeg blei født for 34 år siden. Det er mye i dag og var enda mer den gang. Blei født av en normalvektig mor. Siden den gang har jeg vært stor. Husker da jeg var 8-10 år og var hos skolelegen og fikk beskjed om å være mer i bevegelse og spise mindre. Ikke mer enn to skiver til frokost og to skiver i matpakka osv. Den gangen hadde vi ikke lov til å sykle på skolen. Det innebar at jeg gikk 7-8 km daglig. Dersom det ikke er nok bevegelse for en liten barnekropp ved siden av vanlig lek vet ikke jeg... og jeg spiste jo ikke mer enn anbefalt.. og godis fikk vi aldri hjemme. OK jeg veide litt mer enn nødvendig da jeg blei gravid, men lever ikke mindre sundt enn mange andre slanke. Jeg har prøvd en gang å veie 70 kilo (er 172 cm høy) da mistet jeg mensen, fikk kraftig hårvekst på hele kroppen og var totalt ute å sykle psykisk med grining hver dag og ikke vet jeg(vanlig symptomer på underernæring) ... tror ikke jeg var så mye sunnere den gang... og jeg var ikke tynn da heller... Jeg har vært plaget med Bekkenløsning og kvalme gjennom hele svangerskapet. Kvalmen reguleres best med mat. Bekkenløsning = passiv... dette gir ett dårlig regnestykke. Men jeg har jo ikke spist usunt. Bare litt mer enn jeg forbrenner. Jeg har hatt bra resultater på tester,fint blodtrykk, fine verdier på blodprøver. Mamma er slank og stryker på alle sånne tester med kolestrol, blodtrykk og annet sånt man ikke skal ha. Pappa og jeg er litt større og består alle disse testene med glans.. vi er jo mye sunnere enn henne... Hvorfor blir vi skåret over en kam ? Hvorfor sitter jeg hermed dårlig samvittighet ovenfor babyen i magen min ? Jeg syns jeg har gjort mye bra .. mer enn mange andre slanke pene mødre gjør..
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Kan ikke si meg mer enig- takk for fint innlegg!! Mange som tror at alle som er store, over 80 kilo og oppover, eller 110 som jeg er nå- kun sitter inne, ser tv og spiser snop. Jeg er frisk som en fisk, til tider høyt blodtrykk, men ikke noe kolesterol som er høyt og sanne ting..... Jeg trener, spiser sunt og skeier ut endag i uken- lørdag er det snop og chips. Kun denne dagen jeg drikker brus som regel. Folk er forkjellige- men det som ofte er feil er at folk ikke forstår!! Det viktigste jeg skal lære mine barn er at alle er forkjellige, noen er lyse andre sorte, noen bruker briller, noen tynne- andre tykke etc.
trolle31 Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Hei du! Jeg føler med deg, og tenkte akkurat det samme da jeg leste GRAVID... Det er urettferdig det der med vekta, men vi får prøve å legge vekk de dumme tankene og glede oss over alt det positive som skjer! En gravid dame er et underverk uansett hvor stor man er! Jeg er nærmere 130 kg og vet hva jeg snakker om. Har alltid vært stor. Har alikevel gått gjennom 2 svangerskap uten et eneste problem og fått to friske og nydelige unger. Ikke ha dårlig samvittighet, send heller spydigheter tilbake dersom noen skulle bry seg negativt... Det gjør jeg, og da holder de kjeft. Det er skikkelig bra medisin, og jeg digger å gjøre folk forlegne sånn!
persilla med en prins Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 Yes !!! er så provisert av leger og jordmødre som ser på en som syk med noen ekstra kilo. Var hos en kjempe fødselsege er for en stund tilbake og han var så irritert på at samfunnet var slik ,for det kan skape sikklige problemer for enkelte gravide.Å jeg følte meg som en fjær når jeg var der ,hel skjønt at det finnes slike leger også. Nei!!!! stå på jenter vi vet best sev hva som er trivsels vekta vår og vi er like freske som sylfidene der ute
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #5 Skrevet 30. juli 2007 Husk! Slank er ikke nødvendigvis pen , og stor er ikke nødvendigvis stygg! Ville bare presissere dette , får nemmelig angstanfall av mennesker som sier tykk& stygg.. og slanke, pene..... feil feil feil... dette er like lite sikkert som om : hvem kom først . høna eller egget??! Vakre slanke , Vakre store... Stygge slanke , Stygge store Hilsen Mor Teresa for tykke
Gjest Ut på tur Skrevet 30. juli 2007 #6 Skrevet 30. juli 2007 Veldig enig med deg Annonym, min kommentar om slanke pene mødre var ironisk ment
Dodlimammatil2 Skrevet 12. august 2007 #7 Skrevet 12. august 2007 For en flott diskusjon jeg føler meg litt truffet, har en venninne som jeg alltid har misunt de 50 kg hennes, men gjett hvem som har høyt kolestrol? ikke jeg, ikke har jeg høyt sukker, som hun spila også har vi lever i en tid hvor det blir mer og mer viktig å spise sunt, trene osv. Store jenter kan også være spreke altså ;-) men jeg vet jo at ihvertfall jeg hadde hatt godt av å ta litt av, så jeg spiser mye frukt og grønsaker i hvertfall... Lykke til alle sammen :-)
Fru.Fiona Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 Hei - fint innlegg:) Ut på tur: kan du ikke sende innlegget ditt her på e-post til Gravid bladet???? De hadde trengt å lese det... Kanskje de kunne hatt en spesifisering ang dette med vekt... Veldig tråki synes jeg også at de skal dra alle over en kam, en ting er at en usunn livsstil kan føre til overvekt, men det er neimen ikke årsaken hoss alle... Hva med de som er tynne men som lever skikkelig usunt og mener selv de kan spise akkurat hva de vil når man er gravid også... Er de bedre enn oss store som lever sunt men som har for mange kg alikevel?? Skulle jo ikke tro det, men det føles slik når de fokuserer kun på vekt og ikke på livsstil...
Gjest Ut på tur Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 Får se hva jeg kan finne på å gjøre en dag, er faktisk snar til å sende inn sånt, men akkurat nå har jeg nok med å ruge Det som jo er problemet er jo at i enkelte situasjoner er overvekt ett problem, men jeg synes det er viktig å fokusere på hvilken type overvekt som er farlig. Overvekt som skyldes sofa, Sjokolade, cola, potetgull + McDonald eller overvekt som skyldes at man bare er litt tykk selv om man lever relativt sunt Og da synes jeg fokus er feil. Men vi får nå bare gå videre med hevet hode vi som vet hvor landet ligger. Jeg har i så måte hatt en super JM og Lege gjennom mitt svangerskap. JM har ikke veid meg en eneste gang. (Legen har veid meg) det har ikke vært noen pekefingre. Men en oppfordring fra JM om å begrense et unødvendig sukkerintak. Og jeg er jo glad hun sjekker opp hva jeg spiser. Det er hennes plikt. En vikar JM her i ferien sendte meg direkte på glukosebelastning (både min faste JM og lege var litt forundret over hvorfor hun hadde det) Nå er jeg spent på hvordan de vil behandle meg på føden
Sussa jan 2016<3 Skrevet 14. august 2007 #10 Skrevet 14. august 2007 Legen min sendte meg til sykehuset fordi bmièn va for høy, va på ultralyd hos en lege og sjekka at bebien ikkje va for stor i uke 14 eller no sånt.... fant ut ta ongen hadde normale proposjoner i forhold til termindato og at alt va normalt... Fikk beskjed fra legen at eg skulle ta glukosebelastning i uke 20- 21 og det virka nesten som at legen min va overaska over at den va heilt innafor normalen.... og da eg va syk og trodde eg hadde fått lungebetennelse så sa legen på legevakta at han kunne ikkje skjønne ka som feilte meg , mne visst eg hadde vondt øverst i magen, så kunne det være sv forgiftning. tok noen prøver på sykehuset dagen etterpå... men de gjorde noe galt med d, så eg måtte komme inn å ta ny prøve... hadde fremdeles vondt å puste og ble mer og mer bekymret. tok kontakt med legekontoret for å få svarene på prøvene og sa til vikar dama ka legevakt legen hadde sagt og da ho skulle ta blodtrykket så kommenterte ho det at eg va jo overvektig og at det kunne være høyt pga det.... Har ikkje vært plaga med høyt blodtrykk i det hele tatt ellers heller.. blir litt irritert, men det e greit...
Gjest Ut på tur Skrevet 15. august 2007 #11 Skrevet 15. august 2007 Ser ut til at det er stor forskjell på hvordan vi blir behandlet. Undersøkelser viser jo desverre at overvekt KAN føre til at det skjer ting i svangerskapet. Men det behøver ikke bety det... Jeg har en stor baby i magen, men det er ikke så rart for jeg var også kjempe stor (mamma var tynn) jeg har hatt litt høyere blodtrykk på en kontroll, men da var det super varmt og jeg var mega stressa. Hvem kan ikke få litt høyere trykk da???? Kanskje målet her må bli at helsepersonellet lærer seg å behandle oss med respekt som fornuftige voksne mennesker. Sette seg ned med oss å forklare at en del undersøkelser viser at overvektige har høyere risiko for det og det og det. For å være på den sikre siden kommer vi derfor til å følge med på dette. Jeg synes også det er helt greit at de spør oss litt om kostholdsvaner. Det er jo deres jobb å fange opp de som lever livet på sofaen med cola, sjokolade og potetgull. Men de kan gjøre det med respekt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå