Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 Legen min sier at alle som prøver, alle som er gravid og alle som ammer bør ta vitamin B12 injeksjoner. Jeg har ikke spesielt lyst til å få mange stikk i rumpa.. Noen som vet noe om dette? Flere leger som sier det samme?
alvis Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 Jeg har ikke hørt det men B12 injeksjon pleier man å gi hver 3 mnd så det blir jo ikke så mangen stikk:)
nicco Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Jeg tok noen blodprøver i september i fjor, som viste at jeg hadde litt lite B12. Maste meg til å få sjekket dette etter jeg ble gravid, og det gikk stadig nedover. Til slutt var det så lavt at jeg måtte på legevakta og få sprøyte, og fortsatte med sprøyter annenhver dag en tid. Nå merket jeg at jeg var lavt igjen, og tok to sprøyter forrige uke. Det som er, er jo at behovet for B12 øker i svangerskapet. I mitt tilfellet er det garantert noe galt med mage/tarm som gjør at samme hva jeg spiser av sunn mat, så blir det ikke tatt opp. Fordi jeg ble lit opptatt av dette, leste jeg litt om det, og det er faktisk flere som mener at en bør ha tilskudd av B12 når en ammer. Husker ikke detaljene, men før så var både barn og voksne mer skittene, vi hadde jord på hendene, ungene putet fingre i munnen fra de var små. Det har vist seg at jord inneholder bakterier som er gunstig for B12 opptak. I mange afrikanske land, spiser gravide og ammende jord som inneholder disse bakteriene. Søk på Anne-Lise Bjørke Monsen, tror det var Bergen. Hun har skrevet en avhendling om dette hvis jeg ikke husker feil. Bare for å ha sagt det, jeg har ammet 5 barn tidligere, og har aldri tatt injeksoner av B12, hverken når jeg gikk gravid eller ammet. Ungene er nå friske og raske.
nicco Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 Glemte å si at det kan bli for mye B12 også, så å gi det uten å ha sjekket "beholdningen" er jo helt bak mål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå