Gå til innhold

mistrivsel på jobb, grunn til å sykemelde seg?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en bedrift hvor jeg deler kontor med en mann på 53 år. Han er veldig gammeldags og er en sånn som "kan alt og vet alt".

Jeg er bare 26 og synes det har vært kræsj med kjemien vår fra dag ! (han startet 2 uker før meg i jobben).

Jeg har prata med sjefen om problemet, og vi skal bytte plasser og gjøre om inne hos min avdeling ETTER ferien, dvs sikkert ikke før nærmere jul...ting tar tid...

Jeg sitter daglig og irriterer meg over alle lydene han lager, prater høyt i telefonen, prater med seg selv, og ja diverse dunker med hånda i bordet hver gang han tar telefonen etc...

Så jeg blir snart sinnsyk.. i tillegg til dette får han med seg alt som blir sagt og gjort, og kan feks sitte å følge med på en samtale jeg har i telefonen og le av noe morsomt som jeg forteller den JEG snakker med.

Han kommenterer ofte at jeg prater privat i tlf eller feks leser VG eller sender mail.. dette har vi lov til...

Nå har det gått så langt at jeg vurderer å sykemelde meg da dette er med på å vippe meg helt av pinnen. Jeg er så sint så jeg nesten begynner å grine her jeg sitter.. Er dette en god nok grunn???

Fortsetter under...

Hei. I mitt forrige svangerskap sykemeldte jeg meg når jeg var rundt uke 17 pga nettopp dette. Legen sa at mistrivsel i seg selv ikke var grunn nok til sykemelding, men han var så grei at han satte en annen diagnose. Så har du et godt forhold til legen din og tror han/hun vil forstå, så si det som det er. Hvis ikke ville jeg nok ha sagt at du ikke takler jobben, eller noe sånt. Lykke til uansett :-)

Kan man virkelig sykemelde seg på grunn av irriterende kollegaer?? Trodde man sykemeldte seg på grunn av sykdom jeg... Om det er mobbing eller trakassering inne i bildet så vil jo saken se annerledes ut, men det virker ikke som om det er det det dreier seg om? For meg virker dette mer som en sak for personalansvarlig i bedriften. Irriterende kollegaer finnes overalt, og man må lære seg å takle problemet (ved hjelp av personalansvarlig hvis problemet er stort) og ikke løpe fra problemet med en sykemelding.

Annonse

Dette som du beskriver, høres irriterende ut, men i mine ører er ikke dette nok til å sykemelde seg. Jeg synes at du bør gå til sjefen igjen, og si at du nå har nådd et metningspunkt og at du er i akutt behov for å bytte kontor. Frem til det blir ordnet, ville jeg heller har benyttet meg av fleksitid om du har det, tatt meg noen avspaseringsdager, tatt med mp3 spiller på jobb om det tillates det( når man kan sjekke mail og internett og det er lov, må det vel være lov med en propp i det ene øret??) eller rett og slett lånt et annet kontor nå som det er feire og sikkert andre kollegaer som ikke bruker sitt på nåværende tidspunkt. På denne måten signaliserer du både til sjefene og til den personen du faktisk jobber med at noe er ugreit.

Dersom dette ikke kan hjelpe i det hele tatt, må du ta det opp med legen din og la legen vurdere om h*n vil sykemelde deg. Det er jo de som sykemelder og ikke vi som kan be om det... det er medisinske vurderinger som avgjør hvorvidt man skal få sykemelding eller ei.

Synes forøvrig synd på deg, det høres ikke ut som noen drømmesituasjon, men hadde jeg vært deg hadde jeg bitt tenna sammen og tenkt som så at denne gamle dumme mannen skal ikke hindre meg fra å gjøre jobben min. Eller rett og slett tatt opp dine irritajsoner direkte med mannen og sagt at "Hva kan vi gjøre for at vi begge kan klare å dele kontor??"

Lykke til

jeg har flere ganger "tatt igjen" med han, men han overkjører meg fullstendig. Han er en sånn som kan alt og vet alt, også er han eldst så da vet han hva som er best...Basta!!! sånn er han mot flere andre kvinnelige kollegaer også... Han har heller ikke barn, så han slang feks med leppa når en på jobben her hadde pappaperm.. herregus, han kunne jo ikke bare være hjemme å slenge i 6 uker, for noe tull...akkurat som han har noe med det....

Akkurat nå har han ferie, så jeg nyter fridager, men når han kommer tilbake vurderer jeg situasjonen på ny...

Høres ikke kjekt ut i det hele tatt, fint at han har feire nå da iallefall. Viktig at du tar tak i sjefen med en gang den er tilbake på jobb for å få til en bedre ordning. Lykke til. Har selv vært borti en slik som du beskriver, helt grusomt irriterende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...