Gå til innhold

speke skinke


vi blir 5, 25 sept :) <3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det inneholder en bakterie som heter triktin eller noe sånt. Se matportalen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En parasitt som heter toxoplasmose. Les på matportalen som det står under her - spesielle råd for gravide. Ved infeksjon i svangerskapet skjer alvorlige misdannelser/spontan abort.I Norge er forekommer denne parasitten oftest i fårekjøtt - m.a.o. fårepølse/fenalår etc, men dette rådet gjelder alt rått kjøtt - altså salami, spekepølse, morrpølse, alle typer spekeskinke. Sydover i andre land forekommer dette svært ofte - de fleste har gjennomgått infeksjon før de blir voksne/gravide. I Norge er bare rundt 12 % av befolkningen smittet, det vil si det er lurt å unngå smittefarer akkurat de 9 mnd man er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki takk skal dere ha...får holde meg unna det :) uansett hvor gla jeg er i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet en rekke ganger tidligere her, du kan kjøpe oppskåret spekeskinke og fryse ned -18 grader C noen døgn, frysing og varmebehandlig dreper toxoplasmosen. Ellers bør du lese litt om listeria på de samme sidene. Det gjelder f.eks oster og vanlig kjøttpålegg. Lurt å sette seg inn i dette så man slipper all usikkerheten rundt dette:-D Siste nummer av GRAVID (et slags ukeblad) har en veldig fin oversikt man kan nappe ut og henge på kjøleskapet. PS anbefaler ellers at man finner seg en seriøs kilde til informasjon - f.eks faktasidene her, blader som gravid og sist og ikke minst www.matportalen.no, både angående kosttilskudd som folat, og generelle kostråd til gravide. Det foregår mye hysteri og feilinformasjon på disse chattesidene her:-D Lykke til videre på ferden, snart mamma til 2:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...