Gå til innhold

Jeg maser og maser og maser.....


Ane4barn

Anbefalte innlegg

Hva i all verden skal med gjøre med unger som ikke klarer å huske å henge opp klærne over stolen om kvelden (bare slenger dem på badet i steden), som lager jordskjelv i skuffen hver gang de skal ta fram et nytt klesplagg, som tar av seg sokkene der de finner det for godt og slipper dem rett ned (hvor som helst i hele huset....), som ikke setter skoene fint på plass, men sparker dem av seg i gangen, som ikke henger opp jakka si, men slenger den oppå skoene, som ikke rydder bort tannkrem og tannbørster etter tannpussen (lar dem bare ligge å slenge på benken).....

 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige - har fire barn, to av dem er såpass store at de burde klare å holde en viss orden (8 og 10), og jeg sliter meg omtrent ut på å mase på dem om alle mulige dagligdagse ting. I disse sommerferie-tider er de jo hjemme hele dagen, og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg må minne dem på å prøve å holde litt orden. Føler at jeg blir gal innimellom, både av rotet og alt maset...... :-( Bruker så mye tid og krefter på å mase på de to store, og jeg føler at jeg går og "gneldrer" hele tiden. Kunne selvfølgelig ryddet etter dem - da slapp jeg iallfall rotet, men hva lærer de da? Dessuten har jeg to små på 1 og 3 som krever sitt, så de to store MÅ klare å ordne opp selv.Er det noen som har noen gode råd å gi - hvordan kan jeg få gode rutiner på mine to rotekopper?

Fortsetter under...

hehe,som å høre meg selv:)) mine er 10,7,3 og 1år.. venter neste i sept. blir gal ja.. mas mas heeele tiden. men man må bare,kan ikke sy puter under armene heller. men sliten blir man ja:)) en effektiv måte å få gutta (de eldste) til å rydde etter seg er å ta bort tv-spillene deres vist de ikke gidder,DA blir det rydding,men er jo self glemt til neste gang.. 3 åringen er faktisk flinkes,liker vist å ha det ryddig han:)

Godt å høre at jeg ikke er den eneste, selv om det er en tilværelse jeg ikke unner noen ;-) Vet at det blir noe bedre når skolen begynner - da kommer alt inn i faste rammer igjen, men det blir nok uansett en del masing, da óg. Har også prøvd å ta vekk goder, og det nytter, men som du sier så er det glemt til neste gang.....Er nok viktig å ikke gi opp, men DU SÅ SLITSOMT DET ER!!!!! Får bare håpe all masingen gir resultater slik at vi gir dem fra oss som ordentlige, ryddige ektemenn/samboere når den tid kommer :-) Har også mest gutter - først tre staute karer og så kom det ei jente som nr.4, veldig lite planlagt siden vi ikke skulle ha flere enn 3.....;-). Gutta er 3, 8 og 10 og jenta er 1,5. Syns det er kjempefint med gutter, men må jo innrømme at det var veldig artig med ei jente etter tre gutter - har gått amok i rosa tøy, hårspenner++++ det siste halvannet året ;-) Så du kan glede deg :-)

til min eldstemann hadde jeg innsatsbasert system. Sikkert mange som er imot at barn skal få belønning for noe som burde være en selvfølge, nemlig å holde det ryddig. Men min sønn var en sann "plage" når det gjaldt legging, tannpuss, kle på seg/av seg, sette sko på plass osv.....Alltid ble det ikke bare mye mas, men rett og slett utrivelig, fordi han kunne syte og bære seg og bruke en halvtime på bare det å gå å pusse tenner, samtidig som han klaget sin nød. Og slik var det hver dag mange ganger for dagen.

 

Derfor innførte jeg da han begynte i 1.klasse, ukelønn, basert på innsatsen på alle disse tingene i hverdagen som slet så på oss begge. 1 plusspoeng = sette sko pent på plass, 1 plusspoeng = legge votter og lue i skuffen, 1 plusspoeng = rydde ut av tallerkenen sin osv. 1 plusspoeng = tannpuss, 1 plusspoeng for å kle av/på seg uten å klage og syte og bruke lang tid osv.

 

5 plusspoeng for å ringe å varsle dersom han ble med kamerater hjem. Dette syns jeg var så viktig poeng at jeg belønnet det ekstra. MEN dersom han glemte å ringe, ble det 3 minuspoeng. Hadde også andre minuspoeng, men husker ikke helt alt.

 

Kan legge til at plusspoeng fungerte best, og at for mye minuspoeng virket demoraliserende. Men å fjerne alle minuspoeng virket heller ikke like godt. Så det var etter en del prøving og feiling, jeg etter hvert fant en riktig balansegang mellom mengden plusspoeng og minuspoeng. Her må man kanskje tilpasse seg hver enkelt unge, da det kan være forskjellig terskel for hva som kan fungere. Det kan til og med være lurt heller å innføre halv-plusspoeng dersom man må dele oppgavene opp i veldig små fragmenter. 1 plusspoeng/minuspoeng ble hos oss regnet som 1 krone. Når lørdagen kom, ble regnskapet regnet ut, og poden kunne få ukelønn ut fra hvor godt han hadde oppfylt sine oppgaver.

 

Poenget var at jeg så at det hjalp, om ikke kortsiktig, men over lengre tid så jeg bedring. Så etter hvert som jeg så bedring, beholdt jeg fortsatt belønningssystemet, men innførte kanskje nye "tjenester" med belønning, etter hvert som resultatene ble synlig. Og det samsvarte naturlig nok med at det er naturlig at inntekten øker litt med stigende alder og hva man forventer poden skal kunne gjøre. Det viktigste er at man finner en middelveg som man vet barnet kan mestre uten å bare ende med frustrasjon, så viktig å justere kursen på opplegget undervegs dersom man ser at det bærer galt avsted (at man f.eks har lagt lista for høyt/lavt).

 

Når det gjelder minstemann som er 5 år, så har jeg ennå ikke bestemt meg om jeg skal satse på samme på måte overfor han, eller ikke. Han er en helt annen type og har aldri hatt de problemer med alle disse småhverdagstingene (som tannpuss, av/påkledning osv) som jeg hadde med eldstemann. Men merker selvsagt at når det kommer til huslige sysler, så er han litt mer motvillig. Hittil har jeg klart å få ham til å dekke middagsbordet uten bruk av et slikt bevisst belønningssystem, og håper vel egentlig å slippe å lage et så konkret belønningssystem som jeg måtte med eldstemann. (for det krever en del oppfølging i det daglige, da). Selvfølgelig skal minstemann også etterhvert få ukelønn, men vet som sagt ikke om jeg kommer til å legge meg på et så innsatsbasert system som jeg har hatt for eldstemann. For det er klart - det er fordeler og ulemper også med et så innsatsbasert system, selv om jeg fortsatt mener at det var riktig overfor eldstemann som som sagt var et særdeles "krevende og vanskelig" barn, om jeg kan få bruke det uttrykket uten å bli halshugd av den grunn

Tusen hjertelig takk for et langt og utfyllende svar!! Vi har nok prøvd dette med belønning, om enn ikke så detaljert som det du beskriver, men jeg må nok innrømme at jeg ikke har vært flink nok med oppfølgingen....Med to små som krever sitt, har jeg rett og slett ikke fått det til å fungere. Men jeg er overbevist om at det kan fungere - har selv bakgrunn som lærer og vet jo at dette kan være innfallsvinkelen i forhold til en del elever :-)

 

Det er ikke det at mine syter og klager så fælt når jeg maser, de sier som regel at joda, de skal komme å rydde opp. Men skjer det??? Å neida, jeg må mase igjen og igjen til jeg omtrent sprekker.....Tror kanskje vi må sette oss ned sammen og diskutere hva som må til for at hverdagen skal fungere uten altfor mye mas - de begynner jo å bli så store at de fint kan være med på det.

 

Vi har forresten et ukelønn-opplegg der eldstemann har to oppgaver i uka (vask av do + pusse vinduene på de doble glassdørene ei gang i uka) og nesteldsten rydder golvet i hovedetasjen for leker o.l hver kveld. Dette fungerer bra, og det har ikke vært mange gangene det ikke har blitt utbetaling, så de kan hvis de vil :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...