Gå til innhold

Pupp til besvær!!!!!

Anbefalte innlegg

Jenta mi er nå tre måneder, og helt siden hun ble født føler jeg ammingen har vært trøblete.

Det startet ganske tidlig med at hun fikk sopp, skikkelig tykt lag på tungen, så vi begynte å pensle tulla med mycostatin mikstur. Etterhvert fant jeg ut at jeg også sikkert burde behandles, så ble det ny tur til legen, og jeg begynte å smøre brystene med mycostatin krem.

Etterhvert begynte det også å bli temmelig smertefullt i venstre bryst under amming, men også etterpå, og smertene kunne komme og gå i to-tre timer.

Etter syv uker med pensling og smøring med mycostatin og økende smerter i brystet, var jeg på ny hos legen. Fikk beskjed om å stanse soppkuren - og heller pensle vesla med corsodyl munnskyllevann en tid. Samtidig skrev hun ut en resept på en sopp-tablett, fluconazol, en engangsdose, for å se om dette kunne hjelpe på smertene - og hvis ikke det hjalp, visste ikke hun noe mer!!!

Etter et par dager med pensling med corsodyl, ble tulla helt kvitt soppen, mens jeg er fremdeles plaget med smertene i venstre bryst. De kan være så intense etter ammingen at jeg ikke klarer å sovne igjen på natten før smertene avtar, og dette kan ta opp til tre timer! Begynner å bli litt lei, og vurderer å slutte med ammingen.

Det føles også som om brystvorten har vanskelig for å slippe melken ut, for når jeg ammer fra høyre bryst om natten, lekker det aldri fra venstre bryst lenger, selv om det prikker skikkelig i det, slik det pleier å gjøre når melken renner.....Har begynt å ta nesespray, husker ikke hva den heter, men skal stimulere melken i alle fall, igjen for å hjelpe

En teori jeg har nå, er at dette ikke er sopp, for leste et sted at man kan få kramper i brystvortene, og mye stemmer med slik jeg har det, og deler av brystvorten blir helt hvit når smertene kommer.

Dette ble utrolig langt og kanskje litt rotete, men håper inderlig noen av dere har råd til meg, for føler meg skikkelig frustrert og hjelpeløs. Har ikke lyst til å gi opp ammingen, men snart blir det rett og slett ikke verdt smertene.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9858547-pupp-til-besv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var inne på ammehjelpen.no og der står det om Raynaulds Fenomen. Dette kan skape disse smertene du snakker om. Det står også at leger ofte ikke vet om dette, så at de må ta kontakt med nasjonalt kompetansesenter for amming. Her står det også endel råd om ting du kan prøve.

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...