Ajf78 Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 Etter en misslykket ammeperiode hadde jeg endelig begynt å godta faktum at det er greit å gi mme.var ute for første gang igår med min 2 uker gamle prinsesse og kjøpte meg bladet Mamma så jeg kunne lese litt.først leser jeg en artikkel om en mor som ammet begge sine barn i 2 år,greit nok tenker jeg noen får det til.leser videre og kommer til en notis om at barn som ammer blir snillere og mindre kriminelle enn mme-barn.så utrolig deprimerende å lese sånt! vi som gir flaske gjør jo en dobbelt innsats for barnet vårt,så mye tid og krefter og allikevel får dette slengt i ansiktet hver dag!vurderer å starte en kampanje mot dette ammepresset seriøst!
På'n igjen! Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 Slutter meg til dette........jeg ammer, men må også gi mme på grunn av lite melk. Har vært et sårt punkt at jeg ikke kan fullamme, og jeg har prøvd hardt for å få det til! Men ungen må jo ha mat!! Det burde vært mye mer godtatt å gi mme enn det er i dag, jeg føler ofte at jeg må forsvare hvorfor han får flaske. For ikke å snakke om alle de som pumper og gir mm på flaske, det er også hardt arbeid! De fleste som gir mme har av en eller annen grunn måttet gi opp ammingen, og er det noen som ikke ønsker å amme må man også respektere dette! Joda, det er bra for babyer å bli ammet, men det er ikke farlig å ikke amme!!! At mme-barn blir kriminelle høres søkt ut, men det kan jo feks henge sammen med at mødre som ikke er i stand til å ta seg av babyen sin heller ikke kan amme, og at barna dermed ikke får den beste oppveksten. Dermed er det kanskje flere kriminelle som har fått mme, jeg vet ikke. Kan umulig ha direkte sammenheng til mme, man er jo like god mamma om man ikke ammer!!
Matja Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Dette er bare tull!! Jeg kan ikke forstå at det stod dette i bladet Mamma. I så fall bør du skrive inn og spørre om å få se faktiske resultater av den undersøkelsen. Min generasjon (jeg er 74-modell) hadde da ikke det presset med amming i det hele tatt. Hverke meg eller mine 3 søsken ble ammet fordi min mor ikke hadde nok. Vi fikk helmelk blandet med vann og sukker, og det er ingen av oss som er i nærheten av å være kriminell en gang! Fy søren nå ble jeg irritert! Har vurdert mange ganger å skrive inn til disse bladene om akkurat dette, for til og med når det står en reportasje om mme, så er siste setning: Men husk at morsmelk er det beste for barnet ditt!! Nei, jenter, det er bare å sette seg ned og skrive brev til både Mamma og Foreldre og barn!
heifadderiogfaderullandei Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 Det er helt utrolig hvilken propaganda som ammemafian sprer om seg i dette landet. Ble overlykkelig over å lese reflektert artikkel i Aftenposten forrige uke, hvor en svensk forsker står frem og sier at ammepresset i dette landet (og i Sverige) ikke står i forhold til de faktiske helsefordelene amming har. Hun sier at de retningslinjene vi forholder oss til i Norge (og Sverige), er utarbeidet med tanke på u-land, hvor ammingen har en helt annen verdi. (her har vi god hygiene, og næringsrik kost, og god mme). Det er ingen som tilsier at amming beskytter mot allergi f.eks. Hun sier at det uansett er de første mnd. hvor ammingen har størst helsegevinst, og at amming til barnet er 2 år ikke gir noen spesiell effekt. Selv synes jeg det er rart at ikke hele situasjonen i en familie bli tatt i betraktning når de pusher på med ammingen. Det er utrolig mange som opplever et sant helvete de første mnd fordi de absolutt vil prøve å få til ammingen. Jeg hadde brystbetennelse i 3 mnd, før jeg endelig gav opp. Da hadde jeg gruet meg til hvert eneste måltid i 3 mnd, og vært mer eller mindre deprimert. Dette var i tillegg en stor påkjenning for forholdet til mannen min, som måtte være hjemme fra jobben, og ta nesten alt ansvar for vår lille gutt. De burde vel også ta hensyn til mors psykiske helse, for en deprimert mor, må jo være mye verre enn å få mme? Tror også det er mange som er så livredde for å gi barnet sitt mme, at de må amme så ofte at hverken mor eller barn får noen god og sammenhengende søvn. Jeg tror at svært mange småbarnsforeldre ville fått det mye bedre, hvis man ikke ble hjernevasket av ammehysteriet i dette landet. Nå gleder jeg meg til å kose meg med spebarnstiden med nestemann som kommer i desember. Enten det blir med eller uten morsmelk.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Jeg er så enig, det er vondt å lese hver gang. Jeg fikk en depresjon etter fødselen bl a grunnet at vi ikke fikk til ammingen. Jeg prøvde alt og ingenting fungerte. I to måneder syntes jeg livet var grusomt og at jeg var en forferdelig mor, hadde seriøse planer om å stikke av og la noen som var bedre egnet ta seg av barnet mitt. Alt jeg gjorde var mekanisk, lite følelser. Sykt å tenke på nå, men det var veldig logisk for meg da. Endelig kom jeg meg sakte men sikkert opp av depresjonen og innså at morsmelk ikke var alfa omega for barnet mitt, men nå får jeg dette slengt i trynet ved hver anledning. Det føles urettferdig og jeg nekter å igjennom det igjen. Synes Nylander og hennes ammepoliti bør tenke seg om, for det er ikke bare positivt med ammepropaganda, det kan være direkte skadelig. Jeg leste også den artikkelen i Aftenposten og ble faktisk litt oppløftet. Det skal ikke mere til ;-)
Matja Skrevet 18. juli 2007 #6 Skrevet 18. juli 2007 Jeg ble så irritert over det du førstemann skrev her jeg, at jeg sendte en mail til redaktøren i bladet Mamma og lurte på hvem som hadde forsket på dette og om det virkelig var noe hold i det. Håper på svar, og deler det selvfølgelig med dere:) En venninne av meg ammer sin datter som er ca 3 mnd. Annenhver time gir hun mat om natten, og er helt utslitt. Jeg har spurt hvorfor hun ikke gir mme i tillegg, for hun er jo kanskje mer sulten, men får ikke noe ordentlig svar. Hun er kjempesliten, og jeg er redd hun kommer til å gå på en skikkelig smell snart. Og at ikke helsesøster gir noen bedre råd til dem som sliter!! Blir helt matt jeg!! Syns vi burde gå sammen og boikotte Mamma i sympati med dem som sliter, for en sånn notis er faktisk ganske ødeleggende for dem som allerde sliter med for eksempel depresjon! Man mister jo melken av mindre!! Har så lyst til å kontakte media eller noe og få dem til å sette søkelyset på dette, for det er jo skikkelig naziregime! TIl å bli skremt av altså!
har fått lita pia Skrevet 24. juli 2007 #7 Skrevet 24. juli 2007 heisan..irriterer meg også over ammepresset..har ei tulla på 4..snart 5 uker og skulle i går til legen med henne..fordi hun har noe utslett og spyr kraftig ca en gang hvær dag..og skriker en god del..virker sm hun har mageknip...så det jeg lurte på hvar om hun kunne ha noen form for melkeallergi eller inntoleranse?? jeg sa da til legen at hun fikk mme og han kikket på meg og sa bare..jaha og koffer det?? jeg forklarte at jeg hadde vært lagt inn på sykehus med brystbetennelse og gikk på medisiner og ikke fikk lov til å amme, men at jeg prøvde å pumpe , men fikk svært lite ut og at et par dager senere var det bare 1 dråpe igjen (dette for ca 2-3 uker siden) og at det nå ikke er noe...da gikk han bare å hentet den store boken sin og bynte å slå opp på kvalmestillende middele som skulle øke melkeproduksjone...halloooo det hva jo ikke derfor jeg kom til legen akkurat..har jo ikke melk, kan jo ikke være noe å øke da??ble litt lei meg og følte at jeg ikke gjør en god jobb med lilletulla..ville jo i utgangspunktet amme da, men går det ikke ,så går det ikke..kan ikke la babyen min sulte heller..hadde for lite melk de 2 første ukene også og da skrek hun hele tia og hadde dårlig vektøkning..så ble ikke noe klokere hos legen jeg nei..han presterte også og spørre om det liksom var greit for sykehuset at jeg ikke ammet...
Helene <3 Sarah Skrevet 26. juli 2007 #8 Skrevet 26. juli 2007 Jeg signerer denne tråden på det sterkeste.. Jeg og min vesle på snart 3mnd sleit helt i fra begynnelsen av. Feil sugetak, vektnedgang, luftsmerter og for lite stimuli med skjold, pumping og flaske osv.. Jeg sleit med meg selv, stress og dårlig samvittighet fordi jeg ikke fikk til dette med ammingen, og selv om sambo mente jeg hadde prøvd alt jeg kunne så følte jeg meg presset fra alle kanter. Først etter 2mnd tigget jeg legen om å si at det var greit å slutte.. Jenta mi var misfornøyd, sov lite og alt var bare et stort virrvarr. Etter at vi sluttet å tenke på noe annet enn mme har tilværelsen blitt en helt annen. Jeg har fått ei utrolig smørblid jente, og jenta har fått en roligere og mer avbalansert mamma. Synes fortsatt det er en skuffelse at jeg ikke fikk det til, men det er ufortjent med alt det peset vi får fra samfunnet for den avgjørelsen vi har tatt! Personlig blir jeg ikke såret av å lese om amming, men jeg ser tydelig den ufortjente nedrakkingen av oss som "mammer"! La oss slå tilbake
SaftSuse *Overtid* Skrevet 26. juli 2007 #9 Skrevet 26. juli 2007 Signerer denne jeg også!!! Det er nederlag nok i seg selv å ikke kunne amme (eller det var iallefall det i begynnelsen), man trenger ikke få slengt i fjeset hele tida at amming er så mye bedre.. Herregud, vi vet jo det vi også!!! Men vi som mammer har gjerne lagt ned en MYE større innsats for å få til amminga enn det mange andre mødre har, man har valgt å slutte med pumping og all dritten som følger med det, nettopp for barnets skyld. Som hs sa til meg ; han har mye bedre av å ha en mamma som har overskudd og energi til å ta seg av han, enn en mamma som er helt utslitt pga pumping og ammestyr!! Takk gud for at jeg har ei hs som ikke er sånn ammenazi, har hørt om flere som har sagt at de føler seg som en dårlig mamma etter å ha vært hos hs og sagt at de ville begynne med mme....
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 29. juli 2007 #10 Skrevet 29. juli 2007 Jeg blir så glad av å ikke være alene om å ikke kunne amme, føler at "alle" ammer idet det er amming som er hovedtemaet i alle blader som omhandler babyer. Jeg ammet min sønn kun i 6 dager på sykehuset, da viste det seg at jeg ikke kunne amme allikevel pga medisiner jeg hadde tatt og tok pga høyt blodtrykk og angst/depresjon. Begge medisinene er noen jeg ikke klarer meg uten. Det verste med det var at alle legene og jordmødrene på avdelingen visste at jeg tok disse medisinene, og jeg gjentatte ganger spurte om jeg kunne amme når jeg tok dem. Og jada, det kunne jeg. Og det var flere nazibarnepleiere som hang over meg og tvang meg til pumping og amming. Gutten min virket slapp og ville ikke suge, og det var først etter at samboeren min hadde lest på nettet at begge medisinene jeg tok burde man ikke amme med, og vi fortalte det til en ass.lege den dagen vi skulle hjem, at han tok tak i det og undersøkte ordentlig. Så da bar det hjem fra sykehuset med en slapp sønn som ikke ville spise og med barselstårer og kjempedårlig samvittighet for at jeg ikke kunne amme. Og i tillegg må jeg nesten hver eneste dag bli påminnet om at jeg gir kun det nest beste til sønnen min, mme. Jeg synes det er så kjempeunødvendig at dette skrives over alt, for alle vet da vel at morsmelk er det aller beste, de trenger ikke "gni det inn" til de som ikke kan amme. Og de aller, aller fleste som ikke ammer har jo ikke vært egoistiske og valgt det selv, men ikke hatt noe valg selv enn hvor mye de ønsker å amme. Jeg gleder meg til sønnen min passerer den alderen hvor han kan begynne å spise grøt etc., for da er situasjonen liksom mer "normal". Føler nå at jeg ikke får den rette nærheten til sønnen min engang og kommer til å klandre meg selv senere i livet hvis han får astma og allergi. Han har nå luftplager og magevondt, noe som "selvsagt" kommer av at han får mme, så dårlig samvittighet har jeg jo allerede. Puh, godt å få lettet litt på trykket...
RompeRock Skrevet 1. august 2007 #11 Skrevet 1. august 2007 Henger meg på her ) Jenta mi, som nå er 5 mnd, ville ikke ta pupp, pgs. sterke spenninger i nakken, og svak sugereflesk. Det var rett og slett fysisk vondt for henne. Hun hadde sonde den 1. måneden. Fullpumpa i 2 mnd, og var "deltidspumper" frem til hun var 4 mnd. Men da hadde jeg så lite melk igjen, kun 10 ml pr pump at jeg ga opp hele pumpinga. Og for en lettelse! Jeg er stolt av den tida jeg pumpa. Og det å dra frem flaska så andre ser det (kanskje til og med noen i "ammemafiaen"?) gjør meg ikke noe lenger. I starten var det et enormt nederlag. Nå gir jeg litt f... i hva andre måtte tenke. Jenta må ha mat ) Vil bare trøste dere som ennå føler på nederlaget. Ja, vi vet alle at mm er best for barnet. Men hvis valget står mellom ikke noe mat og mme... Vel, i slike tilfeller vil jo mme være det beste for barnet ) Det kan vel ingen være uenig i Nederlagsfølelsen går over. Jeg synes alle skal klappe seg selv på skuldra, og tenke at vi gjør vårt beste. Bedre kan ingen gjøre Lykke til alle sammen!
Snia.gutt07,gutt09,?13.6.12 Skrevet 1. august 2007 #12 Skrevet 1. august 2007 her skriver jeg også meg på. jeg har også opplevd at jeg ringer eller er til legen, for å spørre om noe. og hvis det kommer fram at jeg ikke ammer så hvorfor det og bla bla, og alle har sitt å si om hvordan jeg kan komme igang. phø det ender med at jeg blir lei meg over at det ikke funker, og ungen skriker bare høyere etter mat som jeg da ikke har pumpet ut.
Gjest Skrevet 3. august 2007 #13 Skrevet 3. august 2007 Jeg har ei helsesøster jeg som fortsatt maser på meg om den amminga (jenta mi er nå ca 3 mnd). Jeg blir gal... Jada, vi får høre at barna kan bli fortere syke, og at morsmelk er det beste for barnet ditt. Det er sikkert riktig at morsmelk er det beste. Men det med sykdom vet jeg ikke helt om jeg skal velge å tro på. I USA og Frankrike så ammer nesten ingen, og barna lever der også.... Det er bedre at barna våre spiser av flaske enn at de ikke spiser noenting.
Gjest Skrevet 5. august 2007 #14 Skrevet 5. august 2007 Åååh.. Det er derfor det er så mange kriminelle i Italia.. Ingen som ammer ungene sine der... Blir så lei av dette ammepresset. Må forsvare meg hver gang det er snakk om det vettu.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå