Gå til innhold

Til dem som føler seg truffet...

Anbefalte innlegg

Denne debatten er et sted hvor man kan få tilbakemeldinger på navn, og det er kjempeflott. Hadde bare tilbakemeldingene vært saklige og ikke så frekke som enkelte. Jeg skal innrømme at jeg også reagerer på enkelte navneforslag her inne, men kan man ikke bare si at man ikke liker navnet da, si gjerne også at navnet ikke egner seg som navn, men ikke gå til angrep!

Sånn som i Alvarin-debatten. Jeg syns det er et vakkert navn, og reagerer på kommentarer ala "ekke det et middel man vasker dassen med?" Det hadde vært mye bedre å bare si på en ordentlig, voksen og saklig måte at "beklager, det navnet likte ikke jeg." Hvis det er sånn at hovedinnlegger spurte om ens mening. I tilfeller hvor HI bare er ute etter hjelp til et navn som passer til et allerede bestemt navn, så trenger man ikke si hva man mener om navnet. Bare kom med et navn som passer til.

Vi har riktignok ytringsfrihet, men vi har jammen ikke ytringsplikt! Man trenger ikke alltid på død og liv å si hva man mener, hvis man risikerer å såre andre mennesker. Spør folk om meningen din, så er det greit, men tenk over hvordan du sier det! Det kan ha mye å si for om folk stikker piggene ut eller ikke! Vi er da voksne mennesker, håper jeg...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9857963-til-dem-som-f%C3%B8ler-seg-truffet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig, hold diskusjonen på et saklig nivå. Likevel: hvis en lurer på hva forskjellige folk tenker når de hører et navn, så får en nok mer ærlige tilbakemeldinger her inne enn ute i venneflokken. Hvis noen her inne tenker på et vaskemiddel vil det skape akkurat samme assosiasjon ute i "den virkelige verden", og det er kanskje greit å vite om det?! Ikke moro å gå på skolen med et uvanlig navn som klinger godt, men som mange assosierer med et eller annet negativt. Foreldre velger ofte navn ut fra hvordan det høres ut, og at ikke så mange andre heter det, men barnet liker eller liker ikke navnet ut fra hvordan andre reagerer på det. Og barna der ute er ikke mer saklige enn innleggene her, det skal jeg love...!

Annonse

Jeg reagerer først og fremst på hva jeg selv syns er frekt og unødvendig. Det trenger likevel ikke bety at jeg tok meg nær av akkurat den nevnte kommentaren. Men jeg syns den var unødvendig, som endel andre kommentarer her, og det var det tråden min handlet om. Ikke meningen at tråden skulle handle om bare akkurat den kommentaren heller, den var bare et eksempel.

Jeg syns det er utrolig hvor lett man svarer usaklig eller frekt, ja noen ganger direkte slemt, bare fordi man er på nett og ingen ser en. Det var en generell oppfordring om å tenke seg om før man svarer! Så er den saken oppklart!

Jeg er moren til en Alvarin!Og jeg reagerer på hvordan folk ordlegger seg her inne, og det har jeg gjort veldig klart flere ganger!

Jeg vet at dette er et spesielt navn,og jeg vet at ikke alle liker det,jeg er ikke dum!Men det er HVORDAN man sier ting her inne, som får meg til å tenne på alle plugger!Skulle tro det var en gjeng med drittunger her inne som bare var ute etter å rakke ned på andre!Man kan oppføre seg LITT sivilisert, selv om man har en anonymknapp og gjemme seg bak!!!!

Ikke alle liker de navnene jeg har gitt mine barn heller - noen skriver bent frem at de syns de er stygge etc.

Men hva så da? Spiller det VIRKELIG noen rolle hva folk man ikke kjenner en gang syns?

Jeg skrev at Alvarin høres ut som et middel å vaske dassen med. Sorry, men det var min første assosiasjon. Klorin.

Jeg sier meg enig med begge sider i denne debatten. Å holde diskusjonen på en visst saklig nivå er jeg helt enig i. Men likevel, for meg blir det litt lite diskusjon ut av at vi bare skal svare: "Jeg liker ikke navnet" eller "Jeg liker det". Som regel vil jeg gjerne vite hvorfor noen liker eller ikke liker navnet. Hvis det er fordi noen forbinder navnet med et vaskemiddel, så er jo det en grunn. Er man veldig hårsår her, så bør man kanskje ikke spørre om folks mening på en debattside om navn. Men for all del, vi kan sikkert med fordel tenke oss litt om hvordan vi svarer.

Annonse

Jeg er absolutt IKKE hårsår, jeg er nok av den mere harhudede utgaven, så det er ikke det det står på!

Men jeg har faktisk aldri spurt om hva andre mener om navnet Alvarin, fordi egentlig så bryr jeg meg ikke så mye om hva andre mener, så lenge JEG synes det er fint. Men likevel føler folk at de har rett til å fortelle meg at de synes det er drittstygt og at de tror det er noe man vasker dassen med!

Det er mange navn her inne som jeg synes er helt ville, men jeg tenker meg litt på hvordan jeg ordlegger meg, fordi jeg vet at "i den andre enden"så sitter det faktisk et menneske som jeg ikke kjenner, og som jeg ikke vet hvordan vil reagere!

Selv om man ikke ser personen, så kan man jo behandle folk med respekt likevel!?!

Jeg tror aldri noen hadde turdt å fortelle meg "face to face" masse av dette som det føler de har rett til å skrive her.Men fordi man ikke ser personen, så er det fritt frem til å si akuratt hva man vil?

Jeg er den som skrev hårsår-kommentaren. Bare så jeg ikke ble misforstått. Jeg ER enig i at vi skal behandle folk med respekt her inne, og at vi kan tenke oss ekstra om hvordan vi svarer. Jeg syns ikke det skal vært fritt frem til å si akkurat hva man vil, selv om ber om folks meninger. Jeg har heller ikke lest Alvarin-debatten, så jeg skal ikke uttale meg om den. Jeg skjønner godt du syns det er frekt og respektløst hvis folk sier navnet er stygt osv uten at du spør om folks mening. Hvis ikke det blir spurt etter, så kan man la være å si sin mening - da blir det bare unødvendig sårende. Men hvis man spør, så syns jeg det er greit å svare at man forbinder navnet med et vaskemiddel eller andre ting (nå snakker jeg generelt, og ikke spesielt om navnet Alvarin).

Vil først si at jeg er enig med deg. Man skal kunne si det hvis et navn er stygt. Men du må vel innrømme at det er mye mere frekt å si at "det høres ut som et middel man vasker dassen med", enn om man f.eks hadde ordlagt seg litt annerledes og sagt at man "forbinder det med et vaskemiddel."

Samme budskap, men på en litt mindre brutal måte. Var det jeg reagerte på, ikke at innleggeren forbandt det med et vaskemiddel, for det er en ærlig sak.

Nå er det forresten lett for at denne debatten bare handler om den ene kommentaren, det var ikke meningen. Men poenget mitt er at man kan få frem samme budskap på mange måter, man kan få sagt at et navn er fælt i ens ører på en voksen, saklig måte. Husk at dette er folks barn det er snakk om og hva foreldre vil kalle det dyrebareste de har. Man kan lett bli såret selv om man ellers ikke bruker ta seg nær av ting.

Og igjen, jeg snakker først og fremst for meg selv, og hva jeg mener er unødvendig.

Uenig. Det er en nettside, og folk får sjelden kommentarer med mindre de selv spør. Om jeg vurderte å kalle ungen min noe, ville jeg gjerne visst om det på forhånd dersom folk assosierte navnet med dassvaskemiddel eller blodig avføring (som f.eks jeg tenker på når folk vurderer Melena til sine søte små). Det hadde hjulpet meg fint lite om jeg visste at anonyme "nussebaby07" ikke likte navnet, årsak ukjent. At navnesmak varierer vet jeg jo alt.

Jeg er faktisk også enig i at det er en fordel å vite HVORFOR folk liker eller ikke liker et navn, hvis man først spør. Smaken varierer, men det er forskjell på når noen ikke liker et navn fordi de assosierer det til en kjiping i nabolaget, enn om man assossierer vaskemiddel og blodig avføring, og som innlegger over helr skriver, det er jo dét som evt er interessant, ikke hvorvidt "nussebaby07" vender tommelen opp eller ned.

Vel, en eller annen skrev at et av min yndlingsnavn faktisk også er navnet på et myggmiddel...kan ikke si det plager meg stort.

Hvorfor iallverden bryr du deg om hva jeg mener om navnet Alvarin? Jeg er et menneske du antagelig aldri har møtt, og følgelig en person som overhodet ikke har en dritt å si for livet ditt.

Jeg bryr meg ikke om hva du mener om navnet. Det er lov å si at man ikke liker det og også hvorfor. Men jeg reagerer på måten man sier ting på, og igjen, dette var ikke en debatt rettet mot bare den ene kommentaren. Jeg har reagert på mange andre kommentarer, eller dvs måten de ble sagt på.

For min del er jeg ferdig med debatten, jeg har sagt det jeg ville si og jeg tenker ikke noe mer på det. Det var bare en oppfordring om at man kan være voksen og saklig og likevel få samme budskap frem, både at man ikke liker navnet og hvorfor. Ingen trenger legge bånd på meningene sine, det er bare hvordan meningene fremstår.

Kan vi ikke bare være enig om at vi er uenig da?

Hvis man legger ut spørsmålet "hva synes dere om navnet Kai-Kåre-Lavendel"? på et debattforum så må man vel på en måte regne med å få både positive og negative tilbakemeldinger, og jeg går utfra at grunnen til at man spør er av interesse for hvordan andre oppfatter navnet. Er derfor helt enig med mariken. Svaret "det er det styggeste jeg har hørt" er særdeles intetsigende, ettersom man da ikke vet hvorfor, kanskje Kai-Kåre-Lavendel var navnet på en feit, illeluktende og klåfingra nabo, eller er det fordi lavendel gir assosiasjoner til parfymen til gamle damer, fotsåpe og duftposer i sokkeskuffen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...