Gå til innhold

BI eller historie på UiO ???

Anbefalte innlegg

Sliter med å bestemme meg! Jeg har hele tida villet ta historie på universitetet i Oslo, for det er noe jeg virkelig brenner for, og ønsker å nå langt innen historie (professor). Dette har vært en drøm i mange år, og hadde planer om å begynne på bachelor i 2009.

MEN, så har jeg begynt å tenke litt på lønn. Jeg har vokst opp med lite penger, og foreldrene mine sliter med penger, alltid dårlig råd, ikke får gjort det de ønsker. Og jeg har også ganske dårlig råd.

Så jeg har begynt å vurdere å begynne på BI i stedet, ta master i internasjonal markedsføring og ledelse, international business. Fordi jeg faktisk ønsker å ha nok penger, kjøpe det huset jeg vil ha, reise masse og ha større frihet når det gjelder økonomi.

Har jo en god stund på å bestemme meg, får ikke begynt før i 2009 siden jeg tar opp fag nå. Men det er et vanskelig valg, enten velge å jobbe med noe jeg er utrolig interessert i, eller noe som jeg tjener dobbelt så mye på og som tar mye kortere tid...

Hva syns dere??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9856558-bi-eller-historie-p%C3%A5-uio/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få mye penger må man gjerne trives med det man holder på med...sånn sett burde du kanskje gå for historie. Jeg vet ikke hva du selv betrakter som god råd, men jeg begynner som stipendiat snart og da vil jeg ha litt over 300 tusen i årslønn, det er dårlig i forhold til hva jeg kunne fått dersom jeg hadde valgt å ikke drive med forskning, men jeg tror vi kommer til å ha bra råd for det :)

Det er jo vanskelig å si for folk som ikke kjenner deg. Dersom begge deler er fagfelt som interesserer deg, så er jo master'n høyt anerkjent og visstnok veldig interessant i følge venner som studerer der, så et alternativ kunne være å ta den og håpe på at du da får råd til et par sabbatsår med litt historiestudier på si'.

Men samtidig er jeg tilhenger av at man skal gjøre ting man drømmer om, så vil nok si gå for historiestudiene. Man blir ikke akkurat fattig av å være professor i historie heller, selv om det private næringsliv nok betaler fetere. Dessuten ville jeg langt heller tilbrakt en årrekke på UiO enn på BI. *snobb*

Enig at historie er et utrolig spennede fag, ev@drian. Har fordypningsdag på jobben i dag og bruker den på å lese historie. Jeg har som deg vokst opp med dårlig råd, og jeg har nå en relativt godt betalt jobb. Synes det er herlig å slippe å endevende alle lommer for å finne en tier til melk. Ville nok derfor valgt BI i og med at det antageligvis gir flere jobbmuligheter.

Merker nå som jeg sitter på biblioteket på jobben at jeg virkelig savner å studere..

Bi gir nok bedre jobbmuligheter og bedre lønn. Historie er sikker mye mer interessant, he he:)

Må si jeg angrer på bachelor fra universitet som ikke er verdt en dritt og man ikke kan få noe jobb med, Skal ta master også, men de fleste jeg kjenner som er ferdige får absolutt ikke en jobb som reflekterer hvor mye de kan og hvor mye de har jobbet med fagene sine. Men hva skal man gjøre når man nærmer seg 30 og ikke får mer studielån. Litt seint å angre nå... :)

Annonse

Du må jo også kjenne litt på hva som faktisk interesserer deg. Husk at dette er noe du forhåpentligvis skal leve med resten av livet. Om du f.eks. ikke er spesielt god i/interessert i matematikk, vil nok BI bli et langdrygt studie.

Skjønte forresten ikke helt det med lønn? Du kan jo sikkert ende opp med en bedre lønn om du studere historie? Når det er sagt, så er nok jobbmulighetene desto større med BI som ballast. Mannen min har forresten studert ved BI :0)

Men så flott at du tar sikte på videre studier! Det sikrer fremtiden både for deg og barnet ditt;0)

Jeg tror det kommer litt an på hvilket nivå du vil studere til. en bachelor med historie f.eks. tror jeg gir mindre jobbmuligheter enn en bachelor fra BI. tror du får et bredere spekter av muligheter med BIutdannelse og en evt bedre lønn (jeg fikk bare 260 000 med bachelor og ikke lett å få jobb akkurat nei).

Om du har tenkt å ta doktorgrad i historie kan du jo få en real lønn, men jeg tror det er snevert med jobbmuligheter innen det fremfor jobbmuligheter med en utdannelse på samme niva fra evt BI.

Men altså, mentalt var det fint å gå på uni, og det å lære sge hvordan man skal tilegne seg ny kunnskap, ta såpass mye ansvar for egen læring som man måtte da jeg gikk, det var kjempebra! Trivdes veldig godt der da ja:)

Jeg ville jo ikke kun tatt bachelor i historie da, minst mastergrad, prøve på doktorgrad osv.

Hm...ja jeg får helt sikkert brukt utdannelsen mer og bedre hvis jeg går på BI enn historie, vet ikke hva slags jobb eller hvor mye jobber som er innen det egentlig. BI-utdannelse får man alltid bruk for. Og gode muligheter for å prøve meg i utlandet.

Jeg også har forresten liten tiltro til Bi bachelor, men det er fordi jeg kjenner så mange som har gått på den i Bergen. og ikke sikkert alle linjer er såååå dårlige, men de jeg kjenner hadde eksamen der de kunne krysse av svar blant flere ulike mulige bl.a. Da fikk jeg lit hakeslepp, ja. Serøist, he he:)

Og for all del, sikkert mange som er flinke og gjør noe bedre ut av dette enn de jeg kjente da:)

Lønnen er det stor forskjell på selvfølgelig, alt etter som hvilken vei jeg går innen de forskjellige studiene, men kikka litt rundt og fant ut at det er rundt dobbelt så stor årslønn som feks siviløkonom enn universitetslektor i historie el.l. Stod at lønn som siviløkonom ligger på rundt 600 000 (privat), er jo storr forskjell på 300 000 og 600 000. Og historiestudiet vil jeg bruke flere år på enn på BI.

Jeg kjenner tre stykker med bachelor fra BI som klaget på at de ikke kunne få relevant og interessant jobb...aller tre endte opp med å ta master i tilleg (hun ene i danmark, en ved BI og en ved UiO). Hun i Danmark fikk jobb med en gang, det samme med henne som tok ved UiO, mens han med master fra BI fremdeles leter etter 1 1/2...men han er jo sær og vil ha en type jobb det er få av da. Så hvis interessant jobb og god råd er tingen burde du kanskje belage deg på master uansett :)

Annonse

Sant det da, men hvis du spesialiserer deg inne historie kan du ta sensoroppdrag, skrive bøker og artikler i tillegg til å jobbe ved universitetet eller en høyskole...du har faktisk såpass fleksible arbeidsdager at det fint lar seg gjøre å drive med andre ting også :) Siviløkonomene som tjener 600.000 jobber neppe 8-16, og det er jo noe å tenke på også, hva slags timelønn det er snakk om. Men, men, jeg er utdannet ingeniør med master i fysikk og kan når som helst bytte til jobb i privat næringsliv som er på samme lønnsnivå som siviløkonom, så jeg burde vel egentlig ikke blande meg, hi hi.

Skjønte ikke helt hva det siste du skrev hadde med saken å gjøre.

Men ja, kan godt hende at man må jobbe litt mer. Men blir jo uansett mer i timen da, selv om årslønnen kanskje "bare" er på 500 da og man jobber vanlige dager.

Ja, det er stor forskjell på det. Jeg tror derfor jeg neppe fortsetter i det offentlige etter phd'en. Som jeg skrev ovenfor, hvis du kan engasjere deg i BI-studiet, gå for det. Det er i grunnen deilig å ha alle valgmuligheter åpne :-D Det var vel noe sånt jeg prøvde å skrive i stad.

Det er der det er vanskelig hehe. For jeg kommer ikke til å ta noe med altfor mye tall (revisor, regnskap osv), jeg er ikke så flink med tall. Men tenkte mer i retning markedsføring og ledelse (master), og det tror jeg kan passe meg. Jeg liker litt sånn eh... kontorjobbing, syns det er gøy (!), så ja..

Jeg synes du skal gá for det som interesserer deg jeg, og ikke tenke sá mye pá hva du kommer til á tjene. Og historie er jo langt fra markedsfóring da.

Hóres oxo ut som om du tror at á ta et studie pá BI er piece of cake - noe det ikke er. Du "bláser" ikke igjennom studiene der hvis det er det du tror. Man má studere, og interessere seg for fagene, og fár du dárlige karakterer sá slliter du like mye med á fá deg en godt betalt jobb selv om du har BI-utdannelse.

Har aldri sagt at å ta BI-utdannelse er piece of cake. Vet ikke hvorfor du syns det virker sånn. Men jeg vet selv at jeg er flink med teoretiske fag, og har ikke planer om å få dårlige karakterer (?) uansett hvilken utdannelse jeg skal ha.

Hóres fint ut det Evadrian - at du er flink i teoretiske fag og ikke har planer om á fá dárlige karakterer.

Men husk at MYE av det som gjóres pá BI/NMH er gruppeinnleveringer, og da gár ikke karakteren kun pá hvor flink du er, men om hele gruppa gjór en innsats....... Da hjelper det ikke om du gir 100% hvis det er 1 eller 2 "gratis"passasjerer (og dem er det dessverre mange av). En del av karakterene innen noen studier gár oxo pá presentasjoner - hvordan du og din gruppe greier á fá fram budskapet deres til foreleser og de andre studentene.

Og en annen ting er at du kan vaere sá utrolig flink du vil i teoretiske fag, det er nár du kommer ut i arbeidslivet og skal omsette det du har laert teoretisk til praksis at man finner ut om man virkelig har laert det man skulle.

Men jeg personlig anbefaler virkelig BI/NMH, da det er morsomt, laererikt og interessant, og lagt mer opp til det real life du móter nár du skal ut og lete etter jobb :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...