Gå til innhold

Noen andre som er nervøse ang. amming?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått noe særlig større pupper, hadde ikke noe store fra før heller, men har gått fra A til liten B-cup. Ikke hatt noe ømme bryster, og er ikke blitt noe mørkere rundt brystvorten. Fått noen små mørke prikker bare. Syns det virker som mange her inne har bryster som lekker osv. men ikke hos meg nei. Er nærvøs for at melkeproduksonen ikke skal komme i gang eller at jeg ikke har nok melk. Det er fortsatt en stund til september ennå, men...

Fortsetter under...

Hei du - litt usikker på hva du vil ha; svar fra andre i samme situasjon eller beroligende ord om at det sikkert går bra ;-) Det siste kan jeg ikke hjelpe med siden jeg som førstegangsfødende heller befinner meg i den første kategorien. Frem til nå har jeg vel ytret ting som at jeg gruer meg mer til ammingen enn til fødselen... Så ja jeg er nervøs. Har stort sett de samme grunnene til bekymring som deg; pupper ikke vokst eller vært ømme, litt mørkere men ikke særlig større brystvorter og ikke antydning til 'lekking'. I tillegg vet jeg at min mor ikke hadde så mye melk heller, men jeg prøver å trøste meg med at det ikke var så nøye 'back then' sånn at hun aldri ble rådet til å jobbe seg gjennom det som kanskje egentlig bare var en økeperiode...

Jeg synes det er synd at fokuset på amming i dag er så sterkt at det skaper stress hos oss som faktisk skal gjennomføre det. Men på det andre siden får vi trøste oss med at vi ikke har prøvd å amme før og kanskje går det helt greit... ingen grunn til å ta sorgene på forskudd ;-)

Hei!

Jeg har heller ikke fått særlig større/ømmere pupper, men syns egentlig bare at det er greit å slippe å gå å være "lekk" 2 måneder før termin :) Etter hva jeg har lest er det ikke så mange som lekker, og det er et hormon som heter oxytosin - som det blir plenty av ved fødselen - som setter i gang melkeproduksjonen, så dette tar jeg med knusende ro foreløpig :o) Jeg tror det er lurt å prøve å slappe av i forhold til amminga, for jeg ser for meg at hvis jeg går og er spent og nesten forventer trøbbel, så blir det et slags mentalt virus som kan påvirke amminga når jeg kommer så langt :o) Prøv å slappe av du også! Jeg er helt sikker på at det går helt fint. Og mas masse på de som er på barselavdelinga når du kommer så langt - sånn at de kan hjelpe deg til å komme godt i gang.

Jeg hadde god nytte av å lese "mamma for første gang" av Gro Nylander (men mange som ikke har fått til amminga liker ikke den boka fordi de mener Nylander driver ammepropaganda som får dem til å få dårlig selvbilde fordi de ikke har fått det til da.... - men jeg syns det er greit å få med seg så mange tips på forhånd, så får man heller ta det som det kommer hvis amminga ikke går noe særlig på tross av forkunnskap og "opplæring").

Hei du. Ville ikke bekymret meg for det! De fleste får ikke igang melkeproduksjonen før ved fødselen. Disse hormonene som setter det igang vettu. Det er noen som lekker litt råmelk i svangerskapet, men det har lite sammenheng med "evnen" til å amme senere. Min venninne hadde masse melk under svangerskapet, men fikk allikevel ikke tilstrekkelig til å amme(men så fikk hun litt dårlig oppfølging). Små el store så fungerer de fleste pupper som de skal:)

Jeg er annengangs fødende, har alltid hatt store bryst str.95D. Og slet veldig med ammingen forrige gang, hadde ingen lekkasjer den gang og ingen nå heller. Melken kom to dager etter fødselen, men hadde da ei lita ei som ikke klarte å ta brystet ordentlig og det ble da et volsomt styr med tårer fra oss begge hver gang det var mat tid.Men som flere sier så er det for mye styr rundt det med ammingen, jeg mener at man skal ikke dømmes fordi man ikke ammer, og heller ikke ha dårlig samvittighet for at man ikke ammer. Det er et valg opp til hver enkelt mener jeg. Jeg gruer meg kjempe masse til ammestyret selv om jeg har vært igjennom det før.

ik så lenge siden det var et innlegg i VG om amming, forskere mener det legges for stort press på mødre og amming.

Seff. er det best om man får til å amme slv, men siden vi har rent og friskt vann her i norge så har det egentlig ik så mye å si.

Da jeg fikk førstemann så lakk jeg melk de siste 4 ukene, men bare om jeg satt å tenkte på babyen som snart skulle komme.

Da han kom var han så liten at han ik klarte og suge, så jeg mistet melken etter 2 mnd.

Så hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt det med ro.

Melken kommer nok, og gjør den ik det så er det ik krise.

Lykketil hvertfall

Annonse

Tror ikke du trenger å bekymre deg.

Jeg er 4.gangs fødende. Puppene min har aldri vokst noe som helst under svangerskapene og jeg har heller aldri lekket.

Puppene mine er som de alltid er.

Har aldri hatt noe problem med amming. Melka kom etter fødselen og jeg har ammet alle 3 i 9 mnd - 1 år og regner med å amme denne gangen også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...