Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da var jeg på syklusdag 1 og begynner nå å gjøre meg klar for Danmarkstur denne måneden!! Jippi!! Er såååå fornøyd med at alt har klaffet, er helt i skyene :) At en ferie som ble booket i Mai nå har klaffet med min EL er helt utrolig!

Siden jeg bruker Nordica, har jeg fått pergotime og ovitrelle. Pergotime er jo greit, det er jo bare tabeletter som skal svelges... men ovitrelle dermiot... HJELP!!! Jeg aner jo ikke hvordan denne skal settes... bare hørt at den skal settes i magen... det er jo i og for seg greit, men hva med luften som er i sprøyta? Skal jeg sprøyte dette ut? Er det farlig å få luft i seg sånn? Trodde egentlig at det var litt skummelt med luft i sprøytene jeg...

Er det ellers noe jeg må huske på med tanke på spøyta? Jeg har vært på apoteket å kjøpt sånne bakteriedrepende våtservietter, som jeg skal bruke på å rense området og alt det, så det er heldigvis i boks...

Huff, nå gruer jeg meg til sprøyta... Heldigvis skal jeg ringe Nordica i morgen og registrere mens, så må nok spørre litt der. Synes bare alltid det er så vanskelig å forstå hva de sier :P

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9855522-ovitrelle-spm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei mamma_i_08?

Flere enn deg som sliter litt med å skjønne hva de sier på Nordica, hva med å sende en mail? Da har du svarene skriftlig, hvis du blir usikker..

Jeg satte sprøyte etter pergokur i vinter. Og gruet meg masse. Vasket med disse serviettene, og styra litt og vasket igjen, hehe.

Syntes spissen var litt lang, det var den jo ikke da.

Satte den på skrått i magen liksom. Jeg ble forklart av gynekologen hvordan jeg skulle gjøre det, siden jeg gikk på pergo måtte jeg sjekke hvor mange egg som var i ferd med å modnes.

Og han fortalte også når jeg skulle sette sprøyta, men dette var da jeg dro til Stork. Har ikke kommet igang på Nordica enda.

Jeg dunket på sprøyta og holdt den opp ned, og trykket litt før jeg satte den,men syntes det kom ut litt væske, så jeg satte den bare. Eller først satte jeg den bare mot magen, så stakk jeg den inn, og var så glad for at jeg hadde klart det. Så sprøytet jeg inn...det var ikke så ille som jeg trodde. Og jeg gruer meg ikke så veldig til neste gang. Hater sprøyter, men setter den gjerne igjen for en baby. Det var det jeg tenkte, du skal føde engang og da klarer du dette lille stikket.

De jeg kjenne som har satt den,sier det har gått greit og bedre enn forventet.

Lykke til, tror det går bra jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9855522-ovitrelle-spm/#findComment-9855583
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på det du spør om , men ville bare si lykke lykke til, det blir kjempe spennende. Oppdater oss..

Jeg så litt for seint at du forsøkte å ta kontakt over msn istad!!

Lykke til med sprøytene, det går helt sikkert fint.

Klemmer ifra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9855522-ovitrelle-spm/#findComment-9859795
Del på andre sider

Hei.

Symboet i teksten * betyr at det er den pinnen som man pleier å trykke inn væsken med. Vet ikke hva man kaller den, slags vakumpinne""

Jeg fikk veiledning av en sykepleier i hvordan man skal sette på sprøyten i mageregionen. Han sa at man stikker den inn, trekker den * bittelittegrann ut og vente litt. Det er for å se om det kommer blod inn, hvis det kommer blod må man trekke sprøyta ut og prøve et nytt område. Sykepleieren sa hvis det kom blod har man truffet en blodåre og må unngå å sprøyte der. Jeg prøvde selv, satt den på meg, trakk den * litt tilbake (bittelittegrann) ventet ca halv min - ingen blod så presset jeg den * inn. Enkelt og greit. kjente den knapt ;-) Men, det Å SETTE inn sprøytespissen er den største jobben psykisk sett...

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9855522-ovitrelle-spm/#findComment-9859928
Del på andre sider

Hvis du skal sette sprøyta i "mageflesket" trenger du ikke bekymre deg for blodårer eller luft. Spurte da jeg skulle begynne med sprøytene i forbindelse med IVF fordi det sto så mye rart i veiledningen til sprøyta, og var litt usikker.

Luft er kun et problem hvis du setter sprøyta rett i ei åre - og det får du ikke til hvis du klyper sammen en fold av mageskinnet (eller setter sprøyta i en bilring som jeg gjorde ;-) Men det er likevel greit å få vekk mesteparten av lufta i sprøyta ved å holde den med spissen opp, knipse lett på den til alle luftboblene samler seg øverst og trykke inn stempelet _forsiktig_ til du ser det kommer en bitteliten dråpe.

Jeg fikk også beskjed om at det ikke var nødvendig å trekke ut stempelet og se etter blod når jeg satte i mageskinnet.

Bruk våtservietter som er beregnet for vask før sprøyter, og stikk ivei. Ikke bekymre deg. Nåla på ovitrellen er så tynn og skarp at du ikke kjenner den i det hele tatt :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9855522-ovitrelle-spm/#findComment-9860364
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...