Gå til innhold

Vaksinerer dere eller ikke ?? for og mot argumenter???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest samtlige vaksineinnlegg her på debatten og på Krangle, boken ”Vaksinasjon: Hva er sannheten om vaksiner?” av R.E. Hanssen, samt diverse forskningsartikler som i større eller mindre grad støtter begge synspunkt..

Her følger inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha fulgt debatten her inne (NB! Er nok nok farget av at jeg i utgangspunktet er for vaksinering):

Begge sider henviser til enkelte undersøkelser som støtter deres syn. Slik er forskning. Så vidt jeg vet har derimot ingen fulgt opp med hvorvidt resultatene det henvises til har blitt replikert og støttet av flere andre uavhengige forskere. Vi kan dermed ikke vite noe om styrken til forskningsresultatet. Selv om undersøkelser viser at det er en sammenheng mellom to variabler (feks MMR og autisme), betyr IKKE dette at det er et årsaksforhold (at det ene fører til det andre). Det kan finnes en variabel man ikke vet om, og som påvirker begge. Et eksempel på dette er: Det finnes en sammenheng mellom is-salg og drukningsulykker (høy forekomst av den ene henger sammen med høy forekomst av den andre). Betyr dette at å spise is fører til drukning? Nei, her finnes en ukjent variabel Sommervarme som påvirker begge. Er det varmt vær, selges det mer is. Er det varmt vær, bader flere og med flere personer i vannet øker også sjansen for at noen drukner.

De som er mest i mot vaksinering her inne henviser ofte til to kilder: R.E Hanssens bok ” ”Vaksinasjon: Hva er sannheten om vaksiner?” og Wakefields studie fra 1989 som viste en sammenheng mellom MMR og autisme.

For å ta sistnevnte først. Wakefield benektet i sin studie ikke at MMR-vaksinen var effektiv, men anbefalte å dele den opp i tre enkeltvaksiner fremfor en trippelvaksine. Det han ”glemte” å fortelle var at han i forkant av publiseringen hadde lagt inn en patentsøknad på slike enkeltvaksiner. Han unnlot også å oppgi at forsøket hans ble sponset av en advokat som representerte foreldre til autistiske foreldre i en pågående rettssak. Å unnlate å oppgi slik informasjon er en kardinalfeil innenfor forskning og førte til at Wakefield ble bedt om å gå fra jobben, samt at han i disse dager er i en disiplinærhøring foran GMC (Generell Medical Council) i England for anklager som ”financial fraud”, ”conflict of interest”, uetisk oppførsel og brudd på god forskningsskikk. Tidsskriftet Lancet, som i 1989 publiserte studien, gikk også ut og sa at studien aldri ville blitt tatt inn hvis de hadde hatt alle fakta.

Når det gjelder R.E. Hanssens bok, så hevder flere her inne at han ikke konkluderer i sin bok, men at han kun saklig refererer vaksinedebatten. Mitt syn etter å ha lest boken er at han tar opp noen interessante poeng. Bl.a. tar han opp uheldigheten av at det ikke finnes noe overordnet organ som skal overvåke virkningene av vaksiner (både effekt og bivirkninger), men at dette gjøres av Folkehelseinstituttet (som også er de som utvikler vaksineprogrammet). Han setter også fingeren på et lite effektiv informasjonssystem mellom FHI og publikum, samt enkelte tilfeller av brudd på retningslinjer fra helsepersonell. Jeg synes imidlertid at Hanssens saklige synspunkter drukner i ville spekulasjoner og usaklige slutninger. Han velger også å trekke bastante slutninger om ”sannhet” fra undersøkelser der de som har utført undersøkelsene i beste fall finner en sammenheng og oppfordrer til ytterligere forskning.

I et foredrag han holdt for NHH, uttalte han bl.a følgende (URL: www.nfhm.org/KAM/vaksine.doc): ”Alt fra mindre alvorlige komplikasjoner/skader til alvorlige skader som for eksempel encefalitt, meningitt og krybbedød vil ikke bli rapportert inn til SYSVAK som vaksineskade, men innrapportert som et tilfelle av encefalitt, meningitt, krybbedød, uten at man ser nærmere på mulige sammenhenger med vaksinen. ...Hva med sykdommer som har eksplodert i takt med vaksineinnføringen, som for eksempel ADHD, astma, allergier, barneleukemi, svekket immunforsvar, autisme etc.?” Er enige i at man skal være på vakt mot evt bivirkninger i etterkant av vaksinering, men mener dette er å trekke det litt vel langt.

Og om Wakefield sier han: ” I saken med Wakefield og de funn han gjorde på at det var en mulig sammenheng mellom MMR-vaksinen og autisme og Crohns sykdom, skal det nevnes at han ble siktet og risikerer å bli fratatt all autoritet som lege og forsker pga sine funn. Dette viser hvor sterke krefter som er involvert.” Nå var det vel ikke pga sine funn at Wakefield nå står foran GMC. Å antyde denne saken som en ”David mot Goliat”-kamp blir litt for konspiratorisk for min del.

Videre sier han: ” Jeg oppfatter vaksinering som rituelle ofringsseremonier på helsestasjonene. Små barn helt ned til 3 måneders alder får sprøytet inn stoffer med formaldehyd….” Formaldehyd er ganske riktig et skadelig stoff, men den største kilden til dette stoffet er innemiljøet vårt (sponplate, vedfyring, lakk, maling, laminerte møbler, sengetøy, tekstiler), samt røyk, kosmetikk, kremer etc. Innholdet av formaldehyd i vaksiner er mikroskopiske i forhold (ca 10-15 mikrogram). Som ved alle andre skadelige stoffer finnes det en grenseverdi for hva man anser som skadelig, men ingen av anti-vaksine debattantene virker å ha kjennskap til denne. Ikke jeg heller, for den saks skyld, men har problemer med å tro at en vaksine ville blitt godkjent hvis verdien av innholdselementene overstiger det som anses å være skadelig.

Legemiddelindustrien sponser en rekke studier og man kan selvfølgelig diskutere etikken i dette. Forskere er imidlertid underlagt de samme etiske reglene for god forskning, uavhengig av sponsor. Det er imidlertid her kritisk at det opplyses om hvem som har sponset forsøket (ref. overnevnte kommentar om Wakefield). Når det gjelder forholdet mellom legemiddelindustrien og helsevesenet for øvrig, kan dette være problematisk. Derfor finnes det også strenge ufravikelige retningslinjer for hvordan feks leger skal forholde seg til de ulike produsentenes markedsføring. Norge har for øvrig et av de strengeste lovverket for legemidler i verden.

På den andre side er jeg sterkt uenige i at enkelte (både innen helsevesenet og blant publikum generelt) forsøker å skremme foreldre til å vaksinere eller vil gi dem skyldfølelse hvis de unnlater å vaksinere barna sine.

I Norge har vi pr i dag en dekningsgrad på barnevaksinene på rundt 90%, noe som er høyt nok til å oppnå ”herd immunity”. At en liten gruppe foreldre lar være å vaksinere sine barn, vil ikke ødelegge for dette. Hvis det skulle vise seg at stadig færre vaksineres, må FHI heller forsøke alternative måter å argumentere for sine synspunkter. I Norge er vaksineprogrammet frivillig og alle foreldre må ta det valget de føler er det beste for sitt barn og det som de føler seg komfortable med. Uansett valg, burde dette respekteres!

Jeg har valgt å vaksinere mine barn og er veldig komfortabel med denne beslutningen. Føler ikke dermed at jeg er verken en ”flokkdyrfundamentalist” eller en blind slave av ”hallelujakoret”, som det har blitt hevdet her inne. Jeg stoler faktisk på at FHIs anbefalinger er begrunnet i den beste kunnskapen man har på området PR I DAG. Har problemer med å forstå hvilken gevinst FHI og norges legestand skulle ha av å risikere små barns helse ved å administrere unødvendige og farlige vaksiner.

Dette betyr ikke at både FHI og helsevesenet generelt ikke har forbedringspotensiale. FHI må bli flinkere på informasjon og på innrapportering av eventuelle bivirkninger etter vaksiner. Samtidig må helsevesenet vurdere om innrapporteringssystemet for bivirkninger er godt nok, eller om det foregår en underrapportering. Når det gjelder oss, fikk sønnen min høy feber og nedsatt allmenntilstand etter en vaksine. Jeg hadde av helsesøster fått beskjed om å ta kontakt ved evt reaksjoner, men da han kom seg relativt raskt, ventet jeg med å gi beskjed til neste kontroll på helsestasjonen. Da noterte hun reaksjonen og skulle rapportere dette videre. I vårt tilfelle fungerte altså prosedyren for innrapportering.

Ingen vaksiner (eller medisiner generelt) er 100% effektive og alle medisiner har potensielle bivirkninger. Det er derfor viktig med ytterligere forskning på området, både for økt effektivitet og for hvorvidt visse faktorer gjør grupper av barn mer disponerte for bivirkninger enn andre.

Har også respekt for de som velger å ikke følge vaksineprogrammet, men er svært kritisk til ekstreme ytringer om at FHI og legestanden er kjøpt og betalt av legemiddelindustrien, bastante uttalelser om ”sannheter” og slutninger som trekkes utifra ensidig materiale. Er forøvrig like kritisk til de som utbasunerer at man er egoistisk hvis man unnlater å vaksinere barna sine. Slike ekstreme utsagn fra begge sider mener jeg ødelegger for en ellers viktig debatt.

Understreker at dette kun er min mening og forsøker ikke å ”omvende” noen andre her inne. Anbefaler imidlertid foreldre om å ikke bruke denne siden som en kilde til informasjon, men diskutere vaksinesaken med en fagperson (være seg innen skolemedisin, naturmedisin eller annet) dere stoler på. Det viktigste, som sagt, er at dere er komfortable med deres valg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil bare si tusen takk for et saklig innlegg!

Jeg er ikke enig i din beslutning, men det spiller faktisk ingen rolle. For det er DIN beslutning, og den ser ut til å være tatt bevisst. Ikke fordi alle andre sier at du skal/bør vaksinere, men fordi du faktisk har tenkt gjennom dette. (Virker det som da..:)

Jeg skulle ønske at flere ville sette seg mer inn i temaet, for deres egen skyld. Jeg vil hvertfall aldri kunne tilgi meg selv dersom jeg tok et valg ang vaksinene(og det slo ut feil), og jeg ikke har satt meg inn i stoffet. Da kan jeg ikke stå for beslutningen jeg tok. Uansett hva min avgjørelse var i utgangspunktet.

Takk!

Skrevet

Dette var ikke verst Bintang, selv om din tolkning av debatten er litt annerledes enn hva jeg selv oppfatter er temaet. Jeg er mer imponert over at du er den første som har gitt oss skeptikere en sakelig og grei oppsummering av ditt syn og din tolkning av den såkalte vaksinedebatten og tatt besluttning ut av det du mener er riktig. Du tar for deg ekstreme ytringer fra begge sider, men er også åpen nok til å si at dette ødelegger hele debatten, noe jeg er svært enig i. Som skeptiker her inne, så møter man alltid utrolig ekstreme utsagn om hvor uansvarlig, farlig, dårlig forelder man er for at vi ikke deler den samme ukritiske vaksinasjonen som flertallet benytter seg av. Svarene du referer til, blir ofte et syrlig svar tilbake med å hente frem informasjon som er tilgjengelig og samtidig bruke dette mot personene som angriper kritikerne. Jeg har faktisk ikke møtt noen her inne som har kommet med noe faktastoff, da de har vært mer opptatt av å slenge dritt mot de som er skeptisk eller som velger å ikke vaksinere eller de som eventuelt venter med vaksiner til barna er eldre. Jeg startet heller ikke vaksinedebbetn på kranglesiden, men kom inn ett par dager senere, før den plutselig tok helt av. Leser man trådene om igjen så finner du sikkeret mye usakeligheter i mine svar, men utrolig mye faktastoff også!! Det at vanlige folk skal ha mulighet til å etterprøve de fakta som legges frem er vel egentlig en helt håpløs oppgave, men referansene er tilgjengelig for alle. At noen lever seg litt for mye inn i dette spørsmålet med å angripe meg som person eller påpeke at det er min vaksineproppaganda når man mister argumenter er helt latterlig spør du meg! Det var engasjerende for mange, men jeg for min del er faktisk lei av hele denne debatten:-) Jeg har tatt mine valg som du har tattt dine og jeg er så klart komfortabel og svært glad for de valg jeg har gjort:-)

Skrevet

Jeg er journalist i Foreldre & Barn, Norges største magasin for småbarnsforeldre. Vi skal lage en artikkel om vaksiner - for og imot - og vil gjerne komme i kontakt med foreldre som har latt være å vaksinere barna sine. Du må ha barn under skolealder og være villig til å stå fram med navn og bilde i bladet.

Ta kontakt med Silje S. Skiphamn på telefon 22 58 59 30/916 09 220 eller mail [email protected].

Skrevet

jeg kan gjerne gi deg en forklaring på det jeg også....

og det er ene og alene at hygienen er blitt så vanvittig mye bedre idag enn den var for 50 år siden!

er imot vaksiner og har ikke vaksinert min lille prinsesse på 2,5 år. Et valg jeg er veldig glad vi tok.

Skrevet

Til dere som sier at uvaksinerte barn er friske fordi alle andre er vaksinert.....

Det er jo bare så hinsides idiotisk å si..........

Ville ikke de som ikke er vaksinert vært så utsatt da, at alle de sykdommene vaksinerte barn ikke får, de ville alle de uvaksinerte barn få? hæ hæ? sjønner ikke heilt..... :/ jeeeses...

Det er skremmende å se hvor mange fler barn som er vaksinert som er syke, får astma, adhd, og det som verre er. Det minste man kan gjøre for barna sine er nå å undersøke begge sider av saken, og ta et valg utifra det

Skrevet

vaksiner har nok helt sikkert en eller annen effekt, men en effekt som ikke er i nærheten av den effekten kroppen har om du får en sykdom uten vaksine.

man blir 100% immun etterpå, og til info så har man noe som heter en tymuskjertel, som danner antistoffer når man får sykdommer og gjør oss altså 100% immun til neste gang. Denne tymus kjertelen ødelegges for hver gang man får en vaksine, og til slutt skrumper den så inn at den ikke klarer ta knekken på noenting.

Ære være vaksine......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...