Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått lånt madrass og seng, samt dyner til den lille. Lurer på om man burde få renset dyner og madrass på renseriet ( disse er ca. 7 år gamle)? Eller om man bare kan vaske dyna i vaskemasin og trommel, og at madrass ikke trenger noen form for vask/rens? Eller vil dere ha kjøpt dette nytt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville puttet dynen i vaskemaskinen og kjøpt ny overmadrass. De er ganske billige på IKEA!

Skrevet

man skal ikke bruke brukte madrasser..Det kan være økt fare for krybbedød! Kjøp på jysk, der er det billig:-D

Skrevet

Brukte madrasser kan inneholde skadelige gasser fra barnet som har brukt de tidligere (som oppstår ved avføring, gulp etc..) derfor anbefales det å kjøpe ny masdrass... Dyne går vel bra dersom den kan kokes/vaskes på 90.. Har også hørt at søsken kan bruke samme madrass.. noen som vet om det stemmer?

Skrevet

Jeg mener det holder å skifte overmadrass, evnt vaske den. Mine døtre arvet madrass etter søskenbarn, og det virker da ikke som de har tatt skade av det.

Skrevet

jeg har hørt at vi ikke skal arve madrasser,men jeg har arvet en til ei vugge og den lufter jeg godt ute og vasker trekket...ikke på koking men 40 grader.i alle år har vi gjort sånn og ingen har tatt skade av det....dyner er bare å vaske på 60 grader å lufte godt så er det og bra!! vikan ikke bli for hysteriske selv om det er mye skremsel ute å går....

Skrevet

Ingen som er hysteriske for noe her!! Gå inn på krybbedødforeningen.no (tror det er den addressen, hvis ikke kan jeg finne en annen) der står det laaaaang anbefaling om å IKKE bruke brukt madrass. Dette har jeg også lest andre steder. Mulig det er ganske ny informasjon, men jeg vil iallfall ikke risikert dette når du kan få en såpass billig og NY madrass på jysk.

Skrevet

nå mener jeg madrasser brukt av andre barn altså!!

Skrevet

Fra siden til krybbedødforeningen:

"Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass. "

Ergo bør det være helt greit å bare ha en ny eller nyvasket overmadrass i tillegg til madrassen.

Men dette får folk avgjøre selv hva de føler er rett. Det gikk helt fint med mine jenter, men denne gangen kjøper jeg ny, for nå var madrassen blitt 14 år og gikk i bosset.

Skrevet

det står at madrassen skal vaskes også da...vet ikke hvor mange som har plass til en madrass i vaskemaskinen jeg! Evt rense den da, men da er det kanskje like greit å kjøpe ny?? jepp, jepp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...