Gå til innhold

Informasjon om duotest, fostervannsprøve eller morkakeprøve

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Det virker som om mange leger er dårlig infomert om dette tema og rettighetene til "modne mammaer". Nedenfor finner du utdrag fra offisiell informasjon som du kan finne på Ullevål sykehus' hjemmesider. Du kan også selv slå opp via google og søke på "Klinisk genetisk diagnostikk" for å finne linken direkte til siden på www.ulleval.no.

Lykke til!

DUOTEST (BLODPRØVE AV DEN GRAVIDE) OG ULTRALYD

Duotest i kombinasjon med ultralydundersøkelse av fosteret er et nytt tilbud i Norge til alle gravide som vil være over 38 år ved termin. Sannsynligheten for visse kromosomavvik hos fosteret øker med kvinnens alder. Med denne screeningmetoden beregnes sannsynligheten for at fosteret har kromosomavvikene Downs syndrom, trisomi 13 og trisomi 18. Det vanligste er Downs syndrom (trisomi 21). Sannsynligheten for andre kromosomavvik eller genfeil kan ikke beregnes. Ved duotest måles konsentrasjonen av to hormoner i en blodprøve fra den gravide. Ved ultralydundersøkelsen måles tykkelsen av en fold i fosterets nakkeregion. Økt tykkelse innebærer økt sannsynlighet for Downs syndrom, trisomi 13 eller 18. Resultatet av blodprøven kombineres med resultatet fra ultralydundersøkelsen, og sammen gir de sannsynligheten for at fosteret har Downs syndrom, trisomi 13 eller 18. Dersom den overstiger ca. 0.5%, får den gravide tilbud om fostervannsprøve for å bekrefte eller avkrefte disse diagnosene.

Duotesten kan tas fra 8 uker til 13 uker og 6 dagers graviditet. Ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager. Duotest kombinert med ultralyd innebærer ingen kjent risiko for fosteret. Den gir ikke samme grad av sikkerhet som en fostervannsprøve. Ved denne metoden kan mellom 80 og 90% av fostre med Downs syndrom oppdages (noe færre av tilfellene med trisomi 13 eller 18). Du kan forvente svar på prøven etter ca. 2 uker.

FOSTERVANNSPRØVE

Fostervannsprøve tilbys ved positiv duotest, og var tidligere det eneste tilbudet om genetisk fosterdiagnostikk til gravide som er over 38 år ved termin. De som foretrekker det kan fortsatt ta fostervannsprøve uten duotest. Under ultralydovervåkning blir det ført en tynn nål inn i livmoren, og det suges ut noen få milliliter fostervann. I fostervannet er det celler som stammer fra fosteret. Cellene må dyrkes for at man skal få mange nok til undersøkelsen. Dyrkningen tar et par uker. Det undersøkes om fosterets kromosomer har normalt antall og om de ser normale ut i mikroskop. Genene, som sitter på kromosomene, kan ikke sees.

En fostervannsprøve tas etter 15 ukers graviditet. Prøven er forbundet med en abortrisiko på 0.5-1%. Alle tilfeller med Downs syndrom, trisomi 13 og 18 kan oppdages. Du kan forvente svar på prøven etter 2,5 til 4 uker.

MORKAKEPRØVE

Denne prøven er forbeholdt kvinner med spesielt høy risiko for kromosomavvik eller med genetisk sykdom i familien. I praksis betyr dette kvinner som er ca. 44 år eller eldre ved termin, og kvinner med alvorlig genetisk sykdom i familien når familien er utredet og en genetisk forandring eller kromosomfeil er kjent.

Morkakeprøve tas etter 10 ukers graviditet. Det gjøres en forundersøkelse noen dager før undersøkelsen. Risikoen for abort som følge av morkakeprøve er 1-2%. Hvor mange tilfeller som kan oppdages og hvor lang tid som går før svar avhenger av hva som ble undersøkt.

Fortsetter under...

Nettopp av den grunnen vil ikke jeg bruke fastlegen til svangerskapskonroll. ( Sist jeg var der - riktignok vikar for den faste, fikk jeg høre at de ikke "gjorde noe" før i uke 11/12 når de satte opp svangerskapsjournal.

Jeg har nå fått time hos jordmor, og da jeg snakket med henne på telefonen nevnte hun dette med fosterdiagnostikk om jeg visste noe om det. Da jeg sa at jeg egentlig visste svært lite sa hun at hun kunne sende en henvisning til Ullevål hvor vi kunne få veiledning før vi evt. bestemte oss for hva vi ville. Vi skal nå til Ullevål på denne veiledningen - noe jeg føler meg mye mer konfortabel med.

Vanlig svangerskapskontroll er vel ikke vanlig å ha før uke 11/12. Nettopp derfor er det viktig at "eldre" gravide:-) er informert om dette, slik at de kan få tatt tak i dette selv. Før man får tatt duotest/fostervannsprøve skal man til genetisk veiledning først, uansett om du har bestemt deg på forhånd hva du skal ha. Din egen fastlege skal ikke gi deg denne veiledningen, det gjøres der prøven tas (ullvål, riksh, st.olavs, haukeland mulig flere men de jeg kjenner til som tar).

De anbefaler at både mor og far er med på veiledningen. På denne veiledningen går legen gjennom duotest/fostervannsprøve, hva som kan avdekkes ved hvilken test, risiko etc. De er veldig flinke og saklige (vi var på Ullevål). Deretter får man litt tid for seg selv hvor man kan ta valget. Deretter får du time til det du har valgt. Ullevål tar fostervannsprøvene en gang ukentlig (var tirsdager for halvannet år siden hvertfall), og legen der er utrolig flink og med godt rykte (Wergeland).

Ettersom det er viktig at man får tatt prøvene i riktige uker, anbefaler jeg alle modne gravide til å ringe sin lege tidlig, si at man er gravid og skal ha henvisning til genetisk veiledning. Man behøver jo ikke ha ord svangerskapskontroll likevel, det kan de ta senere. En kort undersøkelse er det vel likevel naturlig å ta. Du får brev direkte fra stedet som skal ta prøvene, med time til gen veiledning og blodprøve (hvis du bestemmer deg for duotesten tar de blodprøven med en gang-hvertfall fikk vi beskjed om det). Vil du ha fvp får du ny time til det. Hvis du får henvisningen i tide ordner de så du får time i riktige uker:-)

Lykke til!!!

Jeg er 37 nå men vil være 38 når jeg føder så jeg fik dette tilbudet.

Tok nakkefold undersøkelsen v ul i slutten av uke 12. Alle disse data var flotte så da så ikke legen grunn til å ta hverken blodprøver eller fostervannsprøve. Han så på nakkefolden,nesebenet og hendene.

Annonse

Takk for informativt innlegg.

Er 39 år.

Fastlegen min ga meg ikke tilbud om noe som helst da jeg var der i 14. uke. Gynekologen jeg var hos for UL i uke 20 (=> 19) sa jeg var for seint ute til å ta fostervannsprøven, siden jeg ikke kunne gjøre noe med det uansett. Han mente den skulle tas i uke 12 - 16.

Men Ullevaal har vel bedre greie på det vil jeg tro :)

Burde denne informasjonen vært en del av undervisninga i skolen siden fastlegene tydeligvis ikke har greie på dette?! Leser på sidene her at jeg ikke er den eneste som ikke har fått disse tilbudene.

Jeg får bare håpe at kula mi har et normalt antall kromosoner. Så jeg slipper å "hate" fastlegen og kontordama der for manglende informasjon.

Lykke til! -til alle freske modne vordende mødre.

• 1 måned senere...

Hei

Blir helt fortvilet når jeg leser denne informasjonen om når de ulike prøvene kan tas og må bare bekrefte at det er mange uvitende leger der ute.Det er helt forferdelig når en tenker på konsekvensene feilinformasjonen kan få!

Var selv hos fastlegen som jeg tidligere har hatt tillit til og fikk høre at "Hadde jeg vært i samme situasjon som deg,hadde jeg bekymret meg hver dag i 9 måneder". Og "Å få et handicappet barn når en er så gammel som du (42år) er jo ikke noe særlig.

Duotest hadde han lite greie på og henviste meg til et sykehus.Jeg hadde da bestemt meg for duotest.

Der traff jeg dessverre en gammel pensjonert gynekolog som jeg ser nå ikke var oppdatert i det hele tatt. Han anbefalte tydeligvis ikke dette, sa det ville bli så traumatisk hvis en valgte å avslutte det når en var kommet så langt. Sa ingenting om at duotest kunne blitt utført på det tidpunktet jeg var, men snakket om i uke 15/16 og at det kunne gå mange uker før en fikk svar.

Det endte tragisk og jeg gremmer meg hver time på døgnet om hvilken elendig informasjon og støtte jeg fikk.

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

For dere som bare er "litt" modne og ikke når grensen på 38 år, kan man også ta duo-testen privat. Om det viser seg at man har en forhøyet risiko (man måler mer enn en viss str. på nakkefolden, evnt. blodprøven viser det i tillegg), blir man henvist til det offentlige for fostervannsprøve og evnt. senabort om man ønsker det. Selv tok jeg ultralyd i uke 12 for sjekk av nakkefolden, den viste ikke noe unormalt. Jeg valgte derfor ikke å ta blodprøven i tillegg. Det er ingen garanti for et friskt barn, men det var riktig for meg å gjøre det slik. For meg fremstår det som ganske håpløst at den ordinære ultralyden foretas på et tidspunkt som er uegnet for måling av nakkefold mv. Min opplevelse av å gjøre dette privat, var positiv, og kan anbefales til andre som av ulike grunner ønsker det.

jeg er 42 og har valgt vekk tilbudet om prøvene. jeg vet hva det vil si å få komplikasjoner i svangerskapet. da finnes det ikke hjelp, trøst eller støtte. vil noen faktisk føde( kalles abort/utskraping) i uke 12+...?

ikke jeg. barnet lever jo........... eller hva med å blø og være redd ! tenk om prøvene viser at alt er i orden og du har abortert..............

den påkjenningen vil jeg ikke oppsøke.

men statistikken viser jo at abortrisikoen ikke er så høy,

er skadestatistikken så høy at det er nødvendig å ta prøvene uten grunn til mistanke ?

Det er ingen abortrisiko med duo-test. Tror ikke det er noen som ønsker å abortere, uansett tidspunkt, men alternativet kan være værre tross alt. Også for det ufødte livet. Noen av kromosomfeilene de oppdager gir ikke grunnlag for liv overhode. Tror dette må være helt og holdtent opp til hver enkelt gravide, og derfor er det synd at tilbudet om duo-test ikke gis til alle, og at informasjonen som gis i mange tilfeller er for dårlig og utilstrekkelig. Trist at du mener det ikke er støtte å få om det er noe galt i løpet av svangerskapet, jeg tror det er mange som har helt andre erfaringer enn deg med dette. Dersom duo-testen gir en svært forhøyet risiko for kromosom-feil, kan man velge å evnt få det bekreftet/avkreftet ved en fostervannsprøve. Å ta prøver helt uten grunn, er ingen god ide, men de fleste har nok en grunn.

• 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Internett er en velsignelse, men enkelte ganger skaper det også bekymring :)

Etter å ha surfet litt rundt, ser det ut til at det er tilnærmet umulig å føde et friskt barn når man er 44, som jeg er ved fødsel.

Vel, vel, jeg tar en duotest, og håper på det beste.

Jeg er gravid med nummer 2 og bikker 40 til høsten. Jeg hadde i forkant lest litt om mine rettigheter angående ulike tester. Det har jo vært mange diskusjoner rundt tidlig UL, så denne er jo almenn kjent.Fostervannsprøve visste jeg også om....men det var jeg lite lysten på å ta.....

Men duotesten hadde jeg ikke hørt om før jeg kom over det på nettet.

I forbindelse med henvisning til tidlig UL - tok jeg opp dette hos min gynekolog som har fulgt meg godt opp gjennom flere graviditeter som har endt i tidlig SA/MA.

Joda, det var ingen problem med å henvise oss til duotest, men den utføres kun på de store sykehusene, som f.eks Trondheim, Oslo, Bergen mv. På Sentralsykehuset i Møre og Romsdal utføres kun tidlig UL. Vi valgte derfor å få henvisning kun tidlig UL på sykehuset. Der fikk vi da informasjon om alle alternativer innen fosterdiagnostikk...

Tidlig UL var positiv - ingen indikasjoner på at noe var galt, så vi valgte da å ikke kreve at vi skulle rekvireres til Trondheim.

Om 101 dager er terminen for det lille nurket vårt.Vi venter i spenning på hva det blir, samt så krysser jo vi fingre for at alt er bare bra!

Det er greit at vi har rett til duotest, men det at vi ikke kan få det på sykehus i nærheten av oss - gjør nok terskelen for å kreve dette noe høyere. I hvertfall var det slik hos oss. På sikt vil nok sykehus som Sentralsykehuset i Ålesund også mulighet til å gjennomføre duotesten, mente gynekologen min.....

• 2 måneder senere...

Hei !

Rogaland har også tilbud om duotest , fostervannsprøve og morkakeprøve.

Jeg er 41 år og er i uke 10. Fikk tlf fra sykehuset i dag. De ville ha meg inn i morgen for å ta blodprøve (duotest) og så skulle jeg få rekvisisjon for ultralyd i uke 12. Siden det tar ca 2 uker å få svar så har de svar på blodprøven når de ser/måler nakkefolden i uke 12.

Jeg hadde en MA i desember så jeg har allerede tatt en ultralyd hos min gynokolog. Alt så bra ut og hjertet banket (uke 9). Håper alt står bra til i uke 12 også. Håper jeg slipper å ta fostervann eller morkakeprøve.

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...