Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 2, 5 år skal begynne i barnehage til høsten og har kommet inn på småbarnsavdelinga muligens fordi jeg ytra ønske om det da vi søkte.

Da sa de at de ikke garanterte hvor hun kom inn men at de ville se på barna og på sammensetninger etc. (men vi har ikke vært på barnehagen enda, så det kan de umulig vite)

Nå lurer jeg på om jeg har gjort det rette ved å søke henne inn på småbarns.. Grunnen til at jeg ba om det er at hun har vært veldig forsiktig sammen med andre barn og lett begynner å gråte når noen tar fra henne ting osv - og begynner andre barn å gråte gir hun fra seg leken straks.

Tenkte det kunne bli litt voldsomt med alle barn på storavdeling.

Men i det siste har hun blitt tøffere og hun leker best med større barn. Hun snakker også veldig godt og er veldig flink til å være bare 2, 5år - så jeg lurer på om jeg holde rhenne tilbake - plus at det vil bli vanskeligere for henne når hun skal inn på storbarn om et halvår.

I tillegg har hun flere venner fra dagmamma som begynner på storbarnsavdelingen.

Skal også ha baby om fire måneder, og tenkte da ha henne hjemme to dager.

HVa anbefaler dere og hvorfor?

Takknenmlig for svar - gjerne fra folk i barnehage som vet hvordan ting fungerer...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9848492-sm%C3%A5barnstoravdeling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville hatt ei på 2,5 år inne på stor avd. Har jobbet noen år på småbarnsavdeling, men i den bhg flyttet de til stor avd det året de fyller 3år. Så mange av dem er 2,5år. De aller fleste er såååå store når de skjønner at de skal på stor avdeling at det sjelden er noe problem. Du sier hun har blitt mye tøffere i det siste og leker fint med større barn, så kanskje det vil hemme henne litt på liten avdeling. Det er jo mye gulvlek og store leker på småbarnsavdeling,mens det er mye lek ved bord o.l på stor avd. F.eks puslespill, lego o.l. Vet jo ikke hva din toåring liker. Så blir hun knapt varm i trøya før hun allikevel må inn på stor avdeling likevel.....

At du vil ha henne hjemme to dager når neste mann kommer er vel positivt. Men det går også an å beholde full plass, men kanskje ha henne kortere dager. Litt greit hvis babyen sover lite på nettene eller er krevende på et annet vis. Så får du slappet av mens nr 1 er i bhg noen timer. Men dette avgjør du selv. Jeg har ingen erfaring med det.

Jeg jobber på småbarnsavdeling og har og hatt mange barn på 2,5-3 år på småbarnsavdeling. Vi har sett fordelen ved dette ved at de får oppleve det å være litt store. På en stor avdeling som det ofte er 3-6 åringer vil de minste barna ofte bli veldig "små". Det er derimot viktig at avdelingen tilrettelegger det slik at de største barna på avdelingen får en del andre opplevelser og muligheter enn de aller minste. Jeg har bare positive erfaringer med dette som ansatt i hvertfall.'

Det å ha barnet hjemme to dager i uka synes jeg er helt ok. Noen vil si at hun går glipp av det som skjer i barnehagen, men ved å gå i barnehagen går hun også glipp av en del av det som skjer hjemme. Bli kjent med søsken og ikke minst ha en roligere hverdag, det kan være tøffe dager i barnehagen. Kanskje du kan få turnus i barnehagen så kan du bytte på hvilke dager hun er hjemme feks.

Lykke til med barnehagen og ikke glem at du kjenner ditt eget barn best. Spør og vær i dialog med avd. personale.

Jeg tror det blir fint for jenta di å begynne på liten avdeling. Der er det mindre barn og mer oversiktelig for en jente som ikke har gått i barnehage før. Dersom personalet ser at hun søker seg mot eldre barn, så har de sikkert smågrupper på tvers av avdelingen, lekegrupper og ikke minst uteleken der alle kan leke med alle.

Når det gjelder antall dager i uka, vil jeg helt klart anbefale deg å ha full plass dersom du har råd. Da kan du flekse med dagene, litt avhengig av hvordan det går med minsten, og du vil få en mye bedre barseltid. Det er noe fordomsfullt over det å ha eldstebarnet i barnehage når man har permisjon, men jeg mener at det er en veldig god ordning. Med full plass kan eldstejenta ha fri når du har lyst eller gå kortere dager. Jeg anbefaler deg å la henne gå full uke de 2 første ukene etter tilvenning for da er det lettere for henne å bli trygg i barnehagen. Så kan du flekse litt etterhvert.

Lykke til med barnehageoppstart og med den nye babyen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...