Gjest Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 Bikkja mi er dominerende, så mye at han faktisk ikke tåler at sambo gir meg en klem uten at han skal opp i fanget, skal frem og i mellom oss. Sånn er han også når jenta vår sitter og koser i fanget. Han tåler det ikke! Han er ikke truende, verken knurrer eller biter, mer sjalu vil jeg si. Når det kommer besøk, bjeffer han voldsomt. Løper mot folket som kommer og skremmer egentlig livet av dem. Han er stor og ser farlig ut. Jeg har prøvd utallige måter nå. Og det siste tipset var å slenge bikkja på ryggen, sånn at buken blottes. Og så skulle jeg knurre til han og vise at jeg var sjef. Har noen tips til hva jeg kan gjøre med denne karen? Hvis ikke han roer seg, så må jeg nok kvitte meg med han. Jeg er redd denne dominansen og sjalusien ender opp med at han biter eller skader noen....
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 Et lite ps her . Han kom til oss som 5 ukers gammel valp,da det var en del komplikasjoner med kullet,eiere , dyrevern osv..... Han har jo mistet det meste av sosialiseringen,,, og det har vel en del å si for hvordan han blir som voksen. Han er nå litt over året, typisk unghund med mye fart i.
Mammatiltoprinser Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Ta han ut av rommet hver gang han oppfører seg slik. Være streng med at når du og sambo eller du å barn koser så skal ikke han ha kos. Dere skal gi han oppmerksomhet da det passer dere ikke omvendt. Bjeffer han voldsomt da det kommer noen skal han tas vekk og ikke få hilse. gjerne gi han en godbit hvis han tier da dere sier han skal være stille. er viktig å rose positiv atferd og ikke gi oppmerksomhet på negativ. Men gjør han noe galt skal han vekk. gjerne i et bur eller i en gang. Galt er å bryte inn i kosestunder mellom mennesker og bjeffe voldsomt på gjester. greit å varsle men slutte da dere sier i fra. Hvis han ikke skjønner sin plass i flokken og skal være veldig dominant kan det være en god ide å kastrere han.. før han blir to..
dolly29 Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Hvor gammel er han? Jeg har en dachs som er to år, og hun beit og var veldig hissig. Litt uberegnelig. Fikk et tips fra dyrlegen om å kontakte en hundeterapaut. og det hjalp gitt!! Hun er hissig enda, men klarer å styre tempremanget sitt og biter litt enda, men ikke hart. Vet ikke hvor du bor, men i stavanger området så vil jeg anbefale siddis hundeskole. De har også en nettside, og kanskje han kan anbefale noen? Det er ikke så dyrt og omfattende som mangen tror. Men det kreves litt trening og hos oss har vi fått en helt ny hund, og det skjedde bare sånn 2 uker etter et møte, trengte ikke mer... Men terapauten fortalte det at veldig ofte så er vi for strenge med dyra og det stemte nok her. Vi hadde jo hørt alslags om den rasen vi har. Når det er sagt så har hun aldri bitt noen utenom meg og mannen.
Mamma til snart 4 Skrevet 15. juli 2007 #5 Skrevet 15. juli 2007 jeg ville meldt meg på ett kurs, vett ikke hvor gammel han er, men de har kurs i alle aldre. varer noen uker men du får en NY hund hjem igjen;)
FrkGull Skrevet 15. juli 2007 #6 Skrevet 15. juli 2007 Hei! Huff, det er ingen god situasjon å havne i det der... Bra du søker etter hjelp, for jeg er sikker på at det finnes en løsning for dere. Jeg ville tatt kontakt med en hundeterapeut, der får du profesjonell hjelp utfra hva h*n observerer og det dere beskriver av atferden til hunden. Ta kontakt med Norsk Kennelklubb for å få tips om atferdsterapeuter i ditt distrikt. Jeg ville IKKE slenge hunden på rygg eller bruke noe som helst form for fysisk straff mot den, det er en metode som få hundeeiere velger å bruke i dag og som fort kan gjøre at ting går fra vondt til verre selv om det der og da kan se ut til å hjelpe. Det kan være at kastrering også kan være et alternativ for hunden deres. Nå er det ganske strenge krav til kastrering i Norge, men de fleste veterinærer bruker skjønn og vil kunne vurdere det i dette tilfellet slik jeg ser det. Det er selvfølgelig en mulighet å omplassere, men hvis du er som meg så vil en prøve det meste for å få det til å fungere... Lykke til videre, og gi gjerne lyd fra deg om hvordan det går!
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #7 Skrevet 15. juli 2007 Har snakket om kastrering med dyrlegen, men siden det koster nærmere 5000 kr med alt.. og det er ingen garantier for at hunden blir mindre dominant, så vet jeg ikke.. Føler jeg har slitt nok med hunden, har prøvd det meste, klikkertrening, fjerne han fra situasjonen, null oppmerksomhet, ros når han fortjener det osv. Føler jeg når bunnen snart. Han er slitsom, rett og slett! Og når jeg er i en prøverørssituasjon, så er ikke stress det beste. Tenker også på hvordan han evt vil reagere med småfolk i hus, og jeg vet rett og slett ikke om han er pålitelig nok til å ha hos noen med småbarn....
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #8 Skrevet 15. juli 2007 Det virker litt som at det er deg han skal "beskytte" på en måte... Hver gang han har en uønsket oppførsel, så reiser du deg med en gang og går ut av rommet. Ikke se på ham eller si noe, bare gå kjapt ut. Dette vil vise at du er uenig i hans oppførsel...
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 Har prøvd den taktikken der. Likedan gjesping for stress.. Når bikkja gjesper er den stressa, og jeg gjesper tilbake, lener hodet litt til siden og ser bort.Det roer han litt. Jeg tror jeg har lest meg ihjel på hundelitteratur!! Ikke har jeg funnet noe som virker heller hehe. Og jeg vet ikke om det er særlig bra for hunden heller at situasjonen er sånn. Han er innerst inne en god hund, bare utrolig slitsom. Tror nesten han ville ha det bedre hos noen som ikke har barn, for jeg har en stygg mistanke om at det er jenta mi han er sjalu på.Er redd for at en dag så går det galt....Og jeg vet ikke om jeg vil vente på at den dagen evt kommer...Han er jo dominerende over henne også, hopper på henne og velter henne i bakken. Tar mat ut av hendene hennes, stikker av med leker osv... Han har begynt med småskvetting inne, for å markere. Derfor er han mest mulig ute nå, jeg orker ikke det styret med å vaske overalt.
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 Jeg hadde dominant hanhund til han ble kastert koster ca 4 000.- du får en ny hund etter noen mnd. Hvis at du ikke aksepterer oppførselen hans, ved at han må vente på kos når dere bestemmer dere for det
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 15. juli 2007 #11 Skrevet 15. juli 2007 bare et SPM: Fikk dere huden før eller ETTER dere fikk barn?
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 15. juli 2007 #12 Skrevet 15. juli 2007 5000 for kastrering? inni hampa... min hannhund betalte jeg 1500-2000 for det..... og det var hos en meget flink veterinær.... Han ble en helt annen hund, men som veterinæren sa, Det må gjøres før hunden er fylt 2 år hvis det skal ha noen større effekt på temperamentet hans. Min hund er nå verdens roligste lateste hund, som bare brummer... hehe annbefaler kastrering på det varmeste. ellers henger jeg meg på det å forvise hunden hver gang den gjør dette. Og da mener jeg HVER gang. Eneste måten å bli kvitt det på. ALDRI kos når den gjhør det, Ignorer og forvis. Slipp hunden tilbake til dere etter noen minutter. funket på å få tispen min til å slutte å hoppe, og det er jo på en måte det den gjør, når dere koser. tokk 2-3 dager med intensiv trening, og nå hopper hun ikke mer... og jeg prater o m en meget hyper og glad hund.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 15. juli 2007 #13 Skrevet 15. juli 2007 Vi har/hadde en veldig dominerende hannhund. Men det gikk mest på andre hannhunder! Var ikke sosialisert i det hele tatt.. Var fire år da vi fikk han, og hadde aldri vært med andre hunder i sitt liv Vi prøvde å få han til å være med andre, og etter en stund gikk det med tisper, men andre hanner var uaktuelt... Han flerret tenner, reiste busten og var helt galen. Men etter kastreringen har det vært helt annerledes! (måtte opereres 2 ganger pga komplikasjoner:( de måtte fjerne ballene tilslutt, men det gikk jo bra!) Nå er det akkurat 6 mnd siden, og han er en helt annen hund=D Han kan nå gå forbi andre og inntill uten å gjøre noe annet enn å knurre litt forsiktig=) Har ikke prøvd enda å slippe han løs med andre hanner, men satser på å prøve igjen til vinteren. Det tar jo en stund før man merker kastreringen! Eneste som ikke er forandret er hatet overfor en spesiell rase, men det får vi bare leve med, han har vel hatt en dårlig erfaring som vi ikke vet om! Det jeg skulle frem til er i hvertfall det at kastrering er virkelig å anbefale!!! Nå var dette overfor andre hunder, men regner med det fungerer like bra for dere. Han er så kosete og rolig, men fremdeles like lekete når vi er ute å koser oss=D Vi var mest redd for at han skulle bli en helt annen, for rasen er jo kjent for å være lekete til de kommer til hundehimmelen. Men er ingen forandring på den fronten=) Lykke til Håper du finner en løsning, er jævlig å måtte gi fra seg et dyr.
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #14 Skrevet 15. juli 2007 Bikkja er litt over året og jenta vår er snart 7
drømme* Skrevet 15. juli 2007 #15 Skrevet 15. juli 2007 Vi hadde også en dominerende hannhund. Da han var rundt to, kastrerte vi han, det hjalp ingenting. Vi gikk på fler kurs og på sosialtrening to ganger i uka. Vi prøvde det meste, men da han var 4 turte vi ikke ha han lenger. Er ikke bare bare å omplassere slike hunder heller, man står ansvarlig for det man gir bort, og må være veldig nøye på hvem man overlater en sånn hund til.
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #16 Skrevet 15. juli 2007 Bikkja sto på kennel en stund her hos en som driver oppdrett av hund. Som han sa, den hunden der er hard! Og at han var viljesterk og utspekulert,var det ikke tvil om. Så hvis jeg skulle få hund av han, så måtte det hard skyts til. Dumme meg har jo latt hunden klatre over oss i rang, det er jo min egen feil at jeg ikke har sett dette tidligere. Jeg har jo prøvd å kontrollere han, men når han ser på sambo som sjef og jeg som en i lavere rang, så sliter jeg. Sambo er jo på jobb... Og jeg sitter stuck med bikkja...
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 15. juli 2007 #17 Skrevet 15. juli 2007 Tren lederskap! finn en bok om dette hvis du har tid og ork, men det går ut på å vise hunden hvem som er overhode i familien. vær alltid den som går inn dører først, Spis alltid mat før han gjør det, og lat som du spiser av hans skål før han får.La han aldri gå forran deg i bånd på tur, bruk gjerne hundehviskerens råd om bånd høyt oppe på halsen hvis han trekker. hundene er veldig sterke nederst i nakken. oppgi aldri en kommando, og ignorer uønsket adferd, og forvis han. nå fikk du noe å bryne deg på :-)
Nusse_83 Skrevet 16. juli 2007 #18 Skrevet 16. juli 2007 Kastrering høres ut som en lur ide, da hundene blir roligere og mindre opptatt av territorie. Ellers vil jeg si at vi har ei tispe som i dag er den herligste og snilleste hunden du kan finne. Men det er en grunn til at hun er slik. Vil for det første si at hunden ikke er underdannig på noen måte, hun er lykkelig, snill og har en sprudlende og herlig personlighet. Vil bare si dette først da våres metoder for hundeoppdragelse sikkert kan virke litt strenge for noen.. Når vi fikk denne hunden som valp var hun en såkalt lederhund i kullet, en slik som kikker deg rett inn i øynene når du tar den opp og hun var den første valpen som kom springende. Dette er ofte valper som er stae og "tunge" å oppdra. Hun var og er i dag veldig sta og kan lett bli masete dersom hun ikke vet hvilke rettningslinjer hun har å gå etter. En hovedregel er faste rutiner. Dette gjør at hunden vet hva som skjer og da føler den seg trygg. Hunden vår er opplært til å gå i løpestreng og liker dette godt. (vi bor på landet så vi har også hunden mye løs når vi er hjemme) Det er viktig at den får være med og delta og ikke bare blir glemt Må jo legge til at hunden trasset i tre uker som valp da vi lærte den opp til løpestrengen( Man må bare ikke gi seg, hunden hadde det ikke vondt, den bare klaget på at den ikke fikk gjøre som den selv ville) Ellers har vi vært konsekvent med å legge hunden på rygg når den var valp/unghund (dette kan gjøres forsiktig, men bestemt slik at hunden ikke får vondt) hver gang den har prøvd å hoppe opp på eller etter noen. I dag hopper den aldri opp på folk, men løper stille bort og hilser pent. Det å legge hunden på rygg ved å ta den i nakkeskinnet og legge den over og holde den nede er en effektiv måte å ta kontrollen over situasjonen på. Selvfølgelig kan du gi hunden "timeout" men vær sikker på at den forstår hva du mener. Og skal du irrettesette hunden må det skje der og da, hunden vet ikke hva du kjefter på dersom den var ulydig for en time siden. I min familie har vi en del allergi og jeg er derfor avhengig av at hunden oppholder seg på "sin" plass i huset. Dette er slik at vi lett kan gjøre rent før besøk, og at hunden ikke klenger i møbler og opp etter familiemedlemmer som ikke tåler hund. Hun har derfor sin egen plass i stuen ved ovnen, med kurv, teppe og mat/vann. Vi har også muligheten til å binde henne når vi ikke hjemme eller når vi får besøk. Dette med å ha muligheten å binde hunden kan være lurt i ditt tilfelle. Du kan da binde hunden når det ringer på døren og da slipper du at hunden løper og skremmer gjestene og tar over situasjonen når det kommer folk. Den lærer seg også at den kan vente på plassen sin til de som kommer på besøk kommer bort og hilder på den. Dersom hunden klager/bjeffer kan du legge den på rygg og gi klar beskjed om at det ikke blir tollerert. Det er ikke så lenge du skal gjøre dette før du ser resultat av det. På denne måten kan du også kose med både mann og barn uten at hunden forstyrrer. Det viktigste med oppdragelse av hunder er hvertfall faste rutiner, ikke gi etter for hunden, vær konsekvent og husk på å gi den positiv tilbakemelding når den gjør tingene riktig og gjør positive ting. Man skal ikke bare være strenge med hunden, og den skal ikke være redd for deg. Gi den en tid der det er bare er den som gjelder, gi masse kos og vær blid. Da blir hunden glad i deg og vil anse deg som sjef. Så dersom hunden er sjalu, så koser du først med ektefellen eller med ungen og ta dere tid tin hunden etterpå og gi masse kos. Den må tåle å vente, og det er også viktig dersom mannen/samboeren din er "sjefen" i huset at han koser med deg og din datter først, før hunden. Dere stiger dermed i rang i forhold til hunden Ikke så lett med hundeoppdragelse, men jobber man litt så får man gjerne en lydig og lykkelig hund og familie Lykke til !
kaur *har født!* Skrevet 16. juli 2007 #19 Skrevet 16. juli 2007 Vår hannhund var den største og mest dominante i kullet. Da han var valp/unghund prøvd han seg litt og utfordret både meg og mannen min. Jeg har en eller to ganger vært nødt til å legge meg over ham og få ham underdaning og beit han i øret. - Og så har han gått en del kurs. - Nå skal jeg ikke påstå at det å bite nødvendigvis er den beste metoden, men det funket hos oss (er jo i mot vold både mot mennesker og dyr) Har ellers lest opp og ned om hundeoppdragelse... Vi har overhode ikke noe problem med dominans i dag. Han vet akkurat hvor hans plass er, og er trygg på det. Han er rett og slett verdens snilleste bisk og utrolig barnevennlig. Han må bare huskes på, få litt kos og anerkjennelse :-) Noe jeg har oppdaget, er at han reagerer ganske sterkt på når jeg lager en kraftig "dominant" lyd når han gjør noe jeg ikke vil. Han vil jo gjøre alt for at jeg er fornøyd. (Og får selvfølgelig ros også...) Han er opptatt av hiarki... hvem som er på toppen, og hvem som kommer etter det osv...
Ema73 - prøver 5 år (8 år) Skrevet 16. juli 2007 #20 Skrevet 16. juli 2007 Uten å ha sett hunden din kan jeg ikke si at jeg har rett, men jeg tror du kan ha en usikker hund. Når det kommer folk så skjuler den det med å barske seg å gi hals. Den at den kommer å trenger seg inn når dere koser kan faktisk være at den vil roe dere ned. En hund går inn å demper aggresive andre hunder eller oss mennesker ved å gå i mellom. Et tips er å rett å slett sette opp et stengsel inn til stua feks og la hunden være utenfor der når dere slapper av i sofaen. Men da er det veldig viktig at dere gir hunden oppmerksomhet på andre tidspunkt. Turer og ikke minst aktiviteter som stimulerer hunden psykisk er viktig. Søksøvelser etter godbiter er en ide, en annen er å gjemme godbiter under en plastboks e.l. og la hunden jobbe litt med å finne disse. Noen enkle lydighetsøvelser er også viktig. Tren på at hunden skal bli liggende når det kommer folk. Dere får avtale med noen venner eller familie at de skal komme å ringe på døra. De skal da vente ute til dere har fått lagt hunden, ha på bånd og nekt hunden å reise seg. Ros mye når hunden blir liggende. (Lær dette inn selvsagt hjemme alene først). La så hunden hilse etter at folk har kommet inn og kledd av seg. Jeg vil ikke anbefale å legge hunden i bakken.....!!!!! ROS FOR DEN ATFERDEN DERE ØNSKER I STEDET. Skaff dere et bur og gjør det til hundens eget lille fredelige trygge fred der barn og gjester ikke skal gå bort til. Jeg har selv nå to hannhunder en mer tøff enn den andre, og jeg har også erfaring med lydighetstrening av hunder. Dere bør lese en bok av Turid Rugaas der vil dere få mange ideer. Egentlig samme hvilken. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå