Gå til innhold

Når jeg er ferdig som lærling, har jeg rett på dagpenger??

Anbefalte innlegg

jeg er gravid, 2 mnd på vei.. jeg er ferdig som lærling i november, og har termin 4.mars.. jeg lurer på om noen vet om jeg har krav på dagpenger, siden jeg ikke sier opp jobben selv, er bare ferdig.. håper det, slik at jeg kan få foreldrepenger og ikke engangsstønad..

noen med erfaring eller som kan hjelpe meg??:)

Takk!=)

Fortsetter under...

jepp det har du. jeg var ferdig som lærling i februar og har fått dagpenger siden da.. det du får da regner dem ut i fra det du har tjent som lærling. du må ta komtakt med nav der du bor og avtale et møte med dem. de må ha kopi av lønnslipper og sånn.. lykke til..

åh, fantastisk!:) der ble eg glad.. tenkte at no ble det stress å prøve å skaffe seg jobb eller vikariat helt på slutten der når eg e ca 7 mnd på vei liksom.. så du var ferdig som lærling og pga graviditeten fikk du ikke noe videre jobb og da fikk du dagpenger eller?? kan du fortelle litt kordan det gikk?

jeg tok fag brevet i februar men kontrakten min gikk ut 1 april. så jeg jobba til da. i det yrket jeg har belager dem seg veldig på lærlinger så når jeg hadde bestått tok det ikke lang tid før dem hadde fått tak i en ny lærling som skulle ta min stilling 2 april... dem vil tjene mest mulig penger og gi ut minst mulig i lønn. jeg måtte da gå til nav og registrere meg som arbeids søkende. for å få dag penger må man det. dette hjelper dem deg med på nav. du må ha med deg et brev fra enten jordmoe eller lege der det står at du er gravid og når du har termin. ta også med deg selvangivelsen din.. så det du bør gjøre først og fremst er å ringe nav der du bor og avtale et møte med en saksbehandler. spør også hva dem vil du skal ha med deg av papirer. dem hjelper deg derfra. man blir da registrert på nettet med passord o.l. hver 14 dag går man inn på siden sin og sender noe som heter melde kort. dette er på en måte time lista di. man får penger hver 14 dag.

ok.. så dette var ingen problem liksom?? supert=)

men fikk du tilbud om jobbe når du fikk disse dagpengene? eller ikke, siden du var gravid..? jeg vet ikke hvordan jeg ville taklet å kommet inn som en vikar på en arbeidsplass med dèn magen.. =P hehe

har faktisk ikke fått tilbud om noe.. dem sender deg mail når det dukker opp noe som passer deg. så hvordan dem gjør det veit jeg ikke. men dem sender deg nok tilbud om jobb selv om du er gravid.. har jeg egentlig ikke tenkt så mye på. fast legen din og jordmor veit også en god del om dette så det går jo ann og ta en prat med dem om det når du er på kontroll også.. kanskje dem kan hjelpe deg mere.. håper du blei litt klokere av svarene mine i alle fall:):):)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...