Gå til innhold

En liten opplysning....

Anbefalte innlegg

Leander er et gammelt norsk navn, som har vært borte lenge, men er nå kommet igjen for fullt. Så det er ikke et typisk motenavn, som er en ny vri på et annet navn. ( Jeg kjenner feks en mann på 74 år, som har det navnet....)

Det er jo sånn med navnet Henrik også...( men Leander er et eldre norskt navn...)Det er også et norsk navn, som har vært borte en stund nå, og er på vei tilbake for fullt. Ser jo ut som om det også er på vei til å bli et toppmotenavn....

Synes enkelte her inne bør passe seg for hva de sier, for de kan fort "tråkke i salaten"....

Noen av dere uttaler dere med at Leander er et feminint navn, og at det som sagt er en vri av et annet navn osv. Vel, det er jo det samme som om jeg skulle sagt at Henrik, er en forkortelse av Henrikke...

Et annet eksempel er Olav.... Til opplysning så het min tippoldermor Olava.... er Olav en forkortelse av det da?

Oppfordrer folk til å slutte å hetse navn, for alle navn kan kommenteres negativt om man går inn for det. Greit at folk sier om de liker et navn eller ikke, men de trenger ikke gjøre narr... Det blir rett og slett for dumt. Vi er da alle voksne mennesker her inne, som enten er mødre, eller skal bli mødre. Ingen liker at navnene til ens barn blir latterliggjort... enten de heter Olav eller Leander (som er mer normalt i dag enn Olav blant barna)...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9842924-en-liten-opplysning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Trodde Leander kom av greske Leandros jeg. Men uansett, det er et fint navn!

Og "navnet skjemmer ingen", som det så fint heter, så det kan være en god ide å ta folkeskikken fatt og tenke oss om før vi buser ut med allskens menniger og påstander.

Dagens lille moralpreken, hehe.:-)

Helt enig med deg Månestråle

Måtte le av komentarene dine ang Olav og Henrik. Så sant så sant !!!!

Tror nok barn med navn som Leander har mindre sjangs for å bli mobbet i dag pga navnet, enn de med navnet Olav. Mine unger har aldri hørt navnet Olav iallfall. Henrik har de hørt for det heter onkelen min.

Av det jeg har sett, er det kun en viss "anonym" som kommer med litt unødvendige kommentarer om Leander innimellom - men jeg synes jo at hvis folk spør, må de tåle å høre andres mening om det også! Jeg har uttalt flere ganger at jeg synes Leander er et "femi" navn - men det er min mening - og noen spurte etter den.....Jeg regner jo med at vi som voksne mennesker ikke legger det til grunn for valg av navn,, og videre skjønner at alle ikke elsker de samme navnene......

Leander er gresk, Henrik er gotisk, det er altså ingen av dem som er opprinnelig norske. Henrik er imidlertid mye mer brukt, ca 11000 i Norge, mot ca 400 Leander'e. De fleste av disse 400 er nok babyer...

Og : Henrik kommer IKKE av Henrikke, Olav kommer IKKE av Olava, det er nok heller tvert imot...

Er helt enig med deg HI.

Forstår ikke hvordan noen kan ha så stor glede av å hetse andres navn. Det er jo så individuelt hvilke navn folk liker. Godt at vi ikke har samme smak alle sammen. Det en liker, kan en annen synes er helt grusomt, og motsatt.

Annonse

Det er vel mer sannsynlig at Olava og Henrikke er varianter av mannsnavnet Olav og Henrik. Man kalte opp etter far, eller forventet en sønn.

De fleste navn er jo gamle da. Jeg liker ikke Leander fordi det føles som om det mangler noen bokstaver, akkurat som med Sander og Theo. Føler de blir litt "barnespråk" rett og slett, som når et barn ikke klarer å uttale Marianne, men sier Maja i stedet + at navnene har litt kallenavnpreg. Men det er meg det da!

Vannmann

Høres teit ut det du sier iallfall !!!! Mangler bokstaver du likssom. Hm hva da med disse navnene? :

Anne....Marianne, Karianne, Hanne, Johanne, Sanne

Leah...Leander

Mari... Marie....Maria.... Marianne

Lisa...Elisabeth

Beth...Elisabeth

Tom...Tomas

Kari...Karianne

Linn...Linda

Sandra...Aleksandra

John...Johnny

...Ganske mange navn som mangler bokstaver da gitt !!!

Det ordtaket er nok mer et ønske enn en sannhet, for navnet kan faktisk skjemme eieren, men når det er sagt så er jeg enig med hovedinnlegger i at man trenger ikke gjøre narr. Mye handler om måten man sier ting på, helt greit å si at man ikke liker et navn, og kanskje ymte om at det er veldig sært og kanskje til og med drøyt, men man trenger ikke skjelle ut folk som enkelte gjør.

Og så kan man jo huske at smaken er som baken, den er delt. Ikke alle liker de samme navnene. Det virker også som enkelte har den holdningen at man alle skal holde seg innenfor en A4-ramme og ikke skille seg ut verken med navn eller andre ting, det blir litt for jantelov for meg. Folk får velge det de liker best, jeg stoler på at navneloven stopper de mest ekstreme, kreative valgene som ikke ville være bra for barnet.

Forøvrig veldig enig med hovedinnlegger!

Og stå på, alle som vil ha litt spesielle navn, det er ingenting galt i det, jeg liker selv litt spesielle navn og har gått for det!

Jeg er enig med vannmanen jeg da, føler at navna mangler noen bokstaver, men mange av di nadre navna du nevnte månestråle, står støtt av seg selv(selvom de er en forkortelse, så føles det ikke som om det mangler noen bokstaver).

Og Leander og Henrikk er IKKE gamle norske navn, kan hende de er blitt brukt i Norge før, men de er ikke norske.

Og Henrikk kommer ikke av Henrikke, jente navn som dette kommer svært ofte av mannsnavn, ikke omvendt.

Selvom navn blir brukt før, kan det jo hende de plutselig får en oppblomstring hvor veldig mange velger å kalle barna sine for dette.

Leander er vell gjerne litt sånn mote navn nå for tiden, tror nok det vil bli mer og mer brukt.

Det vil jo alltid være slike navn.

Thea og Hannah, Mathias og Elias er slike navn som bare flere og flere bruker, og er på et vis mote navn.

Disse navna begynte gjerne også som Leander, ved at bare noen få het det(som han på 74 som du kjenner), mens nå flere og flere liker dette navnet.

Leander - Greek - Lion Man

The legend has Leander swimming across the Hellespont every night to visit his lover, Hero. One night a great storm came up and he drowned leading Hero to despair and throw herself into the water, also to perish.

Henrik - Germanic - Home ruler

Du bomma litt der gitt månestråle..

Annonse

Å gud....kan vi la denne diskusjonen nå ligge død??

Vi må da alle få ytre våre meninger uten at noen skal furte og ta andres meninger personlig...Ikke alle liker navnet til sønnen din eller på dattra til sin beste venninne...Smaken er som baken!!

Er folk så hårsåre,så burde de la være å spørre etter andres meninger eller lufte navnforslagher inne...

Nå gjemmer også jeg meg bak anonym knappen...NÅ er det nok,jenter!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...