Gå til innhold

Navn som fungerer på engelsk - er det nødvendig?

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig folk her inne som vil at navnet de velger på barnet sitt skal være lett å uttale på engelsk. Jeg forstår de som har slekt i england eller engelsktalende land, men hvorfor trenger alle andre det? Jeg har et gammelt norrønt navn som definitivt ikke er enkelt å uttale med engelsk uttalemåte. Når jeg er i England (noe jeg har vært et par ganger i året de siste 10 årene), så har jeg likevel ingen problemer knyttet til navnet mitt. Det blir gjerne en latterkule eller to når noen skal uttale navnet mitt for første gang, men etter en 2-3 forsøk, så klarer nesten alle det mer enn godt nok. Og vet dere hva - de glemmer ikke navnet mitt! Folk jeg har truffet igjen etter lang tid, husker hva jeg heter fordi navnet mitt gjorde inntrykk. De synes det er spennende, eksotisk og morsomt å møte noen med et litt vanskelig navn.

Jeg kan godt forstå at man ikke vil kalle barnet sitt et navn som har en stygg eller rar betydning på engelsk, men utover det synes jeg vi her i Norge ikke skal henge oss for mye opp i at navnet skal kunne uttales uten problemer i hele verden. Det er da ingen engelskmenn som tenker på at navnet deres skal kunne uttales i Norge...

Fortsetter under...

jeg synes det er veldig viktig at navnet kan uttales på engelsk. navnet mitt er ikke enkelt for folk fra andre land å uttale, og jeg elsker å reise og blir ganske lei av å måtte si navnet mitt fler gang hver gang jeg introduserer meg.

Enig med anonym. Mitt navn høres heller ikke riktig/bra ut på engelsk. Familien min har hatt besøk fra USA flere ganger (mors søskenbarn), og bare de får øvd seg litt går det fint å si navnet mitt :) Det er jo ikke alltid så enkelt å uttale deres navn heller...

Og for å ta inn flere sider av saken, så er det jo mange av de "nye landsmenn" som har navn som er ganske vanskelige å uttale.

Da sier det seg jo selv at det er viktig for dere! Men for helnorske familier bosatt i Norge, ser jeg ikke helt poenget med å binde seg opp til navn som kan uttales på engelsk. Forstår at folk styrer unna Odd til guttungen, men jeg har en britisk kamerat som uten store problemer klarer å uttale Rønnaug (hans svigermor - han er gift med ei norsk jente). Han slet de første 3-4 gangene, men så gikk det helt fint.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...