Gjest Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 Sønnen min er 5 1/2 måned nå og jeg har hittil gitt ham bryst når han har villet. Hvor lenge er det greit å holde på sånn egentlig? Da tenker jeg særlig på måltidene om "natta". Han legger seg for natta mellom syv og åtte, men vi ha pupp kl 22, kl 23, kl 05 og så står han opp klokka 8...sånn ca da. Jeg har jo lest et sted at barn bør sove mest mulig sammenhengende et sted også....
Labbetøs Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 Noen helsesøstre er ganske ivrige på dette med å kutte med nattammingen når barna blir eldre enn 6 mnd. Det tror jeg riktignok er meste for foreldrenes skyld. MEN de t tror jeg er en litt gammeldags holdning som henger igjen. Nå annbefales det i hvertfall at man venter med nattavvennign til barnet er inst 6 mnd og spiser flere skikkelige måltider med fast føde hver dag. Du kan fint begynne å introdusere små smaksprøver på grøt osv nå. Det annbefales små smaksprver nå som han er 5 1/2 mnd (du fullammer til 6 mnd selv om han får dytte tungen borti litt mye smaker og konsistenser fra 5 1/2 mnd), og starte med fast føde fra ca 6 mnd. Å starte med en jernberiket grøt til kvelds er det vanligste (jernbehovet er den største årsaken til at det annbefales å spe på med litt fast føde). Fortsett helst å amm han frem til et år. Eller to år om du vil. Eller tre. Opp til deg og barnet hva dere ønsker. Det er en veldig fordel om du ammer mens du introduserer fast føde, og etterhvert gluten.
Labbetøs Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Oi da. Et par av poengene ble litt "lost in translation" her. Jeg skulle tilføye at nattammingen gjerne regulerer seg selv ned i hyppighet etterhvert som du introduserer mer og mer fast føde. Veldig mange nattavvenner seg selv da, og det er gjerne det beste. Ønsker du å fullamme litt lenger enn 6 mnd er det også fint mulig. Så lenge dere begge er fornøyd med det så er fullamming helt flott. Planlegger du det forholdsvis lenge bør du snakke med HS eller fastlegen om jerntilskudd til gutten din.
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Takk for flott svar! Gutten min sov nemlig fra 22 til 8 uten måltider før, men da er det sikkert bare at han har økt behov for næring som gjør at jeg må nattamme mer enn før. Da fortsetter jeg med å introdusere annen mat forsiktig, og ammer ellers som før tenker jeg. Egentlig plager det meg ikke å amme om natta...jeg bare legger meg tidligere enn når jeg ikke gjør det jeg. Det var mest det at jeg er redd jeg ødelegger døgnrytmen hans, men det går seg sikkert til etter hvert sånn som du sier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå