Poteto Skrevet 5. august 2007 #26 Skrevet 5. august 2007 eg vil gjerne være med.. et pes denne amminga.. har måtta begynne å pumpe nå.. hun klarer ikke suge skikkeli.. slitsomt! + litt lite melk!! så må gje litt erstatning..
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 6. august 2007 #27 Skrevet 6. august 2007 hei igjen vintersol, gikk det bra i bryllup? ja, kjenner meg veldig igjen i det du skriver. trodde ogaå at vi var over kneika etter møtet med hs, men tydeligvis ikke helt. dagamming i stol går greit, mens liggende nattamming er fælt! i natt orka jej ikke mer og stod opp for å amme med det resultat at han ble skikkelig våken og styra på i to timer! Får lagt han greit til med hjelp fra mannen min, men er jo ikke noe hjelp i det når han er på jobb, eller trenger å sove for å komme seg opp neste dag... skal prøve et par dager til (ene puppen er ganske grei nå), og hvis det ikke blir bedre får jeg pelle meg til ammepoliklinikken på st. olavs. Håper at dere som bor andre steder har lignende tilbud og evt ammehjelpere. det er no dritt p slite med ammingen, spesielt siden det går utover humøret og kosen med barnet. uff, stakkar gutten min som sikkert ikke skjønner hvorfor jeg gang på gang tar han vekk fra brystet for å få nytt tak... *snufs* og Legøya - ikke noe kos at du også har meldt deg inn... ideelt sett burde dette være en klubb uten medlemmer... fysj! støtteklemmer til dere alle!
Chunky81 Skrevet 7. august 2007 #28 Skrevet 7. august 2007 Vi øver ennå, og er blitt litt flinkere. Så lenge vi er hjemme er hvert måltid pupp og flaske kombinasjon. Men ute på tur/besøk blir det bare flaske. Enn så lenge... Er optimist, ennå..
petiteM's Skrevet 7. august 2007 #29 Skrevet 7. august 2007 Vi gjorde det også sånn de første 6-8 ukene - pupp-pumpe-flaske hjemme, og bare flaske ute. Etter at vi fikk hjelp med ammestilling og påkobling, hadde jeg alltid med ammepute når vi var på besøk. Etterhvert som vesla lærte seg å ta brystet skikkelig, torde jeg endelig å prøve meg på madonna-stilling, og amme utenfor huset. Gjett om det var seier!!! Keep on trying!
petiteM's Skrevet 7. august 2007 #30 Skrevet 7. august 2007 Tips til "legøya me Thalie :)": les litt lenger opp på innlegget til Chunky 81. Mitt råd - prøv å utføre påkobling som vist på ammehjelpen.no, samt skift til "tvillingstilling". Jenta di vil få mye bedre tak! Jeg fikk også beskjed om å pumpe fordi hun ikke klarte suge skikkelig. Tull og tøys! Problemet var teknikken, og med en gang vi fikk hjelp, ammet vi som om vi aldri skulle gjort annet:-) Du vil sannsynligvis få opp melkeproduksjonen også. Ellers kan du prøve som meg; havregrøt og ammete til morgen og kvelds - er sikker på at jeg kunne levert liter på liter til sykehuset, for melka flommet formelig over:-)
Trine F Skrevet 12. august 2007 #31 Skrevet 12. august 2007 Hehe, denne siden var på sin plass:). Dette kommer for mange til å virke som klaging, men skriver det likevel;). Jeg skal her si litt om hva som har skjedd så langt. Vi har vel egentlig slitt med ammingen hele veien for å være helt ærlige. Rare greier dette, men man føler seg liksom som en for dårlig mor når ammingen blir vanskelig. Tulla mi er nå 12 uker og ble født 4 uker for tidlig (19 mai), så først mye pumping og mating med kopp grunnet gulsot. Mitt venstre bryst er totalt udugelig;), men har likevel alltid lagt babyen til den puppen først for å stimulere mest mulig mens hun er mest sulten, men uten hell. Deretter MYE vondt i maven hos jenta, hovedsaklig på dagtid?? og ettermåltid? Har gitt henne MYE kos,ro og kjærlighet, så det er ikke det. Rapen har alltid vært vanskelig å få ut, ofte umulig. Holdt meg unna alle anbefalte matvarer, men ikke funnet noen bedring for hennes mave. Prøvde 4 ganger med kiropraktor som var spesialist på spebarn, men uten hell. Jeg har selv valgt å veie babyen hver mandag på helsestasjonen (hovedsaklig grunnet for tidlig født). Fin vektoppgang frem til de siste 4 ukene, da plutselig kun 120 g pr. uke. Helsesøstera ved vekta på den åpne veiedagen stressa meg SKIKKELIG grunnet vekta disse ukene (jeg var uheldig å fikk hun samme 3 uker på rad). Jeg må innrømme at: HAR JEG EHENTLIG NOK MELK har ringt mange ganger i mitt hode gjennom hele perioden. Ringte ammehjelpen, som sa at jeg ikke måtte høre på den helsesøstra, for amming er jo et følsomt tema for en mor som VIRKELIG vil, og hun sa at vi får IKKE mere melk av å fokusere på kun vektoppgang. Har hele tiden vekket henne hver 3. time på natten for å amme, og for å klare å holde oppe dagens melkemengde. Nå er magen hennes mye bedre, men nå har hun satt inn noe ammehjelpen kaller for brystvegring (brystnekt, ammesreik). Jeg har nok grunnet sååå høyt ønske om vektoppgang på en måte "tvunget" på henne puppen uten at hun egentlig ville, så da satte hun inn protest ved å fullstendig nekte å ta puppen, og bli sinna (jeg har fått gode råd som hjelper mot dette nå, så bare si ifra hvis noen ønsker å høre tipsene jeg fikk). I morgen er det igjen frivillig veiing og jeg vet ikke helt om jeg heller bør vente noen uker slik at jeg får ro til å tro på meg selv/mine egne bryster (ammehjelpens råd), men jeg vil jo ikke underernære snuppa heller da, så det er en vanskelig avveining. Hehe,dette hørtes sikkert ut som mye akk og ve, men jeg har faktisk forsøkt å være positiv hele veien;). De som får til ammingen uten alt for store problemer vet ikke hvor heldige de er:). Lykke til dere andre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
VinterSol+2 Skrevet 15. august 2007 Forfatter #32 Skrevet 15. august 2007 hei Trine F! hvordan gikk det med veiingen? barn har jo ikke lik vektøkning hver uke da.. så lenge det går oppover og ikke nedover, og vesla virker fornøyd, så bør du vel egentlig følge egen magefølelse mer enn et skjema fra hs... Her hos oss har det skjedd store ting; jeg har funnet ut at jeg har noe som kalles reynaulds fenomen, og har begynt å følge rådene til ammehjelpen.no mot dette. og det hjelper! i tillegg har litt fysioterapi på veslas nakke gjort underverker! En tredje ting som jeg har oppdaget nå, er at for oss funker ammingen mye mye bedre om jeg sitter litt bakoverlent, ikke rett opp eller fremover.. jeg setter meg opp ved nattamming, liggeamming funker dårlig, da bare sliter hun i puppen, samt at vi har en tendens til å sovne begge to, og da blir det gulp over alt... de siste par dagene har ammingen gått såpass greit at jeg ikke føler meg som en "sliter" lenger, bare at jeg er litt småsår og må ta noen vitaminer og forhåndsregler. men har jo gått på en smell etter oppturer før, så jeg venter litt med å melde meg ut herfra, selvom jeg håper jeg kan det snart!!
Chunky81 Skrevet 23. august 2007 #33 Skrevet 23. august 2007 Nå har det faktisk vært en uke med mye amming og litt flaske. I dag har han ikke fått flaske i det hele tatt, og er fornøyd og glad. Synst det er iltt vansklig å vite når han er mett med ammingen. Var så lett og se hvor mye han hadde drukket av flasken....
Surk Skrevet 28. august 2007 #34 Skrevet 28. august 2007 Heiser denn!! Sliter sjølv med amminga.. bruker skjold, pga flate brystvorter og for at eg er sår! Går greit å få ho på puppen, men ikkje lenge ho suger før ho sovner.,, kan sitte i fleire tima uten at ho er blitt mett.. Prøver å amme litt kvar dag, så gir eg mme i tillegg.. så mat får ho til slutt! Kommer til å fortsette slik ut denne veka iallefall. så får eg sjå ko da går vidare.. Hadde vore veldig greit å kunne fortsette å amme.. men,men!!
_Mita_<3 Skrevet 29. august 2007 #35 Skrevet 29. august 2007 Joiner denne klubben jeg:) Jegnte på 22 år fra Sandefjord... fikk en nydelig gutt med min (snat mann 070608) samboer 2 mai 07:) ÅÅÅÅ.. jeg vil ha tilbake kosen med å amme... ammer kanksje maks en halvtime på hele dagen.. har LITE melk så har får flaske istede.. å da blir han jo litt mer flaskgutt istede... har gjort alle tips, pusteteknikker osv som jeg fikk av ammehjelpen.. men nytter ikke.. pumpe får jeg hvertfall ikke til... er jeg heldig får jeg pumpa ut 40-60 ml.... før kom det 200 ml.. Det hele begynte når jeg fikk første menstrasjon.. da NEKTA han puppen... bråsnudde hode når jeg tok puppen fram... melk smaka annerledes så skjønner det.. så den uka fikk han mest flaske.. Han begynte å ta litt pupp når jeg var ferdig... å han blir IKKE fornøyd... nå får han flaske 3-4 ganger om dagen... er jeg heldig tar han bittelitt pupp. men kunne virkelig ønske at jeg hadde masse melk, hardepupper og melka spruter... men går jo ikke.. prøvd alt.. ammete, pumpe , tips ,bryst sjold men nytter ikke.. prøver å innstille meg på å slutte å amme.. men VIL IKKE:( den nærkontakten og kosen man får under amming er bare nyyydelig:) MÅTTE bare klage litt jeg.. heheheh
_Mita_<3 Skrevet 29. august 2007 #36 Skrevet 29. august 2007 Amminga gikk forresten suverent fra dag 1... men plutselig for en mnd siden stoppa det opp... får mindre og midre melk.. ikke mer og mer.. ååååååå
VinterSol+2 Skrevet 27. september 2007 Forfatter #37 Skrevet 27. september 2007 hurra! vesla mi er 3 mnd, og jeg melder med offisielt ut av ammesliterklubben!! jeg fullammer!! hvem skulle trodd det? dytter denne opp til de som har bruk for den, lykke til jenter!
Tpop Skrevet 27. september 2007 #38 Skrevet 27. september 2007 Vel har en tass på 18 dager og brukte 4 dager før melken kom. Regnet ikke med den,men har fullammet dagene til nå og fikk bra med melk, men så har det stoppa opp. De to siste dagene har jeg måtte gitt mme til natten for det er rett og slett tomt. Har prøvd å amme oftere på dagen i går for at det skulle øke til i dag og få opp produksjoenen, men den gang ei. Det er mindre ja,. Blir ikke stressa av det, og kommer det ikke mer igjen så gjør det ikke det. Jeg syntes det var et slit de fire dagene og kommer ikke til å streve i flere uker for å få igang full produsksjon igjen, men skal selvfølgelig prøve en stund:) Han har begynt å sove/holde seg uten mat 6-7 timer på natten så jeg tror det er det som er årsaken til at det blir mindre her og det får jeg jo ikke gjort noe med, for å begynne å stå opp for å pumpe på natten er uaktuelt for min del, det blir det bare mer stress av.
Entil? Skrevet 27. september 2007 #39 Skrevet 27. september 2007 kan vel melde meg inn her jeg også..lillegutten min er 17 dager nå,og vi har hatt problemer siden dag 1. for det første har jeg lite melk,og for det andre vil ikke lillegutt ta brystet.hyler og skriker som bare det når jeg prøver å legge han til. tiden på barsel var det et rent hel... ,de stressa som en gal med ammingal der,og tvingte hodet til lillemann til brystet,og han skrek som bare det, han var jo sulten,og jeg hadde ikke nok til å mette han,så da måtte vi begynne å gi erstatning,da vekta hans gikk unormalt ned.. han tok flaske med engang,og spiste som bare det,og nå har han tatt igjen fødselsvekta si,og mer til,så han spiser og trives:) men jeg vil jo gjerne amme,men han har helt puppenekt.kjøpte slike ammeskjold for såre brysvorter,tenkte at jeg kunne "lure" han til å ta puppen på den måten,siden det ligner mer på en flaskesmokk...det gikk den første dagen,men idag har han tydligvis funnet ut greia,og vil ikke ta puppen...en liten bestem kar dette... er kjempesliten av hele greia,og er kjempe lei meg at jeg ikke får til å amme gutten min.trodde lissom at kvinner er skapt for å føde og amme,og hadde ikke hørt om at noen ikke får til å amme.hadde virkelig innstilt meg på å amme,og derfor ble jeg veldig skuffa da jeg fant ut at jeg ikke får til det...men det viktigste er at lillegutt spiser og legger på seg....
Gjest Skrevet 27. september 2007 #40 Skrevet 27. september 2007 Hei! Melder meg inn her jeg. Sliter skikkelig med dette greiene... Alt er bare dritt. hun vil ikke ta tak, og måtte begynne med flaske allerede på sykehuset pga lav fødselsvekt. fikk da mm og mme. kom hjem, begynte å pumpe med manuell pumpe og melken forsvant. Ammet i tillegg med skjold, men det hjalp jo ikke når hun bare ble hysterisk fordi det ikke kom nok ut... Nå pumper jeg med elektrisk pumpe. Pumper annenhver eller hver time hele døgnet, men får bare ut mellom 10 og 20 ml tilsammen hver gang. i tillegg har jeg fått en stor sprekk på areola, som blør og gjør vondt. sliter også med dårlig utdrivning, får ikke ut noe uansett hvor mye jeg drar og stryker i puppen så jeg må pumpe igang utdrivningen (altså bruke makt med el pumpe på høyeste styrke for å få noe ut) og da blir jeg skikkelig sår... og et helvetes ammepress fra alle kanter... uff blir lei meg av dette je...
trollet66 Skrevet 28. september 2007 #41 Skrevet 28. september 2007 KJære Sauen ble mamma 6/9-07 =)!!! Kan du ikke be legen om resept på slik nesespray for å gi utdrivingen en boost!!!! Å pumpe på det hardeste er ikke løsningen når du blir så sår. Når du har sprekker og vondt, så vil det i seg selv være med på å hindre utdrivingen.... Be om nesepray, legg på varmeomslag før pumping, drikk noe varmt før og mens du pumper. Og SLAPP av, ha troen!! Du vet jo at du har hatt melk, og det kom jo ganske bra på sykehuset.... Ta det rolig, gi mme med god samvittighet ved siden av den mm du pumper ut. litt er bedre enn ingenting tross alt. når du finner roen, så vil kanskje ting løse seg selv. hvir du leser litt rundt, så er det mange som har begynt å produsere masse mm når de har gitt mme og i grunn fant roen med det!!!! Ikke ha dårlig samvittighet!!!!
Annie Bailey Skrevet 28. september 2007 #42 Skrevet 28. september 2007 Melder meg inn her jeg :-) hehe Skal virkelig skrive under på at det hadde vært deilig å bare kunne amme sånn helt uten problemer.. Jeg har diabetes og det kan være en årsak til mine problemer. Det tar kjempelang tid før melka kommer på tross av amming nesten hele tiden og pumping i tillegg. Det tok over 2 mnd sist og gutten jeg har nå er 2 mnd og jeg føler det begynner å ordne seg nå, men er ikke helt sikker. Førstemann ville ikke suge heller så han ammet jeg omtrent ikke første mnd. Da var det kun pumping. Han var også født 5 uker før tiden og hadde gulsott så han var jo litt slapp også.. Denne gangen fikk jeg en helt frsik gutt og trodde alt skulle gå så greiere, og noe har vært greiere og noe har vært vanskligere. Har holdt på å miste melka flere ganger, men har pumpet og ammet og pumpet og ammet.. og så har det kommet tilbake. Må innimellom gi mme fordi det ikke er nok, men så har jeg nok noen dager og så må jeg frem med flaska igjen.. Jeg har nemlig en gutt som ikke skriker når han blir sulten. Han blir bare veldig slapp og vil ikke suge.. Skummelt syns jeg, men når han får i seg litt mme så kvikner han til igjen. Det er jo lettere å tvinge i han flaska enn puppen uansett...
Chunky81 Skrevet 28. september 2007 #43 Skrevet 28. september 2007 Jeg måtte også bruke skjold når jeg drev og ammet gutten min i begynnelsen. Holdt på i ca 6 dager før jeg gav opp (ingen vektoppgang på gutten) og begynte og pumpe og gi mm på flaske. Jeg drev og pumpet meg og gav mm på flaske til gutten var ca 8 uker og da først prøvde jeg å legge han til puppen igjen, først med skjold så uten (har også ganske flate brystvorter, men med mye pumping, og nå amming er de blitt mye større). Etter en liten uke ble han så flink at han kunne spise hele måltidet fra puppen. Nå er han 3 måneder og er blitt kjempe flink. Hender at han sovner, men da er det bare til å ta han bort fra puppen så vokner han ganske kjapt. Om du har nok melk kan du prøve å pumpe for å gi det på flaske. Synest det var ganske greit jeg med flaskemating, da fikk pappaen, besteforeldre etc mate lille gutten og mor fikk slappe av. Jeg gav meg selv og gutten 2 uker til å få ammingen til når jeg begynte å prøve, men jeg valgte å vente til gutten var stor og sterk. Vil bare si at du er kjempe flink som prøver å få til ammingen.Om det ikke går er flaske et kjempe bra alternativ (gutten vår ble kjempe glad når han fikk/får flaske). Om ikke jenta di er så gammel kan du vente noen uker til hun er litt større og sterkere og prøve ammingen igjen. Lykke til. Du får en kjempe glad jente uansett hvordan hun får mat )
Gjest Skrevet 28. september 2007 #44 Skrevet 28. september 2007 Nytt medelm her!! Lillegutten kom til verden for 3 uker siden og har fra begynnelsen slitt med amming. Ammmet de første dagene, ble da velig sår å fikk ammeskjold på sykehuset...det funket delvis... Så måtte lillegutt i lys pga gulsot da måtte jeg pumpe meg hver 3 time.Stakkar han har blitt forvirret og ikke har jeg nok melk heller... Nå jobber vi med at jeg skal få mere melk...går til aupunktur for det, hvis ikke det hjalp skulle jeg få tabiletter på ammmepol. Drikker også fenikkel te, et gamelt råd som skal øke melkeproduksjonen. Jeg pumper også får han mme. En annenting vi trener på er å legge han til brystet....jeg må bare innrømme at jeg blir helt perpleks når han står i bue og vrir dode andre veien, ilskriker og fekter med armene... jeg blir svett..kaldsvetting... Jeg håper og tror at at det skal bedre seg... jeg har vlest endel på siden her og vi flere i samme båt og da er jeg ikke så alene....
Sommerfugl78 Skrevet 29. september 2007 #45 Skrevet 29. september 2007 Melder meg inn. Gutten min er seks uker i morgen, og nå har jeg hatt første døgn uten pumpe! -begynte med den på sykehuset. Det tok to-tre uker før han ville suge ordentlig, etter å ha fått hjelp på Helsestasjon. Jeg har ikke nok melk til han, så nå ammer jeg han først, før jeg kobler en sonde til puppen der han får MME fra flaska, gjennom sonden, samtidig som jeg ammer. Han får ca 1/3 MM og 2/3 MME. Jeg er på Helsestasjonen hver uke til ammeveiledning, får så god støtte og hjelp der Jeg hat vært fire ganger hos akupunktør, drikker vørterøl og ammete. Det jeg ønsker mest av alt er å få nok melk...!
Surk Skrevet 30. september 2007 #46 Skrevet 30. september 2007 Må bare oppdatere litt fra meg her!! Har amma utan skjold i 2 veker no!! går egentlig bra.. ho kan vere litt sutrete når eg ammar ho på kveldstid, vil ikkje suge skikkelig da, bare vrenge seg vekk og skriker.. har nesespray og melk, men vil ikkje suge.. så gir ho flaske etter at eg har prøvd å amme!! Elles går det ikkje så masse i mme lenger, noken ganger for veka, dersom eg ikkje får pumpa ut nok melk til kveldsmaten!!! bruker fortsatt 1 time på amming.. kan klare det på ein halv time dersom ho ikkje sovner.. Satser på at amminga går enda bedre etter kvart.. skal ikkej ha for lite melk til ho!! Korleis går det med dere andre d??? klems
VinterSol+2 Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter #47 Skrevet 3. oktober 2007 så godt å høre surk! Har lest igjennom problemene til dere nye medlemmene, og må si jeg kjenner meg igjen! sjekk oppover i tråden etter gode råd, det er en del fine tips der, som har hjulpet meg iallefall! og når det gjelder pumping; sitt framoverlent, og ikke se på pumpa, se på en spennende film, les en bok et eller annet. og litt morsmelk i tillegg til mme er kjempebra det! for har du lite melk, så konsentrerer alle de sunne antistoffene seg i denne lille melka! så ha kjempegod samvittighet og vær stolt av deg selv for den innsatsen du gjør! Og det ER praktisk om ungen lærer seg å drikke av flaske eller kopp:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå