Gå til innhold

Ammesliterklubben :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er klubben for de av oss som sliter litt eller mye med denne amminga, men som ikke helt har gitt opp enda..

hvem er dere, hva sliter dere med, og hva gjør dere for å løse det?

kanskje kan vi backe hverandre opp, dele erfaringer osv? :)

for fy søren så deilig det hadde vært å bare kunne amme, helt sånn uten problemer,,,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil gjerne være med i klubben deres;) Har slitt med denne ammingen i to uker nå...er veldig frustrerende å gå rundt å grue seg til snuppa skal våkne for å ha mat:( Problemet her er at det er så vondt å amme at jeg må bruke sjold hver gang...begynte med det på sykehuset, og har ikke klart å amme uten...er driiitvondt med sjoldene på så tørr ikke tanken på å ta dem av:( har lest litt på nettet og tror vi har funnet ut at det er utdrivningssmerter jeg plages med...i tillegg suger snuppa sååå hardt og kjennes ut som hun har kniver i munnen som skjærer seg inn i brystvorta-AU sier jeg bare!!

Håper bare at dette er noe som går seg til!!! Vil så gjerne bare kunne dra fram puppen og amme uten at tårene spruter i alle himmelretninger...

Åååå heldige dem som ammingen faller naturlig:)

Skrevet

Må si d her også:

www.ammehjelpen.no

Masse info og seriøse opplysninger, tips og idèer :)

Når dere sier dere er såre, har dere da åpne sår, eller er huden øm og sår på en måte?

I det siste tilfellet hjalp d nemlig veldig på meg å sove naken, slik at puppene fikk luft og holdt seg tørre.

I tillegg går jeg uten innlegg, tar dem på ved amming el at d begynner å lekke. Funker kjempebra, er mye mindre sår nå.

På babyverden er det også en ammehjelper som har svart på masse spm om ammingsproblemer :)

Sliter forsåvidt ikke med selve amminga jeg, men pia mi har ofte dager som virker som økedager og netter. Da spiser hun "hele tiden" og jeg blir nesten smårar. Sitter og ammer og ammer og ammer... Blir veldig mentalt sliten av det, kan jo knapt dusje på de dagene :/

Skrevet

Glemte en ting:

Les om trøske/sopp hvis dere er såre... Har bebisen noe hvitt i munnen? Kanskje både du og bebis trenger behandling. Hadde dette med min nr to, og fikk sår som blødde og greier, amminga var et hel.... :( Men da jeg endelig fikk krem/dråper til bebisen, ble jeg bra ila et par dager :)

Lurt å utelukke d i hvertfall...

Skrevet

Hei!

Jeg er da 27 år, gift og 28.juni kom lillegutt, Luan...

Hadde igrunn ikke tenkt så mye på dette med amming under graviditeten, bortsett fra at jeg selvfølgelig skulle amme. Hadde ikke hørt så mye snakk om amming tidligere heller, så jeg regnet ikke med at det skulle bli noen store problemer. Men det ble det altså...

Ble sår allerede på sykehuset. Jeg klarte ikke å legge han ordentlig til puppen, og det endte med at han tok feil tak. Det var ikke sjelden jeg plinget på disse barnepleierskerne for å be om hjelp til å legge han til puppen. Husker vi var tre stk på det meste, og etter mye strev tok han til slutt riktig tak. *sukk*

Nå har jeg da åpne kjøttsår og ammer med brystskjold. Bruker også albueskjell sånn at sårene ikke skal gnisse inntil noe. Dessuten lindrer de veldig, virker som om såra gror bedre nå.

På kvelden har jeg mindre melk og han er mer våken og sulten da. Så istedenfor at han skal få henge i mine såre pupper i timesvis, gir jeg han en flaske mme.Til uka skal jeg kjøpe meg en pumpe og prøve å pumpe meg litt, for å få litt avlastning, og kanskje heller gi han mm istedenfor mme...

Vi har en ganske god ammestilling og godt tak nå, men disse såra er vonde. Så jeg gruer meg til han skal ta tak i puppen og trekker meg litt unna idét han gaper opp, istedenfor å putte han på... Uff. Jeg tror at når disse såra har grodd, så skal vi klare det. Jeg VIL amme. Lenge leve staheten! =)

Skrevet

Melder meg inn i denne klubben.

Nå er babyen snart 2 uker, og jeg har enda til gode å få til gode ammestunder.

Han gikk ikke opp i vekt, så jeg måtte ty til pumpe og flaske. Og etter det har han ikke tatt bryst. Brukte skjold en periode, men med sutte teknikken hans ble det ikke mye melk på karen.

Tenkte å starte å få ammingen opp og gå.. Gode råd??

Skrevet

hører vel kanskje på en måte til her, selfom amminga går ok nå, så er dte litt vi sliter med/har sliti med...

knerten kom som den mest fantastiske gutten jeg noen gang har sett, den 28 april i år... var overlykkelig... fikk han på brystet med engang... han søkte seg tl puppen, mne fikk ikke tak allerede da.. da tenkte jeg ikke sp mye over det, mma sa at jeg måtte jhelpe han husker jeg,. m jeg visste ikke hvordan, men prøvde... etter halvannen time ca, skulle han kles på ol, samboerne min var med, men jeg gikk i dusjen... var deilig.. etterpå sov jo lilegutten, så jeg la meg selv.. .

dagen etterpå, begynte vi å prøve å amme.. gikk dårlig.. husker jeg sleit masse med å få han til å få tak, han gapet ikke høyt nnok... og frontpartiet på puppene mine er flate.. fikk "hjelp", de stappet puppen inn i munnen hans.. det hjalp jo ike noe særlig.. men så trudde vi.. at vi hadde fått det til... så vi dro hjem, jeg var sliten av å være på sykehuset... første dagen og natten hjemme gikk bra.. så startet helvetet... lillegutten fikk ikke tak... han bare gråt, og mistet taket for hver gang han fikk tak.. sleit i to dager.. før jeg ga opp.. og ville ha mannen til å kjøpe mme... ringte mamma, og fortalte det... da følte jeg ammepresset... jeg kunne jo ike gi han mme, mm var best! fikk høre det av alle.. mamma ba meg kjøpe skjold istedet... joda.. det funker.. for oss... i dag er han 2.5 mnd.. og vi ammer ennå.. med skjold.. . prøver å avvenne, det går opp og ned.. fortstt liten munn, jeg fortsatt flat foran.. hhe.. hs har ikke vært til stor hjelp... slutt med skjold, dete r ikke bra får jeg høre.. men skal jeg gi han mme da?? nei svarer hs, mm er best... men hvorfor kan jge ikke da amme med skjold så lenge det fungerer for oss spør jeg meg selv om.. har gitt opp hs der... jeg gjør som jeg selv føler for! guttungen legger bra på seg, kjempebra... føler meg faktisk mindre verdig pga jeg ammer md skjold pga hs... mne jge har ikke gitt opp.. ennå... jeg trives med ammingen, men han holdt på å bli flaske barn... så til dere som sliter.. slit ikke alle kreftene deres bort på amming! det er viktigere å være mamma, enn å ikke ha krefter pga vanskelig amming.. gør det som passer for dere...

selvom jeg kanskje ikke sliter med amming nå, føler jeg det, pga kommentarene på hs... :(

lykke til alle sammen

Skrevet

Melder meg inn her jeg også. Ikke det at jeg har særlig lyst:s :P

Lillemor er 5 uker nå og enda sliter vi med å få henne til å ta puppen ordentlig.Men det går fremover-TAKK OG LOV! Bruker skjold da-siden hun ikke får tak på brystet ordentlig uten.Syns egentlig at det er helt greit-Da spiser hun værtfall,så hva gjør det da å bruke skjold-kanskje får vi avvent henne med det senere...?

Problemet er at hun sovner nesten med engang jeg legger henne til,uansett om hun virker kjempe våken,leter forbrilsk og gråter.Så amminga tar slitsommelig lang tid.legge til, legge til,vekke,legge til,vekke,rape,legge til...

Men,som sagt det går fremover.Idag har hun tatt puppen fint to ganger,og vi har kjempet to amminger.kanskje blir det overvekt av gode amminger snart...?*håpe*håpe*

Det som er rarest av alt er at hun har sugebehov utenom måltidene,så vi har begynt med smokk for noen dager siden.Det sies jo at man ikke skal begynne med smokk når ikke amminga er godt etablert,men jeg opplever faktisk det motsatte.Etter vi begynte med smokken,så suger hun med ordentlig vakum,når hun først tar puppen og gjør seg fort ferdig.(ca30min) Tenk om hun kunne gjort det hver gang da!For en drøm det må være.Får håpe at det er noe vi snart får oppleve:o)

Skrevet

Er vell ikke en sliter lenger ,men var det! er ikke helt komfortabel ennå med amminga ,men holder ut;-P.. kjenner meg igjenn i s mange av historiene her at det er helt sykt og det er veldig godt å lese for en periode holdt vi faktisk på å begynne med flaske!

Lille gull kom til 24.april, hun tok puppen med en gang og alt virket bra! så kom en ny jordmor på jobb å mente at hun forrige hadde gjort feil man skulle ikke gi puppen til ungen ,ungen skulle finne den selv! kunne d... den jordmora nå! endte med såre brystvorter ganske tilig og hver gang jeg skulle amme måtte jeg plinge på hjelp.. de stappe den puppen inn og det virka som alt gikk bra! menså karte hun ikke ta puppen selv og jeg ba faktisk om skjold var sååå sår og lille gull var jo nesten utsulta av alt peset.. fikk de å verden føltes såå mye bedre! Samme her hun har et enormt sugebehov å hadde jeg visst det da hadde jeg hadd smokken med på sykehuset! men de sa at man skulle ikke gi smokk før sugeteknikken var riktig!-bullshit men når jeg kom hjem lærte jeg henne med det! guud så herlig! Sleet veldig med de skjolda og sår o.l var så lei av alt!! min hs sa at jeg var flink som ammet med skjold for det var jo ikke bare bare! men en dag ebstemte jeg meg enten blir jeg kvitt skjolda eller så blir det flaska! å vi prøvde å vi øvde å plutselig var de i søpla! lille gull tok da skjold,flaske, smokk og pupp.. hun er nå 3.mnd å vi ammet med skjold i ca 5 uker.. så det går ann å slutte, går det ikke så vær stolt av dere at dere holder ut;-D.. Hun knør litt ennå slipper taket o.l ,men da er det bare å "putte" den inn igjenn.. har flaska med noen ganger visst det blir mye knøing! men vi trives nå ,men gleder meg litt til grøt tiden å;).. siden amminga har vært mye pes og synes at det er for stort ammepress i norge!.. noen ganger ble jeg sint når folk sa ,men du må jo amme bla bla! vet det er best for ungen ,men noen ganger funker det ikke! man skal ikke amme for en hver pris! lykke til jenter;)

• 2 uker senere...
Skrevet

dytter denne opp jeg, for jeg lurer på hvordan det går med dere jenter?

Her går det mye bedre. Faktisk. Er fortsatt sår og vond, men har ikke åpne sår sånn som noen av dere beskriver, feks. Er mer at jeg føler puppene er et eneste stort sugemerke, lissom..

men nå pumper jeg nesten ikke, faktisk, og vesla får i seg nok til at hun er glad og fornøyd og gulper tilogmed en del! Det må jo være et godt tegn!

Ammingen tar skrekkelig lang tid da, men når det ikke gjør SÅ vondt lenger, så er det heller ikke så ille.

Til deg som slet med at babyen var for ivrig, forresten; jeg har funnet ut at det nytter å følge litt med på klokka, og så legge henne til litt før hun begynner å gråte etter melk..

da er hun roligere. det hjelper også å klemme ut noen stråler med melk før jeg legger henne til, sånn at ikke området rundt brystknoppen er så stivt og hardt at hun ikke får tak.

Her i huset har det altså funket å la jenta få lov til å vokse seg litt sterkere før ammingen tok til. Etter en periode med kun flaske og smokk, kom vi altså i gang.

et par ganger har jeg nesten syns at ammingen har lignet en kosestund også, men så lenge det ikke er tortur lenger, skal jeg vel være fornøyd..

forresten, ang "hvite tunger" ;

jeg har ikke sopp, tror jeg. Men jentungen har hvit tunge. Jeg har regnet dette som normalt jeg, fordi jeg selv har "hårete tunge" dvs en tunge som fort skifter farge etter hva jeg spiser. (=hvit tunge hvis jeg drikker melk, grønn tunge hvis jeg spiser grønn tyggis, etc etc)

men burde jeg fått det sjekket uansett?

Jeg tror selv sårheten kommer av sugingen hennes da. men en begynner jo å lure når en leser sånt da.

Skrevet

Det høres ikke ut som du har sopp. Det er da en mye mer brennende smerte som stråler innover i brystet, også mellom ammingene. Min pjokk har også hvitt belegg, men det er pga melka.

Skrevet

jeg kan også melde meg inn her.

var litt godt å lese om noen her som har slitt veldig men så har dere ikke gitt opp og det har ordnet seg etterhvert. hurra for dere, bra innsats!!

håper på det samme.

lillen min tok puppe godt, men pgr av små brystvorter + liten munn ble det problemer. de sa på barsel at alle ble litt ømme til å begynne med, så jeg bet tenna sammen og ammet ivei. en uke etter at jeg kom hjem, så gulpa lillen blod, da begynte jeg å studere brystvortene mine og de var ikke et pent syn nei. jeg gikk over til fullpumping for å få de til å gro, ingenting annet funket. måtte stoppe å amme helt. da grodde de på 3-4 dager. mata småen med kopp, men med det store sugebehovet hans måtte vi gi han smokk. fikk jo ikke sugd på koppen heller stakkarn. nå er puppene grodd og lille Leander er 6 uker og får bedre tak på brystene, da munnen er blitt større. er fortsatt vondt, men myyye bedre. synes det er smertefullt med skjold også jeg, så det droppa vi.

HURRA FOR OSS,IKKE GI OPP DAMER.

vi har vel grått våre modige ammetårer alle sammen, men det blir nok bra unger tilslutt lell skal dere se. enten det blir MM eller MME.

(,")",)

Skrevet

Råd til Chunky81 (og alle andre som er såre):

Prøv en annen ammestilling!

Hadde akkurat samme problemene som deg - blodspruten stod, og det var vanskelig å ha klær på pga såre brystknopper. Skjoldene hjalp ikke stort, men da jeg etter 6 uker fikk hjelp på ammepoliklinikken, ble jeg bra ila. noen dager:-)

Vi prøvde "tvillingstilling" ; altså babyen liggende under armen min/ på siden ( IKKE mage mot mage = tradisjonell Madonnastilling). Skaffet meg en ammepute, og resultatet lot altså ikke vente på seg!

Fikk også hjelp til skikkelig sugetak.

Sjekk demo på begge på www.ammehjelpen.no

Skrevet

Til :~hope~ i 7.himmel

Har du sjekket "påkoblingen" av jenta di til brystet?

Jeg har såkalte "innovervendte brystknopper", og vi hadde store problemer til å få vesla til å få skikkelig tak.

På barsel ba de meg kjøpe skjold med en gang, men etter 6 uker, og et besøk på ammepoliklinikken, viste de meg en metode som hjalp oss til å få en god og effektiv ammestund uten hjelpemidler:-)

Man lager en "tutt" av brystknoppen ved å holde den mellom tommel og pekefinger. Fingrene holdes i kanten/utenfor det brune området.

"Tutten" føres så over babyens munn noen ganger, slik at hun gaper. Idet du ser at gapet er stort nok, og holder barnets hodet og nakke, kobler du det på brystet (ikke vær redd for å være litt "brutal" de første gangene).

Det tok bare noen dager før vesla vår skjønte hvordan hun skulle få tak i puppen på egenhånd - skjold ble kastet, og livet ble langt enklere:-)

Sjekk video på www.ammehjelpen.no

Du kan også prøve "tvillingstilling", da babyene gjerne får et bedre tak på brystet med denne metoden (også på ammehjelpen.no).

Skrevet

Takk for tipset. Har faktisk fått småen til å suge skikkelig på puppen noen ganger,etter en liten start med flaske slik at han roer seg litt. Han har et så godt sovehjerte at han ikke vokner før han er ihel sulten.

Var veldig nære på å gi opp hele ammingen (og pumpingen), men nå tror jeg faktisk jeg skal klare og få han til å ta pupp hver gang i løpet av en ukes tid ++

Skrevet

tvillingstilling funket ikke hos oss, men det funker å "holde brystet som en hamburger" som en her inne så fint forklarte..

jeg må fremdeles holde/klype på brystene når jeg ammer, for å unngå at det blir for sårt, men så lenge det funker får jeg heller se litt klønete ut;-)

og for all del; når babyen gjør noe feil (feks ikke gaper høyt nok) trekk brystet ut med en gang!

jeg er også veldig nøye med å ta barnets nederste arm under armen, på en måte. da får hun ikke kavet seg unna. og ligger mye bedre.

Skrevet

hei alle sammen.. melder meg inn her jeg også!!

Fikk en gutt 13 juli.. puh.. har slitt med ammingen nå i 17 dager.. heh...

Startet først med veldig såre og ømme bryster.. men gjorde som dere andre her også.. bet tennene sammen og holdt ut.. nå har jeg ikke vondt lengre, men melken er nesten borte =( hø... skjønner ikke hva som skjer... skikkelig deppa nå.. bare gråter hele tiden.. har gitt Noah flaske et par dager så han ikke sulter i hjel.. så rolig og fin gutt vet du..... i går tenkte jeg at nå er det over.. nå blir det flaske for alle penga... men i dag har jeg nytt mot og prøver igjen... pumper å drikker te...... men ser dårlig ut =( mer deppa.. uff.. hva skal man gjøre da??

litt godt å lese historiene deres.. selvom jeg ikke unne noen å slite selfølgelig, men godt å se at man ikke er alene... stort amme press ja.. men kanskje mest fra meg selv...

Skrevet

hei Aviola.

du er jo veldig flink som holder ut!

dersom du ikke sliter med såre brystvorter, kan du jo legge Noah til innimellom og la han kosesuge. dette skal jo stimulere produksjonen.

et tips kan være å legge han til litt før han er veldig veldig sulten(får han flaske ellers, er som regel dette ikke noe problem, for da har han sikkert et stort sugebehov) i det minste får han kosen, og han sender signaler til brystet om å produsere mer!

det er godt vi ikke er alene ja!

en får jo lett inntrykk av at alle andre melker som kuer, men det er faktisk en del av oss som må jobbe litt for dette her!

Skrevet

VinterSol&PrinsesseVilikke, nei jeg har ikke såre brystvorter lengre så jeg kan prøve som du sier å bare legge han til innimellom for kosen sin skyld hvertfall.... nå har jeg så lite melk at jeg tror ikke jeg kommer til å få nok noen gang =( pumper å pumper, men kommer kun 20ml til sammen..... det blir han ikke mett av.. hehe.... så jeg gir nok litt opp snart.. varierer fra dag til dag dette her, pågangsmotet mitt =) hehe......

men vi får prøve å ha det som en liten kose stund, så får vi se etterhvert ;)

takk for svar VinterSol ;)

Hvordan går det med deg nå da?? har du blitt en melkeku ?? =o) hihi

Skrevet

hei - her er jeg... Gutten min er 18 dager i dag, og nå måtte jeg bare ta meg tid til å komme meg på net og søke hjelp og trøst når det gjelder ammingen.

ååå, som det trøstet å se at jeg ikke er alene som sliter, selv om jeg ikke unner noen å slite med amming! har sittet og grått fortvilet i en time nå, mens jeg har prøvd å få gutten til å ta brystet riktig. Er bare litt sår, det går an å amme uten at jeg tror jeg skal dø i dag, men vi får ikke til å samarbeide. Har prøvd alle triks og råd, men han vil/får ikke til å gape høyt nok, tror jeg. Synes han tar alt for lite areolai munnen, og bare suger på knoppen. heldigvis tror jeg at han får nok mat, men det er så fælt å ikke kunne slappe av og kose seg med ammingen.

om en time får vi hjemmebesøk av helsesøster, håper hun kan hjelpe. Men gruer meg litt, for jeg kommer til å begynne å gråte med en gang jeg begynner å snakke om det. Er så fortvila og sliten av ammemaset nå, men VIL og SKAL holde ut til vi får det til!

masse lykke til videre til dere andre - vi skal bli verdensmestere i amming hele gjengen!

Skrevet

Hei Tinden!

du er veldig flink som holder ut!

Hvis det er noen trøst, så tok det 22 dager før jenta mi i det hele tatt skjønte poenget med den puppen..

fremdeles så hender det stadig vekk at hun gaper for lite og tar bare brystknoppen, men da tar jeg henne av brystet med det samme.

som regel gaper hun høyere da, eller så skriker hun til, og da gaper hun jo høyt og fint, så da dytter jeg puppen inn, og vi blir fornøyde begge to! :)

hvordan gikk møtet med helsesøster? Håper det ble positivt. tårer har faktisk god innvirkning på melken, har jeg hørt, så bare gråt og få ut følelsene! :)

Skrevet

hei alviola hva med hjelpebryst? da får du stimulert produksjonen samtidig som han får mat og pupp (,")",)

Skrevet

Superdupert!

Øvelse gjør mester:-)

Skrevet

:D takk for trøst, VinterSol!

Joda, møtet med helsesøster var supert. Først og fremst ble jeg positivt overrasket over hvor godt helsestasjonen tar vare på oss og vi fikk masse info som jeg ikke en gang hadde tenkt over at fantes. Dessuten var jo helsesøstera veldig hyggelig!

Men viktigst var at vi fant litt mer ut av ammingen - hurra! Fikk rettet litt på guttens liggestilling, sånn at brystknoppen ble lettere for han å ta, og da gikk det straks greiere. Og kanskje aller best var at min selvtillitt steg betraktelig da helsesøster sa at vi egentlig fikk det bra til, og at han tok nok av det brune området, noe jeg var bekymret for. Dessuten sa hun at smertene mine mest sannsynlig skyltes utdrivingssmerter, og det kan man få selv om ammestillingen er riktig. Det var visstnok vanlig i begynnelsen, og kommer til å gå over etter hvert.

Etter å ha lest denne tråden i går, så jeg jo at mine problemer bare er peanuts i forhold til de av dere som sliter med stygge sår på brystene - føler med dere! Men vil bare si at for oss (dvs meg, gutten har nok ikke tenkt så mye over det hele siden han har fått i seg nok mat selv om det har vært vondt for meg) hjalp det veldig bare det å få hjelp fra ei som jeg vet har peiling, og den lille korreksjonen i plassering av gutten min gjorde stor forskjell! Har lært at jeg ikke skal nøle med å søke hjelp igjen hvis det er noe vi sliter med! Anbefales virkelig til alle!

Skrevet

så godt å høre at det ble et positivt møte med hs!!

Selv fikk jeg litt nok på sykehuset, når jeg på det meste hadde noe sånt som fire-fem mennesker som stod og dro i puppene mine og skulle prøve å hjelpe uten at det virket..

så jeg kviet meg mer for å søke hjelp. men så får vi det mer og mer til sammen nå da!

Virker som om du og jeg har litt av den samme problematikken. jeg har heller ikke åpne blødende sår, eller (grøss og gru!)-brystvorter som deler seg i to.. (uæææh... det mentale bildet har sittet de siste dagene jah... det må jo være så syykt vondt..) men sliter mye med utdrivningssmerter og generell sårhet..

for et par dager siden trodde jeg virkelig vi hadde kommet over kneika, men nå er jeg like sår igjen. virker som om det lønner seg at vesla er våken og opplagt, men ikke stresset og kavete for at det skal funke. med andre ord er nattamming et mareritt, og ellers lønner det seg å være litt obs på hva klokka er sånn at jeg ser det med en gang om hun er sulten, og ikke lar henne bli for sint..

utdrivningssmertene lindres ved å klemme ut noen stråler melk før jeg legger henne til...

og så er det å smøre, smøre smøre!!

håper vi får det fint til i morra, for da skal vi i bryllup, og jeg skal ha fin kjole på, og orker ikke gå og ha vondt i puppene hele dagen...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...