Gå til innhold

Fram for vakre guttenavn!

Anbefalte innlegg

Mange reagerer på at gutter her i landet nå får andre navn enn Kåre-Bjarne og Kjell-Ottar. Grunnen til det er at tradisjonelt så skal ikke gutter/menn bli sett på som vakre her i landet; de skulle være staute, store og "brautete" vikinger. Men i Sør-Europa, Sør-Amerika og Asia har gutter alltid fått pene navn. I for eksempel Italia er det ingen som rynker på nesen av at en mann heter Leandro eller Lucian; de synes det er vakkert, fordi mennene får lov til å BÅDE være vakre og å være mannfolk!

I 1950 årene i Norge så fødselsannonsene sånn ut:

Vi har fått en nydelig liten jente som heter Anne.

Vi har fått en stor, staut gutt som skal hete Oddvar!

Nå ser man at foreldre heldigvis også kan skrive at de synes veslegutten deres er nydelig også!

Norge blir mer internasjonalt og menn får også lov til å se bra ut og å ha fine navn. Mannen min er fra Kina, heter Li Bo, som betyr "Står i bølgen" og er absolutt både vakker og mann!

Kall guttene deres hva dere vil, enten det blir et tradisjonelt eller nytt!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9837159-fram-for-vakre-guttenavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at både de tradisjonelle staute, norrøne navnene og de nyere, mer latinoinspirerte navnene er fine. Det viktigste er jo at foreldrene finner et navn de synes er fint, og siden vi er så ulike som mennesker, er det jo fint at det er blitt lov å velge mange ulike type navn. Navnemangfoldet øker, og det synes jeg bare er positivt, selv om enkelte barn bærer navn jeg selv ikke ville brukt på mitt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...