Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 14. juli 2007 #1 Skrevet 14. juli 2007 Lager dere det med jam og fryser det, eller setter det på glass? JEg satt det på glass ifjor og hadde i kjøleskapet i kjelleren, men ett par av glassene mugget litt.. fordi glasset ikke var tett/fullt nok?
Mille** Skrevet 14. juli 2007 #2 Skrevet 14. juli 2007 Jeg bruker jam og fryser det i små posjoner. Håper jeg får tak i jordbær snart så jeg kan lage syltetøy, det er såååå godt!! )
ana baroma Skrevet 14. juli 2007 #3 Skrevet 14. juli 2007 Jeg har syltet to kasser med frysetøy. Blir best, og da har jeg bare 350 gr sukker pr 2 kg bær!! Nyyyydelig:)))
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 14. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. juli 2007 Begynner å bli lite bær her nå- kassa har akkurat gått opp fra 200,- til 250,-.... Men idag skal jeg ut og kjøpei nn en kasse. Ikke alt går til syltetøy da..Må jo ha litt til daquiri oxo!! ;0)
Sjefsmegga Skrevet 14. juli 2007 #5 Skrevet 14. juli 2007 Jeg foretrekker rørt jordbær så jeg bruker Jam og fryser. Kan holde seg i opptil 2 år i hvertfall i dypfryser etter vår erfaring :-) Men skjeldent det er igjen noe etter jul... Men fant et beger her i vår nederst i fryseren som det sto 2005 på..og det sakte like fortreffelig på vaflene med rømme til.
Gjest Skrevet 14. juli 2007 #6 Skrevet 14. juli 2007 i år har jeg fryset hele jordbær og kommer til å ta de opp å røre de med litt sukker når vi skal ha til vinteren. har fryst de hele for å ha til smoothis, kaker og drinker også
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 14. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. juli 2007 Men du koker det vel opp eller?
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 14. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. juli 2007 Jeg blir faktisk litt provosert over at endel av kjøpesyltetøyet får lov til å kalle syltetøy jeg- det skulle jo hett sukkertøy! Er MYE mer sukker enn jordbær. Noras hjemmelagede er veldig god syns jeg, om jegh ar gått tom selv. Er veldig greit når man kan bestemme hvor usunt det vil være selv ;0)
Mille** Skrevet 14. juli 2007 #9 Skrevet 14. juli 2007 Nei, du må ikke koke det, er sååååå mye bedre når du bare rører det. MIn mening ihvertfall! )
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 14. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 14. juli 2007 Den var til Ugla..
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 14. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. juli 2007 Så du bare rører ut syltetøy, sukker og jam og legger i fryseren? hmmm... kanskje jeg skal prøve det?
Mille** Skrevet 14. juli 2007 #12 Skrevet 14. juli 2007 Jepp, oppskrifta står vel på jamposen, men mener at man først rører sammen sukker og jam, deler opp all jordbæra i biter og rører alt sammen. Det er det beste som fins på både brødskive og vaffel. )
Sjefsmegga Skrevet 14. juli 2007 #13 Skrevet 14. juli 2007 Jeg koker ikke nei...best bevart smak når den kun er rørt :-) Også et tips å fryse hele bær på brett og så ta de frosne bærene i pose/boks. ( da holder de fassongen og er fine til pynt på kaker ol.).
Annie Bailey Skrevet 14. juli 2007 #14 Skrevet 14. juli 2007 Jeg tilsetter kun sukker i bæra når jeg lager syltetøy. Ikke noe annet. Koker heller ikke bæra for det fjerner smaken.. Mamma har alltid sagt at man ikke skal bruke jam og slike ting. Det ødelegger smaken så jeg for min del har aldri prøvd det.. Bare hørt på mamma jeg hehe Så her er det kun naturlig rørte bær med sukker i. De siste årene har jeg brukt mest slike babymatglass til syltetøyet. De er passe små. Siden syltetøyet ikke har noe særlig lang holdbarhet når de blir tatt ut av fryseren igjen. Tar heller ut flere glass om jeg spiser det fort opp eller skal ha mye.
Tante_Sofie Skrevet 14. juli 2007 #15 Skrevet 14. juli 2007 Jeg har syltet endel og fryst noe helt. Jeg bruker 2 kg bær 400g sukker 1 pakke Certo frysepulver Dette kjører jeg i kjøkkenmaskinen til det er "helmosa", dette blir vanvittig godt!! Ikke for å skryte altså...hi..hi.. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå