Gå til innhold

Noen enkle råd, snille kjære søte terminmedlemmer..?

Anbefalte innlegg

Dere skjønner, problemet mitt er vel det at jeg føler meg så utrolig lite informert.. Jeg måtte skaffe meg ny fastlege rett før graviditeten (pga at jeg hadde bodd i utlandet et år), så jeg fikk en jeg ikke er vandt med. Men greit nok, må jo gi alle en sjans, sant? :)

Vel, da jeg skulle til første svangerskapskontroll, (uke 12 i graviditeten), fikk jeg utrolig lite informasjon og veiledning. Han var stresset pga dødsfall av sin far helgen før, så det er jo så. Men han var rask, hardhendt, og stressa, og jeg følte meg tilsidesatt. Han hørte på hjertelyden og tok alle prøver han skal ta, men det var det også. Jeg spurte om jeg måtte søke plass på sykehus snart, men det sa han at jeg ikke skulle tenke på før langt ute i andre trimester!!! :o WHAT??

Takket være det har jeg ikke plass på ullevål eller riksen... great -_-

problem nr 2 : han sendte IKKE inn søknad til ultralyd!!!! Jeg visste ikke at han skulle gjøre det da, men fikk vite det gjennom ei jordmor jeg ringte på ahus, for å sørge for plass og ul selv. Jeg forklarte da at jeg skulle til legen igjen fredag 13juli (i går) og da sa ho at legen bare fikk søke da, så skulle det gå greit.

Da ejg var hos legen i går, fikk jeg en annen en fastlegen min. Han var visst på ferie, pluss at han bare har 50% stilling, siden han begynner å bli gammel (herlig valg jeg hadde der dere...). Jeg snakket med legen, og han sa at jeg måtte levere søknaden SELV!! HALLO! Jeg skal jo ikke det!!!! Han bare signerte, og ba meg fylle ut alle andre punkter selv!!! jeg ANER jo ikke hva alle disse medisinske kodene betyr!!!! Jeg var utrolig sint, men satte meg ned i en park, skrev ned alt og fyllte ut alt etter beste forsøk, dro ned til ullevål, og leverte. Snakket også med damene der, og de var sjokkerte. Og igjen følte jeg at jeg fikk lite informasjon. Nå fikk jeg beskjed at jeg måtte ringe de selv og få høre at jeg har fått avvist søknaden, pga 8 ukers venting (jeg er pr i dag 17 uker på vei), så sa de at jeg fikk ta en ringerunde etter en ukes tid for å høre hvor søknaden ble sendt, og høre om den har blitt avvist eller ikke. De sa også at jeg antagligvis ikke får ultralyd nå, og at jeg må ta det privat, og selvfølgelig betale selv. så sa de hade.

hva er dette for slags behandling??? Jeg er førstegangsfødene, 21 år, og føler at jeg ikek vet noen ting! Eneste jeg har fått av info er det jeg har lest meg til selv på nett, og i den lille boka jeg fikk fra legen. Resten har jeg måttet gjette meg til.

I går var jeg så frustrert og lei meg at jeg bare satte meg ned på en benk på ullevål og gråt. Jeg klarte ikke samle noe av tanker.. Ble så utrolig lei meg.

Men da jeg kom hjem, ringte jeg rundt til det jeg visste om av private klinikker, og etter 4-5 forsøk, fikk jeg time på volvat, for privat ultralyd. Det vil koste meg godt over 900kr, men det er verdt det!! Endelig noen svar!!

SIste problemet er trygdekontoret! Jeg har fått sykemelding av legen, som nå har gått ut, pga meget tunge løft på jobben, som jeg bare ikke klarer nå. Så jeg dro til sjefen med omplassering på jobben-skjema, som ble fyllt ut og signert "kan ikke omplasseres", så nå skal jeg søke svangerskapspenger. Men fy søren å lite informasjon de gir deg på trygdekontoret!! Jeg brukte 3 uker på å få skjemaet sendt i posten, og nå skjønner jeg enda mindre! Skal jeg fylle ut dette, skal sjefen min, skal legen min?? SUkk! Og INGEN gir meg noen svar!! :(

kjæresten min blir like lei seg stakkar, men gjør det han kan innimellom dette virrvarret. Han satte seg ned og søkte fram masse hjelpesider på nett og sånn i går, og var veldig søt. Så helt alene er jeg visst ikke :)

Men jeg føler at jeg trenger en lege som gir meg noen svar.. Kanskje jeg burde skaffe meg ei jordmor? Noen her som vet hvordan jeg skaffer meg det? Og hvor man finner disse damene? Selv er jeg fra oslo-området.

Takker for alle som leste, og evnt svarer tråden min.. unnskyld om den ble litt lang.. jeg er bare så lei meg, frustrert, og villråden..

Fortsetter under...

Du må ringe til jm selv de er på en helsestasjon nær deg..... ikke godta at du ikke får ultralyd det har du krav på.. ring tilbake til de sykehusene du har snakket med å si at du er snart 18 uker da får du ultralyd. Mye bedre å gå til jm hun forklarer mye mer... men ring til sykehusene idag og gi deg ikke før du ha fått ul....! Lykke til

Enig med forrige innlegg, prøv å ringe helsestasjon og få time hos jordmor, fortell at du har fått lite informasjon hos lege og at du gjerne vil ha en time snart.

Selv om du har skiftet fastlege, kan du gjøre det igjen, du kan skifte to ganger per kalenderår, så det kan være et alternativ. Jeg får heller ikke mye informasjon fra min lege,de har det ofte travelt og er mer opptatt av avikene enn å forklare det normale.

Jeg synes og du bør ringe sykehusene og forlange ultralyd, du skal ikke straffes for at ikke legen din gjør det han skal. Du kan og høre med Volvat når du er der, om de kan ringe og få time til den ordinære ultralyden for deg, de har jo og kontakt med det offentlige helsevesenet, selv om de er private, då får du i det minste to ultralyder siden du må betale den ene selv.

Du fyller selv ut deler av skjema for svangerskapspenger, men jordmor/lege fyller ut resten, så ta det med til jordmor viss du fpr time dit, eller til ultralyden på volvat, eller få time igjen hos fastlegen din.

Lykke til.

Rådene du får her kan eg bare gjenta.

Ikke gi opp - du har krav som gravid og det må legen ta til etteretning.

Syns det er utrolig dårlig gjort av dem å behandle deg slik - du er da ingen kasteball.

Kjære vene for en behandling.. Blir sjokkert...

Men anbefaler deg å fortsette å gå til JM resten av svangerskapet.. De har som regel bedre tid, og kan den delen der bedre enn legene!!!

Gikk KUN til JM forrige gang, og gjør det igjen. Savna ikke legen da jeg fikk mer enn nok med informasjon i forhold til mitt kunnskapsnivå. Trengte ikke sykemld el no forrige gang heller, men tror kanskje jeg trenger det denne gang, så må jo til legen en liten tur i tillegg da... :P

Ring helsestasjon nær deg, og be om en time bare. Lykke til!! Føler med deg altså...

Annonse

Hei!

Vil bare understreke at du må ikke gi deg! Alle gravide har krav på en gratis ultralyd. Anbefaler også deg å finne en jordmor. Jeg søkte på bare på nettet etter helsestasjoner, og fant en i nærheten av meg. Fikk time ganske fort. Jordmoren kan hjelpe deg med søknader og gi deg svar på alt du trenger. Jeg følte hun hadde mye bedre tid enn fastlegen (som jeg har droppet å gå til mere).

Dette ble d samme som de andre hadde skrevet, men jeg ble bare aå provosert.

Ønsker deg lykke til, og gratulerer med den lille:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...