Gå til innhold

Kjøper dere navnebøker...?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjøpte navnebok da jeg var 5 minutter på vei med førstemann, for 12 år siden... Har brukt den masse, jeg! Synes det er koselig å bla i den, ligge på senga om kvelden og vurdere navn til nurket mitt(:-))

Der finner man jo betydningen av navnene også.

Bruker nettet for å høre andres meninger eller sjekke navn på ssb.

Jeg har kjøpt en bok, og lånt sikkert 10 forskjellige på biblioteket. Der har de stort utvalg! Så bruker jeg internett (navneguiden på denne siden, www.norskenavn.no, www.ssb.no/navn, www.scb.se, www.babynames.com, www.behindthenames.com). I det siste har jeg også surfet rundt på vennelister på facebook, lest resultatlister fra friidrettskonkurranser osv osv

Og hvilket navn endte jeg så opp med? Joda, et navn jeg har likt siden jeg var ca 10 år gammel. Hehe...

Annonse

Det hadde vært fint å få den i bokform, ja. Men for min del ville jeg også vurdert hvilke navn som skal være med, men vet ikke helt hvor grensen skal gå. Skal alle navn som brukes i Norge være med? Skal det bare være de som minimum 100/200 e.l. har? Hva med navn som kun brukes av etniske minoriteter i Norge? Jeg synes nok at de mest brukte navnene blant minoritetene bør være med. Det kan være spennende å se hva de betyr osv, og dessuten er det jo flere som er gift med en fra et annet land (slik som meg selv), og da er det jo aktuelt å bruke et navn fra hver kultur. Men de minst brukte, veldig unorske navnene som knapt kan uttales på norsk, ville jeg nok ikke tatt med. Da vil jo boka bli en skikkelig murstein!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...