kvinneforkjemper Skrevet 14. juli 2007 #1 Del Skrevet 14. juli 2007 I England , Tyskland m.m finns MANGE PRIVATE SYKEHUS som utfører KEISERSNITT MOT BETALING- de ALLER dyreste klinikker tar ca 100 000 kr for ca 5 - 6 dagers pleie og stell etter / inklusiv Keisersnitt . Ikke SÅÅ dyrt egentlig - er jo en av livets viktigste og største opplevelser .... det å få baby : ) Etter pasientenes eget ønske & valg får du den behandling du betaler for uten noe om og men og hvis ..... . Statlige gratis NORSKE sykehus er bare intrisert i å " spare penger " og vil gjøre allt på " billigste måte " mot pasientenes egen vilje og ønske . Dermed blir kvinner TVUNGET TIL VAGINAL FØDTSEL I NORGE MOT SIN VILJE ....SKJER HVER ENESTE DAG !!! VELL - VI HAR FAKTISK ANDRE VALG I DAG ENN VÅRE MØDRE HADDE .... DE MÅTTE JO ! Vil du absolutt IKKE ha en slik behandling og kamp mot leger , jordmødre og ja hele systemet i Norge under4 svangerskapet ditt - så er det nesten ENKLERE å bare reise bort å få keisersnittet sitt i utlandet og ferdig med det . Slipper i allefall masse ubehagelige samtaler , diskutering med norske leger / sykehus m.m , engstelse og bekymringer under svangerskap da - er jo en tid en bør slappe av og ta med stor ro . Rart - mange ikke tenker på den muligheten ..... men går gjennom et HELVETE fra 1 . svangerskapsdag til the end med KAMP m / norsk UMULIG OG LITE SERVICEINNSTILT helsevesen for å få keisersnitt bare for å få NEI NEI ! Eller i værste fall bli " lurt " . Få en KS dato etter mye krangling - men da så tett mot fødtsel at fødtselen mest sansynlig vil starte av seg selv FØR KS DATO . Da blir en jo nødt likevell ..... for sykehusene har jo som policy at de tar IKKE KS LIKEVELL om fødtselen starter tidligere en sent gitt KS dato .... HVOR DUMME TROR DE EGENTLIG AT VI KVINNER ER . Herregud så lett å lure å manipulere / tvinge til vaginal fødtsel .... så DE sparer penger & tid og ressurser - disse GRATIS STATSEIDE SYKEHUS .... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 14. juli 2007 Forfatter #2 Del Skrevet 14. juli 2007 Må bare si at jeg blir oppgitt over hvor nedverdigende legene og fødtselsoverlegene behandler dere VOKSNE gravide KVINNER som ønsker keisersnitt . TENK å kreve samtale etter samtale og hale ut tiden i det lengste og JOBBE IMOT DERE - ISTEDE FOR DERE ..., og mundtlig gjøre sitt aller beste for å manipulere dere til å tro at vaginal fødtsel mot deres vilje vil bli en okey løsning for dere som ikke kan , vil eller tør å utsette dere for det . Helt sykt system .. Det er NEDVERDIGENDE behandling å bli NEKTET å bli hørt og tatt på alvor - og bli nektet KS etter eget ønske . At det GÅR AN å behandle VOKSNE MENNESKER så elendig og nedverdigende i år 2007 . Jeg er målløs ...DE MÅ TRO VI IKKE VET VÅRT EGET BESTE .- ja behandler voksne folk som " umyndige barn " ..SÅ ARROGANT DE behandler VOKSNE KVINNER . IKKE finn dere i det ! Vis dem " fingern " og BRUK utenlandske sykehus istede, PREMIER DEM FOR AT DE FINNS OG VIS AT DET ER BEHOV FOR DEM - når de nekter å utføre behandling vi faktisk allerede har betalt gjennom skatteseddlen 100 ganger på statlige sykehus i Norge . Kunn slik kan vi kvinner presse frem ønske om selvvalgt og human behandling ved fødtsler og med respekt for oss og vår egen kropp . VI kjenner aller best vår egen kropp og vet hva som er BEST for den . Ikke la legene ta avgjørelser " over hodet på dere " - når dere føler det nærmest som et overgrep mot dere . Bruk motet og vettet deres til å gjøre det mest mulig behagelig for dere selv ...En flyreise er da ikke så mye arbeid el skummelt ?? Med PLANLEGGING av graviditet er det NULL problem å reise utenlands for å forløse babyen sin og få et fint og flott opphold & opplevelse i tillegg . I STEDE FOR TRAUMER & MARERITTOPPLEVELSER på Norske GRATIS STATLIG sykehus .. Med litt planlegging kan en legge seg opp litt penger -- ja se på det som en " liten ferie " en skal på ... rett og slett . En minnerik flott opplevelse faktisk . ER VERD HVER EN KRONE SYNS JEG . KROPPEN VÅR ER VERD DET .....- Når HELSEN er ødelagt .... hva er mulig å glede seg over da ??? INGENTING . Hvis babyen får fødtselsskader ..... pga vaginal forløsning ..... hva da ... ? I værste fall dødfødtsel - skjer jo oftest ved vaginalt forløste barn . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9835068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ana baroma Skrevet 14. juli 2007 #3 Del Skrevet 14. juli 2007 Jeg aner ikke hvem du "jobber" for, men at du er en kvinneforkjemper har jeg mine sterke tvil om. Ja, jeg mener at jenter med fødselsangst eller med traumatiske fødsler bak seg skal få KS om det er det beste alternativet. I alle andre sammenhenger i livet må man gjennom en samtale med helsevesenet for å få den behandlingen som er best for den enkelte - dette er ikke en ferietur man skal på, det er et inngrep, en operasjon!! Ja, vaginal fødsel er det beste for både mor og barn i de aller, aller fleste tilfeller. Det er noe majoriteten av de som kan noe om dette sier, og jeg trr faktisk på dem. Det å si at et KS i utlandet er som en liten ferietur er som å tisse i buksa for å holde seg varm, en skikkelig dårlig idé... Et KS er som sagt en operasjon, og selv om man ikke nødvendigvis får masse vondter og grusomme opplevelser i etterkant, så er det et sår som skal gro, og en kropp som skal heles. Kvinner er ikke dumme, og for de fleste så jobber hormoner og kropp med en kvinne under graviditeten sånn at man gjør seg klar til fødsel. Dette gjelder både mentalt og rent fysisk. Naturen har skapt oss sånn, det er vondt, men jeg kjenner ingen som har angret eller opplevd total ruptur eller lignende komplikasjoner. Å uttale seg så skråsikkert om noe du aldri har opplevd synes jeg er ganske respektløst overfor dem som faktisk har gått gjennom det. Jeg ville heler fokusert på at enhver kvinne som skal føde, og som av en eller annen grunn ønsker ks, skal møtes med respekt og vennlighet av helsepersonellet. Og selv om man kanskje vil jobbe med kvinnen for å få henne til å føde vaginalt, så er vel ikke det bare negativt? Jeg skjønner at ks for alle er din livskamp, men å spre enda mer skrekk her inne er ikke til hjelp for noen. Jeg retter all min sympati mot dem som opplever slikt som de vi har hørt om på Haukeland, men tross alt er det mange som faktisk FÅR innvilget ks uten de store problemene. Du har en del enkle løsninger på dette, så da er det jo bare for deg å bli gravid og få et ks i England eller Tyskland? Og slutte med denne propagandaen din. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9835604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SusyQ Skrevet 14. juli 2007 #4 Del Skrevet 14. juli 2007 Til alle som ikke har lest "kvinneforkjempers" innlegg før, og som nå blir skremt over hva dere tror vil møte dere i helse Norge: Innleggene fra "kvinneforkjemper" er ren skremslespropaganda fra en kvinne (?) som ikke er gravid og aldri har født. "Hun" kommer innom med et par ukers mellomrom og legger ut krakilske innlegg med ukritisk propaganda for britisk private sykehus. Mesteparten av det hun skiver er tull eller rett ut løgn. Hvis dere blir skremt av innleggene "hennes" og vurderer å ta det kvinneforkjemper skriver for god fisk kan det være lurt å lese mer på Keisersnittdebatten, der finner du mye saklig informasjon fra kvinner som faktisk er gravide og har prøvd å få keisersnitt i Norge. Disse innleggene er f.eks nyttige: HER FÅR DU KEISERSNITT: http://www.barnimagen.com/forum/thread/9262285 HVEM HER ER FØRSTEGANGSFØDENDE OG HAR FÅTT PLANLAGT KS? http://www.barnimagen.com/forum/thread/9714504 ALT DU LURER PÅ OM KEISERSNITT: http://www.barnimagen.com/forum/thread/9089501 NOEN SOM VIL DELE SIN OPPLEVELSE MED PLANLAGT KS: http://www.barnimagen.com/forum/thread/9721089 MIN FØDSELSHISTORIE, PLANLAGT KS: http://www.barnimagen.com/forum/thread/9776210 Ellers håper jeg så få som mulig svarer på dette innlegget, slik at det raskt forsvinner fra forsida. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9836476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2007 #5 Del Skrevet 14. juli 2007 Jeg er en av de som har en traumatisk førstegangsfødsel bak meg hvor jeg i tillegg fikk en skade som jeg plages av 9 mnd etter fødselen. Jeg har så vidt påbegynt prosessen om å få innvilget KS nestegang. Har vært i samtale med fastlegen, med overjordmor og med psykiatrisk sykepleier som en del av bearbeidingsprosessen. For meg akkurat nå er målet å klare å leve med at jeg fikk den fødselen jeg fikk og klare å bearbeide det vonde slik at det ikke fortsetter å ødelegge hverdagen min i form av depresjon og søvnløshet. Jeg kommer ikke til å føde vaginalt igjen, kommer sannsynligvis til å få KS. Gjør jeg ikke det, blir jeg ikke gravid igjen. Men jeg gir meg ikke uten kamp. Å få bestemme over sin egen kropp mtp KS/vaginal fødsel er en av de siste sakene som er igjen mtp kvinnefrigjøring spør du meg. Jeg synes det er fryktelig vondt og trist å lese om de her inne som har både blitt nektet KS og føler seg "lurt". Dette er 2007 - ikke 1850 der gamle "gubber" satt og bestemt eover kvinners skjebner. Men av og til begynner jeg å lure... "kvinneforkjemper": en får ikke lov å fly når en er høygravid - grensen ligger på uke 28 tror jeg. Etter denne uken må en ha attest fra lege om at det er liten sjanse for fødsel - og hvem kan garaneter det når en er 36 ++ uker på vei? Det er godt å ha utenlandske sykehus som et alternativ for all del, men jeg kommer ikke til å gjøre det på den måten. Jeg har en ressurssterk mann som taler min sak dersom jeg ikke er i stand til å gjøre det selv - de kan ikke tvinge en kvinne til å føde vaginalt mot sin vilje - skrikene og livredd. Og kan de det; så vil det ikke skje upåaktet hen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9836518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 14. juli 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 14. juli 2007 Jo man kan ta fly gravid - er bare å reise før man er 7 mnd på vei . Er man over 7 mnd på vei - kan en ta båt . Det går OGSÅ direkte båt ( Collorline ) til London . Så selve reisingen / TRANSPORTEN er ikke problem . En er jo likevell sykemeldt / ordnet seg permisjon fra jobb - og er fri til å dra om man vil . En får da bare bo på et rimlig hotel i mellomtiden å vente inntil keisersnittet skal tas i utlandet . Ingen problem ! Finns mange rimlige alternativ bed & breakfost : ) Skjønner ike at selve reisen ses på som et problem . Er jo veldig behagelig å reise m / båt f.eks eller m / fly i god tid i forveien . Norske kvinner må " forhandle " som en forretningskvinne - og velge det sykehuset som gir best behandling . Slik luker en vekk alle de fødeavd. i Norge som gir dårligere behandling Og behandler kvinner " respektløst " på lang sikt . Når der er lite nok pasienter - legges fødeavd NED ! Bare de " beste fødeavd " vil da bestå -etterhvert .Jeg leser her inne at mange norske jenter forsøker å " gråte seg til KS " under KS samtale m / lege ... Hallo .... det nytter ikke , er bare nedverdigende og dumt å tro at man skal gråte seg til KS . Hvem har respekt for et menneske som oppfører seg som et gråtende barn ... ? Ingen . Ikke rart norske jenter blir behandlet som umyndige barn - når de oppfører seg som et ... ! En må være bestemt og forhandle . Enten får jeg det skriftlig innvilget her og nå - eller jeg reiser utenlands og foretar KS uansett likevell .. hva blir det til ? Får jeg det ikke - vell .... så kan en jo gå ut i media og fortelle at Norsk kvinne måtte flykte høygravid utenlands å foreta KS - da hun ble nektet i hjemlandet sitt av DET sykehuset og DEN legen .... ! HANDLEKRAFT - er det som må til . Vise at man bestemmer UANSETT DETTE SELV - uansett hva legen måtte ønske / mene om det . De kan gjerne nekte .... men en tar KS uansett - en annen plass . . Forøvrig er media-oppslag vell og bra - men det forandrer ikke norske kvinners situasjon i Norge ang. å få lettere innvilget ønsket KS .Etter oppslaget er " saken like glemt " igjen . Og vi står på samme stedet . Nei - knallhard forhandling med sykehuset er eneste måte å sette seg i RESPEKT på ovenfor legene . Er en " grunn " til at høyt utdannede kvinner får lettere innvilget KS enn andre - ( f.eks lege - kvinner og andre ) de KAN FORHANDLE - OG OPPTRER SOM KJØPERE I MARKEDET ... og eller de kjenner det korrupte system - og gir hverandre " kollegatjenester " leger seg i mellom ... De vet - at de er ikKe avhengig av kunn norsk helsetilbud også - men VELGER det tilbud som passer dem- og finner seg ikke i overgrep fra helsevesen eller noen form for tvang / manipulering . I såfall vil sykehuset risikere å bli saksøkt , få BRÅK OG MEDIEOPPSLAG i ettertid . Slike kvinner FÅR RESPEKT . Det nytter ikke å tigge og be og gråte seg til KS . Det har SÅ MANGE JENTER gjordt allerede FØR deg ovenfor den legen ... preller av som vann på gåsa desverre . Eneste måten er å vise handlekraft mener jeg . Vi vet jo etter mediaoppslag - at de kvinnene som OFTEST får planlagt KS - selv er JORDMØDRE OG LEGER , Kanskje forde de SER så mye GRUSOMT i jobben sin ..... og det tas hensyn til - slik at de lettere får KS enn den vanlige nordmann / kvinne . Men uansett - forskjellsbehandlingen som gjøres på Statlige sykehus - er IKKE OKEY . Slik skal det ikke være . Og til deg " anonym " ! Du tror ikke legene kan tvinge deg hylende og skrikende til å føde ... ? HALLO - ALLE FØDER JO HYLENDE OG SKRIKENDE . Hvorfor skulle de la deg unnslippe .. ? Jeg har jobbet på sykehus selv i mange år rett under fødeavdelingen .Jeg har " overhørt " tusen fødtsler minst - da de åpner vinduene på sommern - og det HØRES GODT NÅR DE FØDER . ALLE HYLER OG SKRIKER GRUSOMT . Jeg har hørt kvinner i fødtsel rope : hjelp hjelp jeg døøør ! Hjerteskjærende å høre på for meg . Grusomt . Lurer på om de ikke får smertestillende i år 2007 slik de skriker og bærer seg faktisk . Er sikker på de får minst mulig smertelindring - så de ikke skal " sinke " fødtselsprosessen . Sikkert derfor jeg er blitt selv så FOR KEISERSNITT OG IMOT VAGINAL FØDTSEL . Ingen som ligger på OPR.AVD Hyler og skriker i rene dødsangst og grufulle smerter - slik de fødende gjør på føde.avd . For på OPR.AVD får man jo " allt " av bedøvelse . Men ikke på vaginal fødtsel - for det er allment akseptert at det er vondt og føde og slik skal det være ..blant leger , jordmødre og ja alle dere også . NB ! dette hører legene hver eneste dag - de " reagerer ikke på det lengre " . Er liksom " helt normalt " for dem . Tror du de har " medynk og empati for nettopp deg når du ligger der og roper om hjelp ?? Nei ! For dette er hverdagskost for de legene / jordmødrene som jobber m / fødtsler .De slutter etterhvert å bry seg eller reagere på det etter noen år i jobb . Det er litt skremmende å tenke på . Jeg ønsker ikke å skremme noen - dette er bare egne opplevelser jeg forteller om som har satt " varig inntrykk " på meg . Derfor er JEG fast bestemt på at KS er mer humant og finere & roligere opplevelse måte å få barn på i dag . Siden vi tross allt har mulighet til å VELGE i dag . Vell - for min del ønsker jeg å " berge mitt eget skinn " og velger det jeg syns er best for meg , selv om jeg må betale det selv - så er det verd det syns jeg .En må ikke være rik for å benytte Priv. helsetjenester Jeg er ikke rik . Men har full jobb som fagarbeider og rimlig bra lønn og egen enebolig .Med litt planlegging går det greit for de fleste skulle jeg tro . Selv om det koster penger .Etthvert menneske er vell inteligent nok til selv å bestemme hva som er best for dem - tror nå jeg .NB ! Skikkaneringen ang . litt skrivefeil i mine innlegg - er utrolig umodent og barnslig og forteller hvor lite inteligent vedkommende er . Når ble det okey å mobbe folk med dysleksi & skrivefeil f.eks - det er faktisk en sykdom en uskyldig er født med ? Forøvrig har jeg ikke det - men tastaturet er litt problematisk . Egentlig er hennes innlegg så " frekt " og utrolig dumt - at man burde ikke gidde å kommentere det engang - ihvertfall ikke ta et ord seriøst av hva den personen mener & skriver Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9838084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2007 #7 Del Skrevet 14. juli 2007 Ang reisen så kan det være veldig problematisk mtp å være høygravid med bekkenløsning og i tillegg ha en unge på 2-3 år å passe på. Er ikke alle menn som kan ordne seg fri fra jobb for å reise utenlands og oppholde seg i flere uker. Men for de kvinnene og familiene dette går greit for så er jo dette selvfølgelig et bra alternativ. Ja er helt enig i at det er mye lettere for jordmødre/leger å få innvilget KS enn oss andre "dødelige" og det er utrolig urettferdig - ingen tvil om det. Jeg kommer ikke til å hverken gråte eller trygle om KS - det er ikke meg. Jeg kommer til å legge frem min historie saklig og brutalt samt anbefalinger fra fastlege og psykolog. Kommer jeg ingen vei går jeg til andre instanser. Må rette deg på en ting...det jeg mente med "kan ikke tvinge meg til å føde vaginalt livredd og skrikende" er at ser de en kvinne som er i panikk så er hun ikke i stand til å føde. Hyperventilerer hun får ikke barnet oksygen --> hastesnitt/katastrofesnitt. Alle føder dessuten ikke hylende og skrikende. Fødselen starer som regel med milde rier som blir mer og mer intense etterhvert. Jeg f.eks hadde ubeskrivelige smerter men har en sperre inni meg som gjør at jeg ikke klarer å vise at jeg har det vondt overfor fremmede. Derfor laget jeg ikke en lyd i de 22 timene jeg lå med åpningsrier. Dette var grusomt - for det førte til at jeg ikke fikk hjelp da jordmødrene trodde at alt gikk bra. Det var som å være fanget i sin egen kropp. Men under pressriene derimot (som var en befrielse og det beste med hele fødselen) så laget jeg lyd når jeg presset - fikk vondt i ørene av meg selv så hardt jeg tok i og så høyt jeg hylte. Men det var ikke på grunn av smerte, det var for å klare å presse ut ungen. Veldig mange som hyler og roper og skriker under en fødsel kan rett etterpå si at de ikke synes det var så vondt som de trodde det skulle bli - forid de fikk en lett og grei fødsel som der og da kanskje opplevdes vond. Mange har veldig veldig vondt under fødselen og har det leeenge, men det er også mange som har både korte og lette fødsler. Noen har til og med ikke sterkere riesmerter enn en sterk menstruasjon før de siste to centimetrene! *misunnlig ja* Har ikke noe som helst med smerteterksel å gjøre (selv om en del av de som har hatt lette fødsler virker å tro det) - det handler om flaks rett og slett. Poenget mitt er at under pressriene så roper en ofte og hyler for å finne krefter til å press - og det høres helt forferdelig ut for en utenforstående. En kan be om epidural under åpningsriene dersom en har grusomt vondt, så fremt en ikke er redd for å miste pressrier og bli forløst med tang da... Er enig med deg i dette med at enkelte jordmødre og leger blir avstumpet og utbrent i jobben sin og derfor ikke har evne til å føle eller vise empati med den fødende - de ser det jo hver dag..men glemmer av at for den fødende er det en sårbar og smertefull hendelse - full av blanda følelser. Mange fødselsdepresjoner som kunne vært unngått dersom den fødende hadde blitt bedre ivaretatt tror jeg. Jeg er absolutt for selvvalgt KS - og mener det er et overgrep å tvinge en kvinne til å føde vaginalt mot hennes vilje. De fleste som vil ha KS har en vodn opplevlese bak seg enten tidligere fødsler, overgrep, angstproblematikk osv. De som "kun" vil ha kontroll hører til mindretallet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9838489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #8 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg er i grunnen lei av hele "kvinne forkjemper". Hun virker etter min mening så forstyrret at hun ikke burde ha barn. Dette er siste gang jeg i det hele tatt klikker inn på hennes hyperengasjerte innlegg. Makan. Har du god grunn for ks i Norge - ja så får du det. Man kan ikke nekte en kvinne med god grunn. De som ikke har god grunn er en annensak. De burde kanskje betale selv? Det skal ikke jeg dømme. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9844790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2007 #9 Del Skrevet 15. juli 2007 Til Anonym oppforbi her: Det er (desverre) ikke slik at om man har god grunn for KS så får man det. På Haukeland sykehus i Bergen nektes de som har barn i seteleie, de som tidligere har fått store rupturer, de som har sterk fødselsangst pga tidligere traumatisk fødsel. Alle disse grunnene er "god grunn". Og de som "bare" har fødselsangst uten å ha født tidligerere, kan iallfall bare glemme å få innvilget KS. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9845652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 15. juli 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 15. juli 2007 Ja desverre ER DET SLIK ! Det har du helt rett i - innlegg ovenfor . Og det er dette som er opprørende og fortvilende at det må være så dårlig stelt i et av verdens rikeste land hvor kvinner står for 50 % av statens skatteinntekter - da ingen kvinner i verden - er så deltagende og aktive i arbeidslivet & utdanning som Norske Kvinner ER i dag . Hvorfor ? Må være gammel kjønnsdiskriminering FORTSATT som ligger som hovedårsak til at kvinners ve og vell og helse - ikke anses som like viktig som menns helse - Kvinner skal jo bare gå hjemme og føde og passe barn og ikke ut i arbeidslivet - slik menn er ? Kanskje det er en av de gamle tenkemåtene & holdningene til norsk helsepersonell fortsatt .... en kan jo lure . Og det ennå vi også må greie å stå i full jobb til over 70 års alder i tillegg ha ekstra belastningen med graviditet & barnefødtsler - VI ER DOBBELT OPP BELASTET MED EKSTRA HARD SLITASJE . Det er bare et spørsmål om PRIORITERINGER det er snakk om egentlig - og hvordan fordele " goder " uten at det skal gå ut over andre oprasjoner som og er viktig . Helsekøer er lang i norge på ventelistene til div . oprasoner . Er ikke kapasitet til å ta " allt " .Derfor må kvinner nedprioriteres - for de " dør jo ikke " tross allt ....av å føde . F.eks sammenlignet med de som venter på hjerteoprasjoner ...Er vell heller DET som er sannheten ..... enn at vaginal fødtsel er bedre enn keisersnitt ....slik de prøver å innbille oss fortsatt for å spare ressurser & penger . Og du som kritiserer mine innlegg - som mange har fått hjelp av og i tillegg er helt enige i . Hvordan kan du uttale deg om at jeg er forstyrret..? Noe så usaklig av deg og direkte barnslig . Du må jo i såfall være fullstendig HJERNEVASKET og mindre inteligent som kan formulere deg så dumt ?? . Utenlandske helserapporter forteller til og med at keisersnitt er den aller TRYGGESTE forløsningsmetode for barnet . En unngår hjerneskader på baby ( rullestol-barn - barn med språk / læringsproblemer og utviklingsfeil , dødfødtsler , kvelning pga oksygenmangel ved å foreta Keisersnitt . Allt av NYERE & MODERNE VITEN I DAG - FORTELLER AT KEISERSNITT I HVERTFALL ER TRYGGEST FOR BARNET UANSETT .Er jo ikke rart det - barnet slipper jo å bli " halveis knust " og komme ut med brukket skuldre og armer slik som OFTE SKJER ved vaginale fødtsler . Så hvorfor skal ikke kvinner få velge noe som i tillegg gir mindre risiko for SKADER på barnet sitt ??? De fleste som har opplevd å få et " dødt " barn i armene - har fått det etter vaginal forløsning .Fy fan så unødvendig . Er så masse idioter av norsk helsepersonell - at jeg blir redd bare av tanken . For ikke lenge siden var det oppslag i avisen om " kjempebabyen " som døde under vaginal fødtsel . Ungen satt bom fast og legen fikk panikk - og dro og slet nesten hodet av den . Den døde selvfølgelig . Kunne også vært unngått ved KS . Pluss mor ble trillet i full fart på opr,avd for å stoppe farlige blødninger og reparere store alvorlige underlivsskader . Legene hadde tatt FEIL av fødtselsvekten og trodde barnet var mye mindre .. . De nektet å høre på mor som kjente barnet var veldig STORT og krevde KS . Vaginal fødtsel bestemte de at hun skulle igjennom UANSETT .Barnet døde og nesten mor også . Er det trygt å føde i Norge når slikt skjer i år 2007 ? Jeg syns ikke det . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9846429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #11 Del Skrevet 16. juli 2007 Uansett hva du måtte mene og tro Kvinneforkjemper, så er Norge et av de tryggeste landene å føde i:) Det skjer statistisk svært få ting som kan føre til skader på mor og barn. Og dersom man ikke kan føde normalt, så vi faktisk de aller fleste få KS. Det er klart at vi kvinner på kjempe mot sånne typer som hersker på Haukeland, både fordi de er svært restriktive på ks, men også at de ikke behandler pasientene sine med respekt. Jeg synes i grunnen det siste er det verste. Men for mange som har fått nei der, så har Voss vært et alternativ. Og det er faktisk fritt sykehusvalg i Norge. Å hause opp folk til å få forsterket sin evt angst synes jeg er svært overdrevet av deg. Her inne skal man kunne diskutere KS, men det er både fordeler og ulemper med det som med mye annet. Jeg tror slike nettsteder til en viss grad forsterker de motforestillingene man måtte ha mot vaginal fødsel. Jeg håper folk flest ikke tar det du sier for god fisk, for det er direkte usant mye av det du skriver. Ikke alle holder på å dø eller få full ruptur under en fødsel. De aller, aller fleste har en flott fødselsopplevelse med vaginal fødsel. Du har forøvrig ikke fått barn selv enda, så jeg vil bare oppfordre deg til å dra til utlandet selv den dagen du evt skal føde, og slutte å bombardere andre med skremselspropagandaen din. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9848172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #12 Del Skrevet 16. juli 2007 Takk for meningene dine , anonym ovenfor . Men alle dere som tenker som DU gjør , så utrolig positivt til vaginal fødtsel og Norsk fødtselshjelp - BØR FINT KUNNE FØDE VAGINALT SELV , og bør IKKE få tilbud om KS - FOR DERE HAR IKKE REELL FØDTSELSANGST når dere KAN tenker & uttaler dere slik DU GJØR .Det er helt klart . De som bør FÅ TILBUD - er oss med SERIØS & REELL Angst . Vi som syns vaginal fødtsel er U T E N K E L I G at vi noen gang skal utsette oss for , uansett omså vi må forbli barnløse p.g.a vår fødtselsangst - og akseptere det at slik ble det . Det er TUNGT å erkjenne at vi mest sansynlig aldri kan / klarer orker å bli gravid engang - pga vanskelige tanker om vaginal fødtsel / angst . En avgjørelse tatt for resten av livet allerede i ung alder - kan være så tungt og belastende psykisk å leve med å tenke på og ødelegge mange år av livet faktisk . VI HAR INVALIDISERENDE ANGST - OG BØR PRIORITERES .. SIDEN VI MEST SANSYNLIG ALDRI VIL FÅ BARN OM VI IKKE FÅR TILBUD OM KS ISTEDE ...! Forøvrig ER DET TIL GOD HJELP at VI / OSS som ikke blir hørt / får tilbud om hjelp i Norge - blir oppmerksom på at det finns hjelp å få i Utlandet på privatklinikk hvor KS utføres mot betaling . Er en grei løsning og et håp FOR MANGE - istede for å risikere at man blir barnløs ved å vente til en blir " for gammel " som mange faktisk gjør - er nok store mørketall som rammer menn OGSÅ som har veldig lyst på barn med sin kjærest - men som aldri får med den kvinnen han ELSKER - selv om kvinnen i utgangspunktet vil - men ikke orker pga tanken på selve fødtselen og tiden etterpå . Og det finns mange ulykkelige kvinner pga dette . Samlivsbrudd skjer nok også pga dette .Vet om 1 par i allefall - hvor kvinnen nektet ....og typen hadde veldig lyst på barn og følte livet / årene fløy avsted - og det ble slutt kunn pga dette forklarte han . Så nå lever de single begge to , 4 år etterpå .... Og ingen av de har ennå greid å få barn hver for seg .....Ulykkelige brudd - ikke ønsket av noen av partene egentlig -men pga spørsmål om barn eller ikke barn ! Tragisk . Og er det no bra for en mann å få barn med en kvinne han egentlig ikke elsker - kunn for å FÅ BARN i det hele tatt ?For så å forlate henne i ettertid når samlivet ikke fungerer ? Men skal være sammen med henne kunn forde hun nærmest er et " middel " til å få EGNE barn ??? Blir ikke no " happy " liv det for han heller uansett ....Det burde spres ut MYE MER INFORMASJON om privatklinikker i utlandet . For det er jo nesten ikke eksisterende på denne web . side - bortsett fra MINE INNLEGG . Folk trenger informasjon om sine alternativer & valgmuligheter - DET ER BARE POSITIVT å VITE OM SINE ALTERNATIV - OG skader ingen ! Mange voksne ( 30 årene og ut ) desperate damer .... får håp om å kunne få barn LIKEVELL ( Kanskje ) - VED Å BENYTTE PRIVATKLINIKK UTENLANDS . De har bedre råd & økonomi enn alle disse 20 åringene - så for oss i denne alder som har egen enebolig , biler , campingvogner , båt . utdanning , fast jobb osv - er det en MEGET BRA LØSNING ! Og vi syns ikke det er så " veldig dyrt " å betale 120 000 kr for KS inklusiv 5 dagers opphold etter snitt ) Helt okey egentlig . Vi får barn LIKEVELL på våre egne premisser i godt voksen alder , og høyt ønsket & velkomment - HVA ER BEDRE ENN DET ??? - .Må jo bli " supre " foreldre begge to . Noen på nett her har trakaserende gitt stygge kommentarer på at Kvinner som ikke vil føde vaginalt - aldri bør få barn ..??? Sjalusi - eller ???Jeg blant annet har fått slike kommentarer her inne . Veldig sjokkerende holdninger ute å går blant en promille heldigvis av befolkningen - men ILLE at noen kan tenke og si noe så DUMT i år 2007 .Det kan ikke ha vært et voksent menneske i allefall - som uttaler seg så ubetenksomt . DET ER DEILIG Å VITE AT JEG IKKE TRENGER Å TIGGE OG KRYPE OG UTLEVERE MEG SELV / PERSONLIGE TING FOR DIV. LEGER - FLERE ÅR TIL - OG LIKEVELL BARE BLI NEKTET HJELP , TAKKET VÆRE PRIVAT HELSETILBUD I UTLANDET - ER JEG NÅ FRI FOR DETTE .En blir jo sendt hit og dit for å snakke - og ingen kan eller vil love eller ta noen avgjørelse på problemet - det er min erfaring . TAKK OG PRIS JEG TOK OPP ØNSKE OM KS FØR JEG BLE GRAVID ....TENKER JEG NÅ ! .ELLERS HADDE JEG BLITT FULLSTENDIG LURT VEKK AV NORSKE LEGER OG JORDMØDRE . Man blir så utmattet av det til slutt , å bli sendt / anbefalt samtaler her og der med masse fremmne mennesker - at man gidder til slutt ikke kontakte flere leger , er jo ingen hjelp å få likevell - BARE PRAT uten noen skriftlig lovnad el. løfte . Nei enklere å ta KS i utlandet enn alle samtalene jeg allerede har vært igjennom i Norge og ventet på time osv med div leger og jordmødre og psykolog ..Systemet er mer " slitsomt " i seg selv , enn selve reisen og hele oppholdet tilsammen til privatklinikk ... i Utlandet ! Etter min erfaringer ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9853286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #13 Del Skrevet 16. juli 2007 Erfaringer??!! Du har jo ikke blitt gravid ennå, ikke født og ikke tatt ks. Ikke kom til oss med erfaringer. Mister totalt respekt for synsere som deg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9854275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ana baroma Skrevet 16. juli 2007 #14 Del Skrevet 16. juli 2007 De aller fleste kan si at kvinner med reell angst bør få et valg om ks. Og det får man på svært mange sykehus. Men ks er ikke et valg man skal få ta alene, og det er det ingen behandlinger i helsevesenet. Jeg har hatt mange halsbetennelser i året de siste årene, men skal jeg ta mandlene er det undersøkelser og en del styr i forkant. Men det du gjør er å spre enda mer frykt og grusomheter rundt noe som faktisk er så naturlig som å føde. Alle kvinner vet at det er vond, og at det kan skje at man må klippes eller revner under fødsel. Det er heller ikke helt ufarlig, men det er heller ikke ks!! Du gjør ks om fra et operativt inngrep til noe sånt som et lystspill som er genialt enkelt. Og det er det jo ikke! Det er faktisk smerter i etterkant av et ks for svært mange. Du kan komme med mange skrekkeksempler, men det eneste du oppnår er å skremme enda mer og påføre enda mer angst, eller provosere enda flere. Tror egentlig ikke det er så mange som tror noe særlig på deg. Du har nå også sagt at du aldri har vært gravid eller tatt ks eller født, så erfaringene dine kan du jo spare til du faktisk har vært gjennom et ks i utlandet. Du overdriver både lidelsene ved en fødsel og enkelheten ved et ks, men det verste er at du stakkarsliggjør kvinner. Jeg støtter kvinner som av ulike grunner har sterke grunner for å få ks, og kan nok synes enkelte i helsevesenet er noe firkanta og i verste fall udugelige. Men derfra til å oppfordre kvinner til å ta opp lån og ta ks i utlandet, det blir vel drøyt. Og for å ha det sagt, spedbarnsdødeligheten her til lands er svært liten. Så, du kvinneforkjemper, du er ekstrem i dine uttalelser og meninger, og jeg håper egentlig at du bare kødder med oss her inne... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9854786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #15 Del Skrevet 17. juli 2007 Jo da - du har rett i mye du sier ...enig i mye . Men Norsk fødtselshjelp - er IKKE blant det beste i verden - bra du er så patriotisk . men ....Mange land har mye tryggere og bedre fødtselshjelp å tilby og er helt overlegne NORSKE FORHOLD . Nettopp stod dette også i avisen -. Pga høy statistikk på andel dødfødtsler og skader på barn og ( mor ) år 2006 - er ALLE fødestuer i Norges land NÅ FØRST under oppsyn og forsøk på å bedre forholdene her i Norge - forde 2006 statistikken hadde " stygge tall " ang. feilbehandling og ukyndig legeavgjørelser på Norske fødestuer som resulterte i dødfødtsler / og skader .Terskelen for å ta KS når fødtselen er langvarig og hard - er for høy . Velviljen til å ta KS i det hele tatt - er for dårlig i Norge .Dermed er det mye dødfødtsler i Norge i forhold til USA og andre land - hvor de fleste leger ØNSKER å forløse ALLE kvinner med KS helst - for å unngå komplikasjoner og skader .Leger i UTLANDET er LIVREDD for å bli saksøkt og holdt erstatningsansvarlige - derfor er velviljen til å ta KS veldig veldig stor, og legene selv ønsker og anbefaler KS fremfor vaginal fødtsel . I Norge kan ikke en kvinne rengne med å få noen erstatning SELV om barnet dør DIREKTE som følge av " sykehustabbe " eller kritikkverdig legebehandling . En kan godt få " medhold " at behandlingen var sterkt uansvarlig & kritikkverdig - men erstatning er NÆRMEST UMULIG Å FÅ .Leger i Norge er " hellige kuer " som ikke holdes ansvarlig for det gale de gjør - selv om liv går tapt og folks allmenne helse permanent skades / ødelegges , pga deres manglende velvilje til å benytte KS for å berge liv og helse . ALLT SKAL UT PÅ NORMALT VIS - UANSETT OM DET ER SETEFØDTSEL , STORE BARN , VANSKLIGE TIDLIGERE FØDTSLER , TIDLIGERE DØDFØDTSLER M.M . Det er Norsk fødtselshjelp i dag . desverre .Ikke mye modernisert siden våre mødre fødte .Akkurat samme syn og URGAMLE vaginal fødtsels- teknikk hersker på norske fødestuer : ) Vell - verden har gått fremover - og Norge har i dag mer skader og flere dødfødtsler enn de fleste land i Europa og Scandinavia pr. dags dato .Dette stod i Avisen . Statlige sykehus ( gratis tilbud ) er uangripelig uansett hvor mye de feilbehandler folk - og det er nesten umulig å holde de ansvarlige for sine handlinger - i og med at en nesten aldri får medhold i erstatningskrav .... I Utlandet kan Leger MEGET LETTERE risikere millionbeløp i erstatningskrav om de feilbehandler og forårsaker DØD & SKADER . DET er en STOR forskjell på Norske Leger & Utenlandske Leger . Derfor gir de TOTALT forskjellige tilbud og behandling --- enn her hjemme i Norge . Her kan de nærmest " leke seg og prøve seg frem " om det vil gå bra ???? på vanlige borgere uten å ta ANSVAR PERSONLIG om det går GALT .... Og DU mener fremdeles at NORSK fødtselshjelp er blant verdens beste ..? Da uttaler du deg ubetenksomt og uten reell kunnskap tror nå jeg . Du har i hvertfall ikke lest avisen år 2006 / 2007 tipper jeg ! : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9855692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #16 Del Skrevet 17. juli 2007 For noe bullshit. Nå har jeg søkt gjennom alle aviser de siste 6 mnd og det er ikke skrevet noe om at antall dødfødser i Norge er høyt. Nok en udokumentert, løgnaktig påstand du slenger ut. Derimot fant jeg denne artikkelen fra Aftenposten: "God kontroll gir færre dødfødsler" http://www.aftenposten.no/helse/article1546980.ece Som du ser får mange kvinner i Norge keisersnitt. Og veldig få barn dør under fødsel. Denne skremselspropagandaen din har ingen troverdighet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9855974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ana baroma Skrevet 17. juli 2007 #17 Del Skrevet 17. juli 2007 Nå leser jeg selvfølgelig aviser, men du kommer med påstander som er ganske kraftige, og det hadde vært fint om du kunne dokumetere det med statistikk og linker:) Om leger i utlandet (utlandet er forøvrig stort... hvilke land refererer du til) anbefaler ks, så er jeg veldig glad for at leger og jm i Norge ikke gjør det. For uansett hva du sier, så er det naturlig å føde vaginalt, og forskningen tilsier at det er det beste for både mor og barn at de får det. Leger er ikke ufeilbarlige, de er mennesker, og de kan miste lisens osv dersom de ikke følger lover og regler. Selvfølgelig skjer det tabber, men i følge Norsk pasienskadeerstatning så har de hatt 721 saker som omfattet fødselsskader fra 1998 til 31. oktober 2005. Det er rundt 3% av alle saker som er behandlet, og dermed ingen stor sak. Man kan ALDRI gardere seg 100% mot at et barn kan skades, eller at det dør i fødsel, det er trist, men det er sånn liv og død er. Og jeg tror aldeles ikke at leger "leker seg fram" som du sier. Det ligger mye forskning bak behandlingen som gis, og antall ks har jo gått opp siden mange ber om det pga angst eller traumatiske fødsler tidligere. Når det gjelder oppfølgingen av fødestuer, så er jeg enig med deg, det har vært en for dårlig kontroll av disse. Men der iverksettes det nå tiltak såvidt jeg har skjønt. Men disse har nå ikke vært fullstendig uten oppsyn tidligere heller:) Det jeg reagerer på med deg, er at du sprer mer frykt enn godt er på disse sidene. Og at du sprer om deg med reklame for å reise til utlandet "på ferie for å få ks". Du kommer også med påstander du har lest i "Avisen", men hvilken avis? Det man burde kjempe for som kvinner er jo at ved sterk angst og traumer, så skal man ha et tilbud om hjelp for å bli bedre, og at man har et ks som en evt løsning. I tillegg skal man møtes med respekt, forståelse og empati når man møter helsevesenet. Det er jo ikke sånn at "alle" som ber om ks ikke får det uten kamp. I tillegg ser det ut som at du mener at man burde forløse alle barn med ks, og at det er løsningen på alle problemer man har med fødselsomsorgen. Det er jo flere komplikasjoner ved ks enn ved vaginal fødsel. Store eller små - flere er det!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9856105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
oktober16 Skrevet 17. juli 2007 #18 Del Skrevet 17. juli 2007 Kan du ikke bare bli gravid, reise til utlandet før 7 mnd, kose deg på hotell og få KS? Og ellers har du det helt bra??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9856330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #19 Del Skrevet 17. juli 2007 Jo man kan ta fly gravid - er bare å reise før man er 7 mnd på vei **** Det koster jo ikke noe å bo på hotell et par-tre måneder før fødselen.... En er jo likevell sykemeldt / ordnet seg permisjon fra jobb - og er fri til å dra om man vil . **** Er man sykemeldt skal utenlandsturer klareres med lege, ellers sliter man med forsikringer m.m. Gidder ikke lese alt tullet du øser ut av deg, men vil bare si at jeg tk ks med sistemann, og måtte først ta blood patch tre dager etterop pga sinnssyk hodepine, deretter fikk jeg blodpropp i en lunge, noe som kan være dødelig. Til tross for at jeg har hatt en helt for jævlig fødsel tidligere, så ville jeg heller født normalt en gang til, enn å gå gjennom det jeg gjorde etter ks'et... Unge nummer to kom også normalt, og det gikk som en drøm, kune tatt en fødsel til på rappen. Så selv om fødsel nummer en er ille, blir ikke nødvendigvis den neste det også... Og jeg hadde i følge jordmor en virkelig tøff fødsel dørste gang, fikk ikke epidural fordi de trodde det skulle gå mye fortere, men jeg brukte 37 timer... De innrømmet at jeg skulle hatt epidural i ettertid, Fødsel nummer to gikk så kjapt at jeg aldri rakk å få noe annet enn lystgass, og jammen overlevde jeg da også. Jeg er her inne mest pga bryllupsdebatten, og parforhold, skal ikke ha flere barn. Men jeg fikk førstemann for snart 20 år siden, og den gang var det da svært lite snakk om fødselsangst, er dagens fødende mer pysete? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9863716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #20 Del Skrevet 18. juli 2007 Vell - en kan IKKE NEKTES å reise utenlands for behandling om en er gravid . Permisjonstiden bestemmer man sjøl hvor en oppholder seg , og hviklet sykehus en vil benytte . Det er fullstendig opp til hver enkelt . Da du fødte for 20 år siden - hadde du ikke internett tilgjengelig , opplysningssamfunnet var ikke " utviklet " slik som i dag . Aviser & radio informerte ingenting om fødtselsskader , problemer etc - slik som i dag . Dere var mer eller mindre " uopplyste " i forhold til jenter i dag .Kanskje " like greit " for dere ......? Det var masse fødtselsangst før i tiden også ... men kanskje ikke tillatt el mer tabu å prate om det . Min mor hadde fødtselsangst - da hun bar meg frem for over 30 år siden har hun fortalt . Da hennes førstefødte var stor og fødtsel hard . Og jeg var nummer 2 . Hun visste da va " fødtsel var for noe " og hadde forrige fødtsel levende i minne . Kvinner har nok alltid gruet seg mer el mindre - i hvertfall med nummer 2 .... Nr 1 - da vet man jo ikke helt hva en " går til " !!!! Samme med min søster . angsten var tøffest å takkle med barn nr 2 .Forde hun husket første var tøff og sinnsykt vondt .Forøvrig var jeg med på hennes 1 . fødtsel - og jeg bestemte meg vell da for at dette var IKKE noe jeg hadde lyst til å prøve selv ... så selv om jeg ikke har født selv - så har jeg sett min søster føde med kunn lystgass - og det var ingen fin opplevelse å vøre med på hverken for kommende far el . meg . Det var dramatisk og fælt å ikke kunne " hjelpe " min søster på noen måte - bare se henne lide ... Ingen av oss liker smerter og pines ikke sant ..? Selvfølgelig vil alle ha det mest mulig smertefritt .Jeg er i allefall glad jeg lever i dag og kan velge mer - enn dere som fødte for 20 år siden - og glad jeg er mer opplyst enn dere var og at jeg " vet nå " hva fødtsel ER ! De fleste fedre og mødre har en veldig positiv opplevelse av planlagt KS - og tar gjerne KS igjen sier de . Også alle mine veninner som har tatt KS fortalte at det var nesten smertefritt og de fikk smertelindrende etterpå mens KS - såret gror - dermed var KS rene " drømmefødtselen " i forhold til vaginal fødtsel sier de som har prøvd det ! . Er bare noen fåtall som deg - som klager og er så negativ ....Men det er vanvittig mange flere som klager og har skrekkopplevelser med vaginale fødtsler her inne . Enkelte går til og med i terapi med psykolog for å takle traumer de fikk som følge av vaginal fødtsel .... det forteller jo hvilken opplevelser folk sitter igjen med ....! Naturens gang .- det naturlige . er ikke mild , human og myk .....mot oss hverken mennesker eller dyr .. den er brutal og hard på alle områder i livet .. F.eks dyr spiser hverandre levende hver dag - naturlig er det - men fullt av lidelser og smerter for de som blir angrepet / spist , kvinner i Afrika pines og dør under langvarige , harde fødtsler som fluer .Faktisk en helt vanlig og normal dødsårsak for kvinner - å dø under fødtsler ..i Norge i " gammle dager " og fortsatt i utviklingsland skjer det .! Dette er også " helt naturlig " - i takt med naturens underverk - er slettes ikke imponerende å tenke hvor brutal naturen er .. .... Den er bare rett og slett hard & grusomt lagd denne " naturen " vår . Derfor vil jeg IKKE føde naturlig - uansett hvor naturlig det er .... Jeg syns KS er HUMANT OG MENNESKELIG . En kan få barn slik ---- uten å pines uutholdelig ..og i tillegg er det lite dramatikk og risiko i dag med KS - da metoden er så godt utviklet i dag . Men dere som " sverger til å føde naturlig .... hver så god ! Er opp til hver enkelt det . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9863918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #21 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg synes det er utrolig at menneskerasen har overlevd jeg... Og vi som fødte for snart 20 år siden, tror du ikke vi snakket sammen om fødsler? Tror du ikke vi fikk høre om våre venniners forferdelige opplevelser? Jeg var 19 da jeg fikk førstemann, og gruet meg selvfølgelig. Og det hadde jeg faktisk grunn til. En times tid før ungen endelig var ute var jeg hellig overbevist om at jeg skulle dø, lå med drypp i timesvis, og det kjentes ut som en eneste lang jævlig ve fra to om ettermiddagen til hun endelig var ute. Jeg presset uansett om jeg hadde pressveer eller ikke, *måtte* liksom bli ferdig... Orket ikke ha henne på magen før jeg var ferdig sydd, var redd jeg skulle slippe henne i gulvet så sliten var jeg. JM holdt på å gå i gulvet da hun var innom etter at jeg hadde dytta i meg et par brødskiver, for da var jeg klar for en dusj. Jeg var jo tross alt "døden nær" et par timer før.... Husker så godt at vi satt på tv-stua og skravla vi nybakte mammaene, og snakka om neste gang vi skule ha unger, da var faktisk smertene over. Gang nummer to så gikk vannet kl 19, ungen var ute kl 19.30, etter noe som må ha vært to pressveer. Rakk aldri petidin, pressveene kom mens jm skulle hente petidinen. Jeg mener ikke at alle skal fde "naturlig" uten smertelindring, men du får det til å høres ut som ks er risikofritt, og det er det faktisk *ikke* Rent bortsett fra at blodpropp i lunga er sinnssykt vondt, så kan du som sagt dø av det, og legene mente at det hadde direkte sammenheng med ks'et mitt. Jeg satt neddopa i senga de første fem døgnene på sykehuset, klarte ikke legge meg ned pgs smserter, og fikk lungebetennelse og vann i lungene dagen etter at jeg ble innlagt. Også så elendig jeg var i lange tider etter at jeg kom hjem fra sykehuset, mye verre enn da jeg kom hjem første gangen, altså etter oppholdet på barsel. Rakk vel en ukes tid hjemme før jeg måtte inn igjen, med unge og alt, som jeg selvfølgelig ikke kune amme, pga medisinering... Og jeg sverger ikke til "naturlig fødsel", jeg er nemlig helt for smertelindring. Og det er også et alternativ til naturlig fødsel, ikke bare ks. Og de fleste kan ikke begynne permisjonen så lenge i forveien at de kan fly til f.eks. England, og de færreste har vel råd til ukesvis med hotell før fødselen, i tillegg til 100 000 for selve ks'et. Da jeg ble født så kom jeg forresten ut dobbelt, jm hadde ikke opplyst moren min/skrevet i journalen at jeg lå i seteleie, så da jeg meldte in akomst var det drålig med anestesileger på jobb, og mamma fikk en forholdsvis naturlig fødsel med meg. Og jammen så fikk jeg en lillebror da jeg var 2 1/2. Merkelig at noen noengang har fått mer enn ett barn? Jeg skjønner at noen som har hatt spesielt traumatiske fødsler ønsker keisersnitt, men vi dør faktisk ikke av "bare" smertene. Men i din ensidige hyllest av ks i utlandet, så får du faen meg nevne risikoene ved ks også, ikke framstille det som noe 100% sikkert, og nærmest smertefritt alternativ. For det kan nemlig være alt annet enn det... Og når du drar inn at folk i afrika dør under fødsler, så er det kanskje noen ganger fordi de får barn når de er 12-13 år, og hygienen og forholdene på mange "sykehus" er under all kritikk, kan ikke sammenlignes med norske forhold i det hele tatt. Bli i det minste gravid før du sitter her og messer om ks, og gjennomgå gjerne ks også, så vet du hva du prater om. Men du får kanskje "vervepremie" fra sykehuset du opgir telefonnummeret til? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9864004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #22 Del Skrevet 18. juli 2007 Seriøst... Du må rulle inn snavla!!!! Norge har faktisk en lavere barnedødlighet enn det Storbritania har, så du er litt på viddene kvinneforkjemper. Ta deg en titt her: http://www.globalis.no/land/storbritannia/(show)/indicators og her: http://www.globalis.no/land/norge/(show)/indicators Der ser du at Norge har en barnedødlighet på 4 pr. 1000 fødte og Storbritania har en barnedødlighet på 6 pr. 1000 fødte. Så at Norge har en så forferdlig mange dødfødte er bullshit!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9864107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #23 Del Skrevet 18. juli 2007 Vell barn født av NARKOMANE eller ekstremt fattige uten helseforsikring som middelklassen har - de er nok med i statistikken din over dødfødtsler i Storbritannia . De kan ikke helt sammenlignes ....Storbritannia har et MYE større problem med rusmidler & alkohol og fattigdom og arb.ledighet enn Norge har blant sin befolkningen .En må sammenligne - middelklassen med middelklassen . Forøvrig har " englesiden " i Norge allerede minst 600 medlemmer .......? Stortsett norske kvinner fra middelklassen - som verken er narkoman eller " fattige " !!Web.siden for kvinner som har født et dødfødt barn i Norge , Mange av dem pga kritikkverdig legehjelp under fødtselen sin - som DE SELV UTTALER SEG I ETTERTID og klandrer leger &sykehus ( De fikk minimalt med hjelp underfødtsel og barnet døde ) ..- sier jo litt om hvor vanlig dette fortsatt er i Norge . Forøvrig kan en " velge " å føde vaginalt også på privatsykehus om en vil det istede - og få meget proff og god smertelindring & hjelp under fødtsel . Livet handler visst om penger .... De som har penger - kan kjøpe seg best mulig helse & behandling .... Desverre er det slik - penger avgjør mange av våre valg ....og utfallet av hvordan våre liv og helse blir i fremtiden .... Men DERE ER LITT ENIGE I - at NATUREN ER BRUTAL & HARD ??? Ikke sant ? Mye kan gjøres for at det som er naturlig - skal bli MYE bedre . Ingen vits i å være motstander av nytenkning , ny teknologi & hjelpemidler og utvikling - den går heldigvis fremover uansett .Og gjør menneskenes liv enklere og bedre . Syns jo min foreldregenerasjon vokste opp under ganske ENKLE kår - i forhold til min generasjon som er vokst opp med biler , TV , strøm , internett , Mobiltelefon og ja - allt mulig . Norge henger etter mange land - når det gjelder nytenkning & holdninger og løsninger og behandlinger .... Men vi kommer sakte men sikkert etter de Store land som USA , Tyskland , Australia m.m Og der ER KS nådd REKORDER i forhold til i lille Norge . Og en rekke positive resultater raporteres fra utlandet i helsegevinster og fordeler .Australske kvinner har fritt valg på KS eller vanlig fødtsel . Der får de se film av vaginal fødtsel og av et KS og FULL OPPLYSNING om BEGGE ALTERNATIVER - så får de velge selv på fødtselsforberedende kurs i Australia / USA m.m hva de selv ønsker ! Superflott !! Tenk om vi hadde hatt det like enkelt i Norge ? Her får vi ingen informasjon om KS av lege / jordmødre - kunn skremselspropaganda om KS om vi spør dem . Latterlig hva ??? Vi får ikke alternativer - annet en vaginal fødtsel . Er liksom selvfølge her i Norge - og det uansett grunner vi har . Vi lever 50 år tilbake i tid i Norge virker det som - når en sammenligner forskjellene her hjemme og f.eks USA . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9865381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #24 Del Skrevet 18. juli 2007 "Jeg fikk førstemann for snart 20 år siden, og den gang var det da svært lite snakk om fødselsangst, er dagens fødende mer pysete?" ------------------------------------------------------------------------------------------------------- For 20 år siden var fødselsangt tabu, det ble ikke snakket om. Var nok like mange kvinner da som hadde fødselangst og som slet med psykiske problemer etter en knalltøff fødsel som det er i dag. I dag er der mer åpenhet rundt dette temaet heldigvis. Er ikke snakk om å være mer pysete - synes at du er dirkete frekk som antyder noe slikt. Ja vel så hadde du en tøff førstegangsfødel og var heldig med neste vaginale fødsel - flott for deg. Men slik er det ikke for alle. Det betyr ikke at du er tøffere enn de som velger å ikke ville føde vaginalt igjen etter sin tøffe fødsel. Å føde og situasjonen rundt er ikke svart hvit. Det handler ofte ikke om smerten men om helt andre ting. Kanskje du bør lære deg å bli litt mer ydmyk ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9867089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #25 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg har forståelse for at de som har hatt en traumatisk første fødsel, og da snakker jeg ikke om at den har vært smertefull, men de som har revnet alle veier, og som har fysiske skader. Eller de som får kjempebabyer som knapt kommer ut, eller andre sånne ting. Vi dør faktisk ikke av smerter... Men de som nekter å føde normalt første gangen, slik som "kvinneforkjemper", det har jeg mindre forståelse for. Når vaginal fødsel nærmest blir omtalt som tortur og livsfarlig for både mor og barn, og ks som en "naturlig fødsel"... Ks er *ikke* en naturlig fødsel... Min førstefødte var 4400 gram og 55 cm da hun ble født, og jeg synes jo selvfølgelig det var svært... Men ei jeg snakka med på tvstua hadde fått en gutt på 5800 gram, han måtte de knekke kragebeina på for å få ut.. Da var mi ganske lita i forhold;) Med alle de problemene jeg fikk etter ks, så hadde jeg foretrukket en repetisjon på fødsel numer en, da var jeg hvertfall ferdig med lagene så fort ungen var ute. Og igjen, jeg skjønner de som nærmest er ødelagt etter en fødsel, det er ikke dem jeg er "ute etter", blir bare så jævlig provosert av trådstarter og "vervekampanjen" hun driver for et engelsk privatsykehus.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9835063-husk-dere-er-ikke-avhengige-totalt-av-norsk-gratis-statlig-helsetilbud/#findComment-9867464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå