Gå til innhold

Dere med termin i august. Ang svangerskapskontroll og ferie. Litt spørsmål og litt syting :-(

Anbefalte innlegg

Var hos legen i dag (uke 34) fikk beskjed om at det var feriestengt på legekontoret så det var ikke noe kontroll på meg før om en ca måned. Skal man ikke oftere på kontroll den siste tiden da? Har termin 22august og neste legetime blir 10 aug. (da min uke 38)

Vet jo at leger også har ferie, men jeg kunne vel kanskje fått et annet alternativ mens legen har ferie?

Spesielt ekkelt var det når magen ikke hadde vokst noe siden sist, og hjertelyd på baby var en del lavere en sist (hun trodde den sov)

Dette sa hun ikke var noe og bekymre seg over, og det hadde jeg vel heller ikke gjort hvis jeg skulle på kontroll litt før. Men nå må jeg også vente en hel måned for å få sjekket at alt er i orden :-( Bedre er det ikke at jeg sliter masse med kynnere og mage vonder (har ikke gjort dette i tidliger svangerskap)

Fortsetter under...

Du skulle vel hatt en kontroll i uke 36 også, tror jeg.

Har dere andre legekontor i kommunen din, evnt helsestasjon med jordmor? Evnt kan du få kontroll på fødepoliklinikk på sykehuset.

Nei har ikke gått hos JM, men kan jo ringe på helsestasjonen og spørre om hun har tid til meg:-) Skal ta blodprøve i uke 36 men fikk bare et blodprøve ark og beskjed om å ta den på sykehuset (der de driver å tar blodprøver)

hei...

jeg har termin 20.august og jeg hadde var på sv.skapskontroll nå i uke 34 og skal tilbake i uke 36, og som jeg har forstått det så skal du inn til sjekk hver uke fra uke 36... Dette ville jeg tatt tak i og spurt om, om det er ferie skal ikke gå ut over dine kontroller, da får de finne ett alternativ til deg...

Lykke til videre :o)

Klem

Annonse

Jeg går hyppigere til kontroll nå på slutten enn det jeg har "krav" på. Det kom visstnok nye retningslinjer i fjor og jeg merker stor forskjell på denne graviditeten sammenlignet med den jeg hadde for to år siden. Legekontoret lar meg gå til andre leger på samme kontor når min fastlege har ferie, og jeg var på kontroll da jeg var 34 og 37 uker på vei. Skal hver uke fra nå av. Føler at jeg trenger mer oppfølging på slutten.

Du kan alltids ringe føden og spørre om å få komme inn til ctg hvis du er bekymret!

Ja jeg gjør nok det hvis jeg føler behov for det. Men synes egentlig at det var rart at legen ikke gå meg andre alternativer.

Så trodde jeg at man skulle gå oftere på slutten, for da er det jo greit å følge med litt.

Jeg hadde kontroll i uke 34 og neste i uke 36. Har bare gått til jordmor jeg. Men tror faktisk at legen plikter å ha en vikar under ferie. Sjekk med helsestasjonen eller fødeavdelingen du!

Var på kontroll nå på onsdag, uke 37 + 3. Da var det 4 uker siden sist. Jordmor dro på ferie i dag, så da måtte jeg kontakte lege. Fikk ny time om 2 uker, blir jo da 39+3 også skulle jeg komme igjen uka etter hos legen for eventuelt bli henvist til en overtidskontroll på føden senest 15 august. det blir da uke 42.

Både helsesøster og fastlegen min har nå tatt ferie. Men fikk beskjed om at det vil bli ordnet med vikar for fastlegen min og som skal foreta neste kontroll når "alle" er borte på ferie. Er nå i uke 35, og har nå blitt satt opp om 14 dager til denne vikarlegen.

Annonse

Legen min og jeg satt opp kontroller for resten av svangerskapet vi før han gikk på ferie, såmm at jeg får alle de kontrollene jeg skal ha :)

Trodde det var vanlig at legene hadde en slags vikar ordning når de tok ferie sånn jeg.. en annen lege man kan henvende seg til liksom... det har i hvert fall min.....

Synes det høres rart ut at ikke du skal på noe kontroll før i uke 38 altså...

• 7 år senere...

Jeg var på kontroll i uke 33 og har fått ny kontroll uke 38, pga ferie, blir 5 uker mellom kontrollene det. babyen ligger i tverrleie, skulle henvises til ul i uke 38 hvis hun ikke hadde snudd seg.. litt nærvøs for tidlig fødsel igrunn...

Anonymous poster hash: eb8c0...002

I utgangpunktet er det kontroll hver annen uke fra uke 36, så du burde jo få til noe annet.... Syns denne legen hørtes litt sløv ut jeg....nå har jeg aldri gått til lege fordi jeg stoler mer på en jordmor som har dette som yrke...

Anonymous poster hash: 652ab...c3d

Samme her, både legen og jordmor har ferie, så det går faktisk uker mellom forrige time og neste.

Har termin 1 august.

Var 30 uker på sist kontroll og skal ha neste kontroll når jeg er i uke 37.
Må innom legekontoret i uke 36 å ta oppfølgingsblodprøve da jeg er Rhs minus.

Ser ikke problemet, for ås lenge en ikke har et risikosvangerskap så er det strengt tatt ikke så nødvendig med tett oppfølging.
Er det noe som oppstår kan en ringe føden, eller legevakten om en trenger hjelp av en lege.

Har term. 2 august, var i uke 32, skal neste i uke 36, er da de obligatoriske rhesus blodprøvene skal tas.. Etter det er det vel 38, så en i 40 om det blir aktuelt..

Må bare skyte inn et lite varsko til dere som går så mange uker uten kontroller- jeg hadde vanlig kontroll i uke 34- alt perfekt, kontroll i uke 36- plutselig høyt blodtrykk, høy puls hos babyen og begynnende svangerskapsforgiftning. Heldigvis ser det ut til at det er på retur igjen, men som legen min sa- "det er en grunn til at disse standardkontrollene eksisterer". Jeg fikk meg en skikkelig støkk. For de fleste går ting helt fint, og jeg mener ikke å skremme- men kan være verdt å ha med seg i mente dersom det går mange uker uten kontroller og man føler seg litt under pari..

Må bare skyte inn et lite varsko til dere som går så mange uker uten kontroller- jeg hadde vanlig kontroll i uke 34- alt perfekt, kontroll i uke 36- plutselig høyt blodtrykk, høy puls hos babyen og begynnende svangerskapsforgiftning. Heldigvis ser det ut til at det er på retur igjen, men som legen min sa- "det er en grunn til at disse standardkontrollene eksisterer". Jeg fikk meg en skikkelig støkk. For de fleste går ting helt fint, og jeg mener ikke å skremme- men kan være verdt å ha med seg i mente dersom det går mange uker uten kontroller og man føler seg litt under pari..

Omtrent samme opplevelse her! Er lurt å få kontrollert urin og blodtrykk, i det minste. Vil tro at Føden kan være behjelpelig .

Jeg jobber som sykepleier så jeg går jevnlig innom avdelingen der jeg jobber og kontrolerer blodtrykk, puls, blodsukker (bare for å være på den sikre siden), hører på baby med stetoskop og tar ustix for å kontrolere urin.

Nå i uke 35 er alts som det har vært hele tiden, like lavt blodtrykk som alltid og ingen utslag på noe urinprøve.

Hadde jo ikke trengt å gjort dette, men siden lege og jordmor er på ferie så gjør jeg det.

Har ikke opplevd noe mufifns på slutten av mine forrige svangerskap, men en vet jo aldri.

Jeg var til legen for et par uker siden (31+3) og skal inn igjen om et par uker (altså 35-ish). Men neste kontroll blir til vikarlege, ettersom min fastlege har ferie da. Nå følger ikke jeg normale kontroller pga div forviklinger, men synes det er veldig rart at legekontoret ditt bare stenger uten å tilby noe alternativ... men hør med helsestasjon, jordmor her har i alle fall tatt i mot meg med åpne armer når jeg bare har trengt en rask sjekk mellom legetimene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...