Gå til innhold

Hvordan overlevde vi i mors mage egentlig? (samme som 2.trimester)


Athina'

Anbefalte innlegg

Jeg er født i 1970, og min mor ble vel gravid tidlig februar det året.

 

Så det jeg lurer på er:

Hvordan kunne vi overleve i mors mage og bli så flotte mennesker siden de ikke hadde/gjorde:

 

De spiste hva de ville, de røykte og drakk, trente, dro på dans, jobbet helt til vi hadde hode ut av skjeden på dem. Ikke hadde de lystgass og epidural. Og 6 uker etter på var de på jobb og vi hos dagmamma på den tiden.

 

-Ikke hadde de folat

-Ikke EL tester

-Ikke graviditetstester som nå

-Ikke gikk de regelmessig til lege/jordmor

-Ikke kunne de ringe føden og be om å komme på UL hvis de var redde

-Ikke fikk de høre hjertelyden

-Ikke fikk de vite kjønn

-Ikke hadde de all verdens med klær og utstyr(bilstolen var ikke oppfunnet tror jeg og bilseler var så visst ikke påbudt

- Begynte dem å blø på ett tidlig stadium var det rett på utskrapning uten noe mer undersøkelse enn som så, for de hadde jo ikke det utstyret.

-De ble ikke frarådet noe, ingen pekefinger på den tiden nei.

-Ikke kunne de sutre om å ha bekkenløsning og andre plager for det var ikke tenkelig på den tiden for de måtte gå på jobb.

-Ikke hadde de internett og BIM(at det går ann)

...... og listen fortsetter i det uendelige.

 

Og her sitter jeg frisk og rask og mamma overlevde å føde meg uten nevneverdige skader.

 

Så jeg lurer på hvordan det egentlig er mulig siden alt hysteri, informasjon fra helsepersonell og media og alle pekefingre som er rettet vår vei sier at : IKKE GJØR SOM MORA DI!

 

Vel jeg synes mamma gjorde en super jobb jeg!! Og jeg tror hun var mye mer lykkelig uvitende under hele svangerskapet, enn noen av oss noen gang vil bli i vårt :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette syns jeg var ett teit innlegg.

Mange flere babyer døde i mors mage og etter fødsel enn nå så det er mange som ikke fikk vokse opp.

Moren min skjønte allerede da at det ikke var heldig å tilføre kroppen gift, hun har alltid vært renslig med det hun og vi spiser og vasket/vasker alt av frukt og grønnt. Ikke var det mange somt trente så mye heller på den tiden og hun var hjemme til jeg var 7 år. Var faktisk mange flere som var husmødre på den tiden enn det er nå.

Selv om det ikke var påbutt med bilbelte skaffet faren min det så snart han kunne få tak i det.

Det at de ikke hadde lystgass og epidural var kanskje hellet til det gode for babyen og jeg brukte heller ingen ting da jeg fødte.

osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe touchy du er da, må nesten le litt her.

 

Er ikke noe pekefinger innlegg, er bare ett innlegg om at det er utrolig at vi sitter her så flotte som vi er selv om de ikke hadde alt det vi har nå til dags. Om det var flere dødfødsler, krybbedød vet ikke jeg - har ikke lest statistikker og det har heller ikke noe med dette innlegget å gjøre heller. Og det har heller ikke noe med din mor eller din fødsel gjøre :-)

 

Og for å bare si det å da... 70 generasjonen er vel den av de største så langt. Det var den de brukte som eksempel når eldrepolitikken/eldrekrisen bla tatt opp for noen år siden.

 

Så ikke vær så touchy og ikke ta ting så personlig :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artige tanker syns jeg om en tid ikke så langt fra vår men med helt andre retningslinjer osv enn det vi har i dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehehe! Jeg må le litt jeg! Jeg er født litt seinere jeg da, i 1983. Men allikevel,var mye av det samme den gangen.

Og det er virkelig helt utrolig at vi er friske noen av oss.. Og tenk på vår foreldregenerasjon igjen. Når noen i nabolaget hadde "nedkommet" kom mannfolka i nabolaget for å gratulere faren,da sto de over vugga med piper og sigarer og sa hvor flott barnet var.

Ingen av oss her burde egentlig vært i live. Og nei,det var ikke flere dødfødsler den gangen. Krybbedød var nok noe mer hyppig av den enkle grunn at man la barna på magen for å sove.

Så dette synes jeg var kjempemoro å lese! Bra lesing til mange hysteriske gravide som helst ville vært innelåst på ett rom, fått luften renset og maten sanert.

Jeg vet også det at astma er mye hyppigere nå enn den gangen da folk levde normalt.

Verdens befolkning blir eldre og eldre,men vi gjør jo det meste galt de fleste av oss. Husk at barn aldri har vært mer sykelige enn de er nå heller. Mange får så vidt lov å være ute å leke lenger jo! Alle vi her inne kan sikkert huske sommerene da vi var små,var ute helt til det ble mørkt og hadde blåmerker og skrubbsår over hele kroppen. DET mener jeg er sunt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Labambie:

 

Kjempefin fortsettelse av det jeg ville frem til, og så enig så enig!! :-)

 

PS! Til og med lekekasse sand har en egen standard som må godkjennes for å brukes. Er den for hard(eeehhhh) kan barn ha uhell farlig farlig hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra skrevet begge to=o)

 

Selvom jeg er mer hysterisk denne gangen, så dreit jeg i alt det legen sa...hehe...heldigvis gikk alt bra med lille gutt, til tross for 2 innfarker på morakak dårlig med næring og lite fostervann..

 

Ligger nå og sover godt i sin seng=o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...