Gå til innhold

ammeslitern...

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er meg..

hadde til slutt gitt opp, jentungen har elendig sugeteknikk, og nektet å ta det ene brystet.. ødela omtrent det andre..

så jeg har gått til innkjøp av elektrisk pumpe og to håndpumper, og forberedte meg ¨på noen måneder med pumping..

så skjedde det rareste.. i går la jeg henne til brystet, bare for litt kos, og for å prøve.. og svupp, der satt hun!

i den dumme puppen!

klarte tre måltider på pupp i løpet av dagen, og så blei det akkurat som før igjen..

men jeg aner jo et visst håp da.. om at jeg kan slippe det verste flaskestyret etterhvert!

men hva gjør jeg når jenta suger dårlig?

altså, hun er sterk i suget,men gaper ikke nok.. hun tar bare brystknoppen, og skulle jo tro hun hadde hoggtenner!

noen som har noen gode tips der? nå har jeg fått ny giv for å prøve litt til,,, litt hver dag, så kanskje vi greier det til slutt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at du har fremgang (men kan jo ikke si du gjorde det dårlig før da, hehe)! Det er en refleks hos ungene, du kiler på kinnet før du legger til, gjerne med brystvorten, og når hun åpner munnen trekker du ungen inntil. Har du vætet fingrene litt, går det an å rulle ut leppene til barnet mer, slik at det kommer lenger innpå.

Det som hjalp meg mest var å ta pekefingeren som støtte under brystvorten (samme med at resten av hånda støttet brystet) og så føre brystvorten helt opp i ganen til barnet. Lure fingeren kjapt ut igjen. Og prøv om igjen om det ikke går første gangen!

Skrevet

Hei!

Jeg husker deg godt fra Bim, for du bodde også i Telemark og vi hadde termin ganske så nært hverandre.

Synes bare det er så godt å lese at det er flere som sliter her... Har akkurat samme problemet at han ikke gaper godt nok og har nesten biti av meg begge brystknoppene.

Jeg har ikke kjøpt pumpe ennå, men vurderer det sterkt. Bruker skjold (i håp om at disse såra snart skal gro) og biter tenna sammen, mens tårene triller. Det blir mye av og på før vi klarer å få ordentlig tak. Gruer meg til hvert måltid...

Men vi har da fått det til vi også, så det er vel håp, som du sier. Fikk hjelp av en ammeveileder igår og da gikk det veldig fint. I dag har vi kløna fælt, så da var det på med brystskjoldet igjen. Huff ja... Øvelse gjør mester, er det ikke det de sier? Vi får bare stå på og ikke gi oss. Dette skal vi få til! Kanskje vi skulle ha starta vår egen lille klubb for "ammesliterne"?... Hehe.

Skrevet

Jeg tror noe av hemmeligheten er å slappe helt av selv, og ikke konsentrere seg FOR mye om å få det til. Jeg fikk det nemlig sugetaket aller best til når jeg var hos ammeveiledere og skulle vise dem at det ikke gikk... *sukk*... når jeg kom hjem igjen og var superkonsentrert gikk alt skeis igjen... etterhvert som sårene grodde litt slappet jeg mer av, og da gikk det stadig bedre. Det hjalp meg også å lære at brystet skulle formes som en hamburger før man la babyen til, heller enn å lirke det inn med en finger.

Jeg investerte også i en ny stol og det var verdt pengene! Det er mye lettere hvis man har god støtte både i rygg og på sidene. Jeg fant en i billigkroken på IKEA - stygg og klompete men gull verdt :) De har også ofte sånne gamle, regulerbare stresslesser på Fretex. De er kjempegode å amme i.

Skrevet

Jeg MÅ bare spørre: hvordan formen man et bryst som en hamburger??? :) *ler*

Forøvrig er du jo superutholdende Vintersol!

Kanskje du kan forsøke å legge henne til når hun ikke er så veldig sulten, at hun er roligere da?

Mi jente gaper heller ikke så veldig, så jeg må ofte forsøke flere ganger før jeg føler at hun har et bra tak. Kiler henne på underleppa, og tar henne inntil når hun gaper da. Bommer jeg, så prøver jeg igjen :)

Lykke til!

Skrevet

hahaha, hamburger?

jeg tror jeg skjønner hva du mener.. klemme den flat, på en måte?

jeg gjør iallefall det, og det er det som funker best her, til nå..

i dag har jeg klart å gi fire måltider ved brystet.. helt utrolig!

er jo sår som fy fremdeles, men det går stadig litt bedre..

tror faktisk det å gi henne flaske har trent opp suget hennes bedre jeg, nå har vi også være nøye med at hun må ha flasketuten ordentlig langt inn så hun må gape skikkelig og sånn da..

åå, hadde jo vært så deilig om jeg også kunne ammet, sånn helt naturlig, frem med puppen, når det skulle være..

men huff,, stakkars jenta mi.. i stad hogg hun plutselig til, og jeg skreik av smerte.. da skvatt hun så utrolig, og begynte å hylgråte! daakar liten.. er jo ikke hennes feil, i grunn..

vi får danne en "ammeslitere-klubb" hehe.. skal starte en tråd her borte jeg, så kan vi backe hverandre opp litt!

men som du sier moniccen; fungerer best å legge henne til når hun ikke er så veldig sulten. hvis hun er for sint eller desperat, så bare rører hun..

:)

Skrevet

Bare et lite tips:

Hvis du er sår, gi dem LUFT. Sov om mulig uten bh om natta, og bruk bare innlegg når d lekker.

Hjalp meg masse å gjøre d.

Har du forresten lest på www.ammehjelpen.no? Masse tips og info der :)

Skrevet

Hehe.. hamburger ja... det er sånn som du sier - man klemmer brystet flatt på begge sider så det blir horisontalt i forhold til babyens munn. Som når man spiser en hamburger og klemmer den både ovenfra og nedenfra for å få den til å passe i munnen liksom...

Huff jeg føler virkelig med dere men det kommer helt sikkert til å gå bra til slutt selv om det føles som tortur nå! Jeg trodde aldri i verden jeg skulle bli kvitt ammeproblemene mine for jeg hadde absolutt alle problemer jeg hørte om... Hun gapte ikke, fikk feil sugetak, slapp taket, sovnet under måltidet, jeg hadde kjempevonde sår, hadde spreng, brystbetennelse fire ganger, trøske og slet med brystvegring en stund... sukk... Men nå går det utrolig nok helt fint! (Hun er nå tolv uker, men det bedret seg gradvis fra ca. fire uker). Hun er fortsatt litt urolig når jeg ammer blant fremmede, men pytt - synes det er helt fantastisk at jeg kan gå hvor som helst når som helst og amme babyen når hun er sulten... Hun er blitt skikkelig god og rund også med trippelhake og greier.. Har klatret opp to vektkurver :)

Skrevet

Melder meg inn i ammesliter klubben. Få ikke til ammingen i det heletatt, og gutten la ikke på seg. Måtte ty til pumping og flasken, og nå er han blitt godt rund i kjakene.

Skal begynne å prøve å få han til å ta bryst, men det kommer nok til å bli en utfordring vil jeg tro...

Og jeg som trodde dette skulle bli enkelt, og så kom det en liten baby uten vilje til å gape opp og med elendig sugeteknikk... Jaja.. jeg liker jo vanligvis utfordringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...