Gå til innhold

hva er sunnest av kneippbrød og grovbrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hvorfor?

Jeg og sambo er uenige her.... =)

Skrevet

Kommer helt an på det. Du må nesten se bakpå hva de forskjellige inneholder av grove kornsorter. Hvetemel er ikke sunt.. Brød er vel ikke veeeldig sunt i utgangspunktet, mener jeg;o)

Skrevet

Grovbrød, det er vel sunnere dess grøvere det er eller?

Skrevet

jo grovere jo bedre vil jeg si. Personlig ser jeg ikke stor forskjell på loff og kneipp.

Skrevet

Kneipp er jo omtrent bare loff tilsatt litt farge....

Skrevet

Har lært at kneip er svært grovt, men vei brøa, det tyngste er grovest! At brøda er grove betyr at de inneholder mer av kornet. Hvetemel er bare kjernen i kornet, det er en del viktige næringsstoff i ytterste del av kornet som vi trenger.

Skrevet

En må spise grovere brød enn kneip for at det skal kalles sunt. Tror kneip har en grovhetsgrad på 27 og en bør godt over 50 for at det ikke går i "loff-kategorien"

Skrevet

og da for å svare NOJE:

Niks niks niks: kneip er IKKE svært grovt. Jeg har diskutert dette med bakeren der jeg jobber.

Skrevet

Og grunnen til at grovt er bedre er at det er mere fiber i det.

Skrevet

OK jeg gir meg!

Men det andre er rett!!!

Skrevet

kneip er en kamuflert loff.

Jo dyrere brødet er jo grovere er det.

Skrevet

nei, det er ikke det. Hvete er en kornsort på lik linje med rug, havre, etc. Der finnes både siktet, finmalt, grovmalt og til og med helkorn av hvete (som da er hele kornet). Siktet hvetemel er vel den fineste, og det er kjernen i kornet. (tror jeg da)

Skrevet

Som de andre skriver, grovbrød er sunnere. Om det da ikke er tilsatt veldig mye smør, sukker/sirup osv (som det faktisk er i noen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...