Gå til innhold

Kan man trene som normalt når man er gravid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver vanligvis å trene et par ganger i uka på treningsenteret her jeg bor. Er i sånn passe "dårlig" form... hehe. Har nemlig blitt litt lite trening det siste året pga jeg har en 1-åring :) Men har begynt nå i det siste siden jeg føler meg litt vask etter et svangerskap. Nå er jeg gravid ogjen og har lyst å fortsette å trene så lenge jeg orker.

Er det noe man bør holde seg unna? Er det f.eks ok å ta sit-ups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer egentli på det samme selv. Trener nå 4 ganger i uka, både styrke og kondisjon. Hva bør man unngå, og hva bør man gjennomføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

Man kan trene moderat gjennom svangerskapet. Jeg trener hjemme selv. Mageøvelser skal en være litt forsiktig med ettersom magen og livmoren vokser etterhvert.

 

En kan trene slik at en holder seg i form, men bør ikke øke på intensiteten når en er gravid. Det er ikke tiden for å trene veldig hardt, dersom en ikke er veldig godt trent fra før.

 

Gåturer, svømming, sykling, (litt forsiktig) og lette styrkeøvelser for kroppen tror jeg er helt ok. Det funker hvertfall for meg!

 

Lykke til med treningen:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at man ikke skal trene med eldig høy puls, da fosteret også vil få høyere puls...(?) Jeg snkket om dette på jobben en dag og da fortalte ei om venninna si som hadde en SA etter en hard joggetur. Den kunne jo kommet uasnett da, tror mange fortsetter å trene som før.

Jeg har heller begynt å gå lange turer, når ikke kvalmen er overmannende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mest rett. jeg er fysioterapeut og kan kanskje komme med kvalifisert råd. Under svangerskapet blir leddbånd mer elastiske grunnet hormoner. Hvis man trener, så styrker man muskulatur og andre strukturer og dette vil være med på å forebygge plager som smerter bekkenløsning o.l. Jeg hadde plager i skuldre under svangerskapet. Garantert pga løsere leddbånd. Men, tren med måte, husk å drikke rikelig med væske og få i deg masse god og sunn mat.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint å trene magen som vanlig til uke 12. Etter det skal du ikke trene den rette magemuskelen, fordi denne deler seg på hver sin side av den voksende magen. Men du kan fortsatt trene skrå magemuskler.

 

Når det gjelder intensitet, bør ikke pulsen noe særlig over 140-150. Blir pulsen for høy, greier du ikke holde temperaturen nede, og babyen kan bli overopphetet. I tillegg bruker kroppen da alle kreftene på at du skal fungere, og da er det ikke sikkert babyen får alt den trenger... Har jeg lest et sted....

 

Trener fortsatt stort sett hver dag, jeg, men løfter ikke fullt så tunge vekter som jeg pleier, og har kuttet intervallene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du driver med sport som kan føre til traume mot barnet (kontaktsport) kan du holde på akkurat som før. har nettop sittet i timesvis på nettet og lest artikler om høyintensistestrening og graviditet. Denne artikkelen gir et godt referat av det jeg har funnet:

http://usolympicteam.org/table.pdf

avsnittet om graviditet begynner på side 18.

 

ellers kan du søke på googlescholar, der fant jeg hundrevis av artikler. En del av anbefalignene som f.eks står i bøker eller på treningssentere er ganske utdatert. Det er f.eks helt greit i flg nyeste forskning å ha en makspuls på 170-180 (hvis du er i form fra før, selvf.) i ca en time.

 

Andre ting jeg fant var at veltrente damer har kortere både fase en og tre av fødselen. Tening har en positiv effekt i forhold til komplikasjoner hos fosteret under fødselen. I tillegg får man mindre strekkmerker hvis man fra før har sterke magemuskler fordi muskulaturen gir god støtte for den voksende magen, og det blir derfor mindre strekk på huden. Det er ingen holdepunkter for at mye trening gir for sterk bekkenbunn slik at fødselen blir vanskelig ( har hørt mange si dette)

 

Tenkte jeg skulle ringe til Norsk Idrettmedisinsk Institutt i morgen og snakke med en lege der bare for å høre litt hva de har å si.

 

Har selv akkurat hatt en ganske intens løpeøkt.... Synes det er herlig å holde seg i form. God trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...