Gå til innhold

HCG nivåer,dere som styrer med dette...dere hakke peil ass


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

ja leser nedover her. kjære deg mammaen til emilie,hcg på 1600 er BRA!!!!! husk at det er forskjellig fra dame til dame.håper du får stigning!! det fortjener du!Dere andre som og styrer med dette,dere må ikke la dere påvirkes av at noen har 6000 i hcg i uke 5 og du/dere kanskje 1000. så lenge det stiger er det BRA det MÅ ikke fordobles engang!! jeg vet dette for jeg driver med assistert befruktning og vi hyler av glede av å ha hcg på alt over 14!

så lenge den ikke synker drastisk. husk hormonene svaier i svangerskapet,dette gjør hcg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mottatt,Men vanskelig å håpe..tar en dusj med vesla jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anonym!

Det virker som du har litt peiling på dette med hcg i blodet, og da må jeg stille deg et spørsmål jeg har fundert litt på. Er det slik at referanseverdiene i uke 6 (f.eks) er veldig vie, altså store forsjeller fra minste normale til største normale? Kan man finne ut hvilken uke man er i ut ifra hcg-verdiene? For meg virker det som de kan variere veldig fra person til person, og at de verdiene man har i uke 6 for eksempel kan være veldig forskjellig. Stemmer dette? Er bare litt nyskjerrig. Leser jo så mye om forskjellige verdier...

 

Håper du forsto spørsmålet, vanskelig å forklare! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer deg jeg, siden jeg vet litt om dette. Man skal ikke beregne svangerskapslengde utfra hCG verdier fordi som du sier, referanseverdiene er vide. Men dersom man ikke vet når EL og befruktning fant sted, kan man jo få en pekepinn om man er f.eks 4 eller 8 uker på vei utfra hCG verdiene. Men da forutsetter man at man har et normalt svangerskap. F.eks ved EXU, kan hCG verdiene ligge lavere enn normalt, og hvis man da beregner svangerskapslengde utfra hCG vil man få at man har kommet mye kortere enn det som er tilfellet. Og tilsvarende ved tvillingsvangerskap, som ofte gir høyere hCG enn normalt, da vil man tro at man har kommet lenger enn man faktisk har.

 

hCG brukes av og til midlertidig for å resonnere seg frem til en midlertidig svangerskapslengde og termindato (der siste mensdato er ukjent eller ved svært uregelmessige sykluser) Da kan man anslå når rutine UL bør finne sted, for å fastslå termin mer sikkert. Som du sikkert vet skal rutine UL utføres rundt uke 18 fordi det da er lettest å beregne termin utfra fosterets vekst og utvikling. Blir UL tatt altfor sent, vil termindatoen bli desto mer usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

From LMP (etter siste menstruasjons første dag) (mIU/ML or IU/L)

3 weeks 0 to 5

28 days 3 to 426

35 days 18 to 7,340

42 days 1080 to 56,500

49 - 56 days 7,650 to 229,000

57 - 78 days 25,700 to 288,000

79 - 100 days 13,300 to 253,000

2nd trimester 4060 to 65,400

3rd trimester 3640 to 117,000

 

 

Dette er målinger tatt. VELDIG variable.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Dizzie og Mamman til Emilie og ny i magen!

Det var slik jeg trodde da ja. Veldig vide referaseverdier. Takker for svar, da jeg av ren nyskjerrighet har fundert litt på dette.

 

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...