Gå til innhold

Glukosebelastning igjen

Bjelle

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden var det litt snakk om når man tester glukosebelastning (over 38 år, over 30 i bmi, sukker i urinen, osv). Jordmor mente jeg burde få testet meg pga bmi på 30 og at jeg skulle be legen om henvisning ved neste kontroll, som var i uke 25. Da jeg nevnte det for han avviste han det tvert og sa at glukosebelastningstest var unødvendig med mindre det var symptomer tilstede. Jeg har ikke hatt noen symptomer. Det skal nevnes at jeg spurte litt spørrende, fordi jeg selv også syntes testen høres unødvendig ut. Jeg hadde fått henvisningen om jeg hadde insistert :-)

Uansett, det viser iallfall at det er forskjellig praksis rundt omkring, og at legen min kanskje ikke blir veldig populær hos jordmor når hun får høre svaret...

Er det forresten vanlig å teste positivt selv om man ikke har noen symptomer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det mange spørsmål som jeg også lurer på. Jeg er 36, og skal ta en glucosebelastning den 30. juli og lurer også på om det egentlig er nødvendig. Det holder å ha en BMI på over 27 sa jordmora mi, og det hadde jeg da svangerskapet startet. Er nå i 29. uke og har lagt på meg 8 kg. Synes vel ikke at det tyder på at jeg bare spiser sukker, men kanskje ikke det betyr noe, men heller hvordan kroppen håndterer det sukkeret jeg får i meg. Nei, ikke vet jeg.

Skrevet

Tror det er mye uklarheter og forskjellig praksis her!

Sist svangerskap hadde jeg sukker i urinen på en urinprøve hos jordmor i uke 28, og da var det rett på glukosebelastning (ikke måling av fastende blodsukker først, eller ny urinprøve). Fikk da konstantert svangerskapsdiabetes, og måtte til kostholdsveiledning + målte blodsukkeret hjemme resten av svangerskapet. Slapp å bruke insulin.

Denne gangen burde jeg vel blitt henvist, men jeg glemmer å spørre og legen har ikke sagt noe. Har ikke hatt sukker i urinen, men er 41 år..

Men vet jo hva jeg bør/ikke bør spise og jeg er ikke noen søtmons så jeg regner igrunnen med at det går bra!

Skrevet

Hvorfor måler de ikke bare langtidsblodsukkeret (Hb1Ac), det må da være mye enklere, mer pålitelig og greiere for alle parter, skjønner ikke det jeg...

Skrevet

Hei,

tror ikke du trenger å ha noen symptomer. Selv tok jeg testen etter eget ønske, fikk da høye verdier, men det viste seg at jeg hadde sukkerintoleranse, ikke diabetes, det kunne de se på langtidsukkeret (da den prøven endelig ble tatt) som var helt fint, samt at jeg ikke hadde symptomer som hyppig vannlating eller tørste. Tok blodsukkermåling selv i 14 dager, det var interessant, det som ga høyest blodsukker etter 2 timer var brød med gulost. Så man trenger ikke spise mye sukker, det går også på karbohydrater. Men jeg har jo i mange år visst at brød og melkeprodukter går dårlig sammen med kroppen min. Min sukkerintoleranse har antakelig sammenheng med stoffskiftesykdom (lavt stoffskifte), moren min har det samme også og dette var bakgrunnen for at jeg selv ba om testen, hadde altså ingen symptomer. Synes det var greit å få dette fastslått, særlig det med at brød og melkeprodukter ikke er det store for meg, faktisk så slo samme brødskive med syltetøy langt lavere ut enn den osten.

Skrevet

Jeg ble "tvunget" til å ta glukosebelastning til tross for at jeg sliter med kvalme og mente jeg ville kaste opp. Det var liksom nye regler, og ifølge jordmor var det både i forhold til vekt og alder. Skårer høyt på begge. Men det har jeg gjort i de andre svangerskapene også.

Jeg kastet selvfølgelig opp, og alt måtte avbrytes, og jeg har nektet å ta flere forsøk. I ettertid har de sagt at de nye reglene er litt vel regide, og fører til mye ekstraarbeid uten at de egentlig oppdager flere tilfeller av svangerskapsdiabetes.

Skrevet

Hva er forskjellen på langtidsblodsukker og glukosebelastningstest? Hvordan er den første enklere og mer pålitelig?

Skrevet

Det er mulig jeg har misforstått, men jeg har fått forståelsen av at denne glukosebelastiningstesten er noe mas, med fasting og venting og ubehag?

Ved måling av langtidsblodsukker få man gjennomsnittet av blodsukker de siste mnd, og det er bare et lite stikk i fingeren som skal til. Det må jo kunne gi klare indikasjoner på om insulinproduksjon virker som den skal?

Denne belastingstesten kjenner jeg bare til via denne siden så jeg vet egentlig ikke jeg, har ikke vært noe spm om det hos moin lege eller jordmor... Kan man måle andre ting som må være med i vurderingen i gluk.test?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...