Limpy87 Skrevet 12. juli 2007 #1 Del Skrevet 12. juli 2007 Min første sønn har nettopp passert halvannet år, og jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid igjen. Jeg og samboeren min er veldig glade og gleder oss veldig Men samtidig så er jeg bekymret for at min sønn som da vil være to år skal bli litt glemt Å dette er en gutt som er vandt med all den oppmerksomhet som bare er mulig, han blir fort midtpunktet i rommet og det liker han veldig godt, så hvordan han kommer til å takle å måtte dele denne oppmerksomheten er jeg veldig spennt på... Det som også uroliger meg er det at samboeren min er ikke faren til mitt første barn, men sønnen min ser mer på han som faren sin en sin ekte pappa, og da er jeg redd for at kanskje samboeren min kan glemme sønnen min litt når han får sitt eget barn. Han sier selv at det aldri kommer til å skje, og jeg har veldig lysst til å tro ham, men jeg har vanskelig for det for jeg tenker at det kan være fort gjort å kanskje glemme Adrian litt når dette barnet kommer å han endelig blir pappa, noe som han ar sett frem til veldig lenge... Men jeg merker jo også at sønnen min er veldig glad i barn, men også at han blir fort sjalu hvis jeg holder andre babyer... Noen som har noen tips, råd eller lignende erfaringer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9822000-bekymret-for-at-min-s%C3%B8nn-vil-f%C3%B8le-seg-utelatt-og-bli-sjalu/
Gjest Skrevet 13. juli 2007 #2 Del Skrevet 13. juli 2007 I forhold til at samboeren din ikke er pappa'n til sønnen din, men til den nye babyen, har jeg ikke så mange råd å gi, men jeg regner med at siden sønnen din anser samboeren din som mer pappa enn sin biologiske far, så virker det jo som at han har stilt opp til nå! Det er ingen grunn til at samboeren din skal føle noe mindre for sønnen din etter at hans biologiske barn blir født! I forhold til alder mellom barna, så tror jeg ikke det bør by på noen problemer. Vi har tilsvarende aldersforskjell mellom våre eldste, og jeg tror det viktigste er å ikke endre så mye i livet til eldstemann etter at babyen blir født. Det er viktig at ikke eldstemann føler seg tilsidesatt på grunn av babyen, det vil i hvert fall ikke gjøre eventuell sjalusi bedre. Babyen vil stort sett spise og sove den første perioden, mens eldstemann vil kreve det samme av deg som tidligere. Går eldstemann i barnehage (evetuelt begynner innen babyen blir født) ? Da er det i hvert fall lettere for deg å gi ham lik oppmerksomhet som tidligere. da kan du dulle så mye du vil med babyen mens han er i barnehagen, og konsentrere deg om eldstemann på ettermiddagen. Det er selvfølgelig forskjell på barn også. Noen barn blir lett sjalu og andre blir det ikke. Uansett så vil det komme perioder hvor det vil bli litt forskjellsbehandling mellom de to, men vi har opplevd at det gjerne kommer litt senere, når minstemann blir eldre og ungene konkurrerer mer på samme nivå. Inkludér eldstemann i stellet av babyen hvis han er interessert, sånn at han også føler at han hjelper til! Vet ikke hvor mye hjelp dette er, men jeg tror problemet kan løse seg greit av seg selv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9822000-bekymret-for-at-min-s%C3%B8nn-vil-f%C3%B8le-seg-utelatt-og-bli-sjalu/#findComment-9831017
twoboys & a girl Skrevet 14. juli 2007 #3 Del Skrevet 14. juli 2007 Tror ikke du får så store problemer i og med at det er veldig liten aldersforskjell mellom de. Bekymrer meg for det samme, eneste forskjellen her er at jeg har en sønn på snart 5 år. Vi må bare huske å ta oss tid til den eldste, gi den alene tid med oss. Har gitt beskjed om at de først skal henvende seg til eldste mann, etter fødselen. Så får man bare ta det som kommer:o) Lykke til, det går nok bedre enn vi tror. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9822000-bekymret-for-at-min-s%C3%B8nn-vil-f%C3%B8le-seg-utelatt-og-bli-sjalu/#findComment-9835834
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå