Gå til innhold

En sykdom eller bare dårlig oppdragelse...

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en nydelig datter på snart 4 år. Hun har vært litt spesiell helt fra fødsel av, krabbet da hun var 5 mnd, gikk da hun var 9 mnd og pratet settninger før hun var året.

Vi har alltid måtte *oppdra* henne og jeg følte at jeg måtte gjøre noe galt ettersom min datter aldri lærte av feilene sine.

Så begynte hun i barnehagen og problemene avtok i en kortere periode, men for så å ta til igjen med større virkning.

Nå er hun som sagt snart 4 år og under utredning av ppt for ADHD.

Tegnene som "feller" henne er at hun sliter med å fungere på fler enn en arena, dvs både hjemme og i barnehagen. Har lav og til tider ingen impulskontroll, tar det hun vil når hun vil det, slår om hun blir frustrert, sinna eller veldig glad. Avbryter både seg selv og andre og har et utrolig aktivitetsnivå. Jeg kan ikke huske å ha sett jenta gå noen gang, hun løper, tripper eller hopper.

Hun har masse samvittighet og empati, men den klarer alikevel ikke overgå den lave impulskontrollen, noe som fører til mye tårer innimellom.

Hun har dårlig korttidshukommelse og kan ikke ta flere fortløpende beskjeder på en gang.

Slik har hun vært siden fødselen, i utviklende grad selvfølgelig. Og endelig fikk vi hjelp.

Nå utredes hun og selv om det er en lang og slitsom vei vi hoøder på med så vet vi nå hva hun selv kan for og hvilke områder hun ikke takler. Det er blitt mindre kjefting og mere forklaring, repetering og tilrettelegging, både hjemme og i barnehagen.

Adhd er en sykdom, ikke et adferdsproblem. Det er bare et av mange mulige symthomer. Tenk om hun heller hadde hatt kreft, det hadde vært verre...

Fortsetter under...

Hun høres veldig ut som slik min sønn har vært gjennom årene. Nå er han 13 år og medisinert. Han har også hatt masse empati men uten medisiner har han ikke klart å vise det på riktig måte. Nå får han vist den store empatien og omsorgsevnen han har og får veldig mye ros for det :)

Jeg ville vel ikke sagt at ADHD er en sykdom men en "liten"funksjonshemming.... mulig det er andre definisjoner på det.

Lykke til med jentungen deres ;)

Takker for svar ;)

Jeg har selv sett resultater av medisinering og er imponert. jobbet med barn tidligere og ser ikke på dette som noen hindring, heller en utfordring.

Nei, sykdom er vel kanskje å ta litt hardt i, ordla meg nok litt klønete. Mente at det er så mange verre ting som kunne skjedd enn dette :)

hovedinnlegger

Det er helt sant!! Det er utrolig tøft med å ha ADHD barn når det virkelig stormer som verst, men hos veldig mange så hjelper det godt med medisiner og en stor prosent av dem "vokser" dette av seg innen 18 års alderen. Og ADHD barn er ofte smarte, impulsive og oppfinnsomme småtroll ;) som kan dra nytte av dette når de blir voksne bare de blir ledet på riktig spor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...