♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 Vet jo at man ikke bør male med oljebasert maling når man er gravid. Men hvordan er det da med sterke vaskemidler man inhalerer? Jeg har akkurat renset sluken i dusjen på badet, den var kvalm og luktet grusomt. Brukte jif skurekrem, cilit bang (den som er mindre farlig enn den rosa) og vaskemidler for industrien jeg fikk fra min forrige jobb. Har villavent ventilasjon på badet, og luftet godt ellers, men er dette farlig for den lille spiren i magen min som er i åttende uke nå? Kjente når jeg vasket at det kom godt inn i nesen, så ble litt redd... Som om jeg ikke er engstelig nok fra før for å miste spiren....
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 Hei, Jeg er kanskje av de litt ekstreme, da jeg har jobbet flere år med økologisk mat. Det som er skummelt er ikke bare hva ett kjemikalie gjør, men hva cocktailen av tisetningstoffer og kjemikalier gjør med oss, det vet vi faktisk ikke. I England har det akkurat åpnet opp en stor avdeling av den Amerikanske matvarekjeden Wholefoods, der er det et stort utvalg av naturlige vaskemidler og pleieprodukter. Som langt overgår kravene til svanemerket. Anbefaler Sonett, men Ecover er ok også. (du finner dem i de fleste helsekost forretninger hvis din lokale ikke har det kan de få tak idem) Av hudpleie ville jeg bare brukt trygge navn som Dr Hauschka, Weledas barne serie, lavera osv.. Det har kommet en nydelig ny serie som heter nude også. Det er helt utrolig hvor mye drit folk er villige til å kjøpe bare fordi kosmetikk merkene bruker masse penger på reklame, Det er ikke bare vaskemidler, men nå når vi er gravide er det spesielt skummelt med parabener og phatalater fra myk plast (jo mykere plasten er jo lettere avgis fatalatene) så unngå mat som er pakket i cling film) Kopierte inn en liten tekst fra Mozon Er vaskemiddelet ditt trygt? Og hva med deodoranten? Mange av kjemikaliene du bruker hver dag kan skade helsen din: Av: Joachim Henriksen Torsdag 1. mars 2007 Alt fra fargestoffene i klærne dine, kosmetikk, teknologi, stolen du sitter på og maten du spiser inneholder et stort antall kjemikalier. Mange av disse stoffene er harmløse for helsen din. Men i et vanlig hjem bruker vi hver dag flere sterke kjemikaler som ville vært forbudt å bruke i industrien uten ekstra verneutstyr. Ett eksempel er vaskemidler som kan avgi farlige klorgasser i høye konsentrasjoner. Bør du bekymre deg? Les mer her: Advarer mot farlig kosmetikk - Det er ingen tvil om at vi ser en økende bevissthet om dette. En av årsakene er sikkert flere oppslag i mediene de siste årene om hittil ukjente bivirkninger ved forskjellige kjemikalier, sier miljørådgiver Håkon Lindahl i organisasjonen Grønn Hverdag. Han har ett konkret råd til hvordan vi kan redusere risikoen for å bli syke av farlige kjemikalier: - Bruk mindre! Når det gjelder vaskemidler kan du for eksempel kutte hardt ned på forbruket ved å gå over til mikrofiberkluter, som gjør mye av den samme jobben som de fettløselige vaskemidlene. - Det samme rådet gjelder for kosmetikk. Vi vet generelt altfor lite om langtidseffektene av de forskjellige stoffene som brukes i kosmetikk, spesielt i forhold til de mest utsatte som fostre eller småbarn, mener Lindahl. Vil du vite mer? Her er de farlige kjemikaliene i hjemmet: Velg bedre alternativer Såkalte parabener som brukes som konserveringsmidler i deodoranter, ble for noen år siden satt i sammenheng med økt risiko for brystkreft. Britiske forskere fant rester av kjemikaliet i alle svulstene de analyserte og slo alarm. - Funnet av paraben i svulstene gir grunn til bekymring. Spesielt fordi vi vet at dette materialet kan imitere hormonet østrogen som er kjent for å øke risikoen for brystkreft, sa forskningsleder Philippa Darbre ved Reading University i en kommentar til undersøkelsen. Og det er fullt mulig å finne kosmetikkprodukter uten farlige kjemikalier - hvis du vet hvor du skal lete.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 Kutte ned på vaskemidler og kun bruke mikrofiber når man skal vaske en sluk??? Er sluken til Miss Fat like skitten som min holder ikke det med mikrofiber. Har selv jobbet i et vaskebyrå- og mikrofiber er jo vel og bra det- men på enkelte ting MÅ man ha mer enn vann og klut...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå