Gå til innhold

Ble gravid da jeg slanket meg...

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg vil bare fortelle denne historien min til dere, så kanskje dere får får et spark bak...

Jeg veide mer enn 100 kg, før....

Jeg fikk også beskjed om å slanke meg, dersom jeg ville øke sjansen for å bli gravid. Det irriterte meg grenseløst, men til slutt ble ønsket så stort at jeg bokstavelig talt mistet matlysten.

Jeg begynte å gå tur hver dag ( ca trekvarters turer, i hurtig gange), og la om kosten....gikk over til atckinsen diett- mindre sukker ( Nb! frukt og brød inneholder mye sukker...). Kiloene raste av meg, og etter 10 mndr veide jeg utrolig, men sant 44 kg mindre... Og plutselig var jeg gravid...

Nå har jeg tre flotte barn...

Kiloene har desverre krøpet gradvis opp en del igjen nå...( veier nå 20 kilo mer enn da jeg ble gravid for første gang... Men skal igjen ty til Atckinsen...

Så av erfaring, vet jeg at mange kilo for mye kan redusere fertiliteten. (Hos meg gav det resultat i sjeldne menstruasjoner, og dermed sjeldne eggløsninger)

Ønsker dere som sliter med det samme problemet lykke til !

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9820319-ble-gravid-da-jeg-slanket-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til HI.

Fint du ble gravid da du gikk ned i vekt:), men dette har med slanking å gjøre, dette forumet er ikke et slanke forum... Jeg synes det inlegget ditt passer bedre på et forum hvor folk sliter med å bli gravid og et slanke forum enn her inne....

Det er også mange overvektige som ikke har noen problemer med å bli gravid...

Jeg selv gikk ned 15 kg før jeg ble gravid, og da alikevel veide godt over 100kg... Jeg har gått til leger og spesialister for hjelp til å bli gravid, ikke en har snakket om at jeg bør slanke meg og at det kan hjelpe... Dette er spesialister med godt rykte...

Det er til din opplysning kraftig uenighet om fedme er en årsak til fertiliten, det er større sannsynlighet for at kosthold og livstil har innvirkning, og det er ikke ensbetydende med overvekt...

Mener ikke å rakke ned på deg eller noe sånt, men innlegget ditt gir inntrykk av at fedme er problemet og slanke deg, det er løsningen...

Derfor ville jeg bare si flere sider ved saken...

Det var ikke meningen å tråkke på noen...

Jeg leste bare om noen her inne som opplever at legen sier at de kan øke fertiliteten dersom de tar av noen kilo, og ville bare si at det kan hende at det stemmer i mange tilfeller. Jeg synes det var verdt et forsøk å høre på min lege, og er ham evig takknemlig i dag.

Jeg vet av erfaring at det er kjempevanskelig å ta av. Har hatt store vektproblemer hele livet mitt, og sliter fortsatt med det... Men jeg så problemet med infertiliteten som et enda større problem. Det var knallhardt de 3 første månedene, men så ble det lettere.... i tillegg hadde jeg verdens viktigste mål... Nå når jeg prøver å ta av, er det knallhardt igjen, for nå har jeg ikke et slikt mål lenger...

Ville bare være til hjelp jeg... Beklager dersom flere ble støtt. Det var absolutt ikke hensikten.

HI

Grunnen til at de gav denne begrunnelsen var at de på Rikshospitalet hadde foretatt en undersøkelse med overvektige hvor de hadde en gruppe som gikk ned 6 kg og en gruppe som stod på stedet hvil i antall kg. De som gikk ned 6 kg i vekt ble fortere gravid enn de som ikke gikk ned i vekt.

Så nå hadde jeg og mannen min en prat i går som gav meg mer inspirasjon til å gå ned i vekt - dessuten fikk jeg ny sykkel i går. :) Så nå skal jeg prøve å gå ned i vekt - kjøpe mye grønnsaker - og lage litt mer annerledes/sunnere mat enn det jeg fram til nå har laget. Jeg er fortsatt ganske deprimert av det hele - og skal til fastlegen min på mandag.

Men ser nok litt mer positivt på det enn jeg gjorde før jeg snakket med mannen min. Han støttet meg, og fikk meg nok mer til å innse at jeg må prøve - prøve å spise sunnere mat og aktivisere meg mer. Det ønsket han også å gjøre - da er det lettere siden vi er 2 om det. Så nå ser jeg positivt på det - og hver måned skal vi selvsagt fortsette å prøve å se om spiren sitter.

Hei igjen HI...

Var jeg som hadde det første svaret under innlegget ditt... :)

Mente heller ikke noe galt jeg, følte meg heller ikke tråkket på, men ja fikk inntrykk av at overvekt var problemet...

Det er selvfølgelig fint for deg at det funket, og at du er glad for det selv... Ikke noe er bedre enn det...

Mente bare at det her er det eneste forumet jeg har kommet over, hvor overvektige kan snakke sammen uten at det skal handle om slanking, det er tross alt flere forumer for slike ting... Men det var sikkert galt av meg å pongtere det, folk får jo selvfølgelig lov til å snakke om hva de vil og gjøre som de vil (så sant de ikke rett å slett slenger dritt eller noe sånt)....

Men ja det funker for noen, men ikke for alle... Hva med de som er tynne og ikke blir gravid?, skal de prøve å gå ned ytterligere for at kroppen skal gå ned? Hva med de som lever sunt, og er aktive men fremdeles sliter med overvekt? Hvorfor er ikke spesialistene enige i hva som er problemet?

Ikke ment at du eller noen andre skal svare på disse spørsmålene, bare ville poengtere at det er så mange grunner som kan være medvirkene...

Jeg selv hadde endret livstil (gikk ned 15 kg men var jo alt for tung, og godt over 100 kg fremdeles da jeg ble gravid, så sluttet jeg å røyke fordi de sa at det kunne hjelpe) Som sagt igjen, det kan hjelpe for noen... Var IKKE ment som en klage altså... Beklager om jeg ga inntrykk av det HI...

:)

Min erfaring er:

ca 25 kg overvektig og ble gravid på første forsøk med nr 1 og nr 2.

Ukomplisert sv.skap med nr 1 og så langt alt vel med nr 2 i magen!

Har ikke lagt på meg så mye heller, 16 kg i første sv.skap. Legen sier at så lenge jeg ikke har plager har ikke ovevekten noe å si

• 3 uker senere...

Annonse

Men damer da!!!

Dere (inkl. meg selv) er her inne av en grunn. Vi er overvektige!!!

Ingen har godt av å veie over 90 kg.

Denne søte damen som la inn innlegget har jeg full forståelse for.

Jeg ble gravid ganske så fort med første, men nå sliter jeg med nr. 2.

Legen sier til meg at jeg MÅ legge om kostholdet, fordi usunn mat ofte kan være grunn til SA (noe jeg har hatt flere gangerr. 1)

Jeg sier ikke at alle her spiser usunn mat og er overvektig av den grunn, men det gjør jeg!!

Jeg burde skamme meg!

MEN, se lyst på livet. Ta alle råd dere kan få. Det skal hvertfall jeg!!!!

Ikke gå til motangrep med en gang. Alle her inne mener bare godt, vil jeg tro.

Ikke ta dere selv så høytidelig. Det er viktig!

Har samme erfaring som deg. Forsøkt å bli gravid et par år, men ikke fått det til. Gått ned 40 kg, og plutselig klaffa det! Kjent sak at fertiliteten påvirkes av vekten. Mange overvektige har cyster på eggstokkene som reduserer fertiliteten, disse forsvinner som regel ved vektreduksjon. Men dette gjelder vel mest de med betydelig overvekt, ikke 10-20 kg for mye.

Det er vel ingen hemmelighet at fedme har en negativ påvirkning på fertiliteten? Jeg vil vedde at mange overvektige her har PCOS, akkurat som meg, og da er det kjempelurt å gå ned i vekt. Eller er det tabu nå å snakke om dette her? Det er faktisk sant at mange får sjeldnere eggeløsninger av å være overvektig, som har som årsak at for mye insulinproduksjon gjør at man produserer for mye testosteron. Hvis du har problemer med vekt er det ofte pga en begynnende insulinresistens. Dette kan reguleres med god kosthold og mosjon. Så, takk HI for et håpfullt innlegg!

Jeg har også slitt med pcos i mange år. Nå har jeg endelig greid å gå ned mange kilo, og er nå også endelig lykkelig gravid.Jeg hadde ikke regelmessig menstruasjon på flere år, og slet virkelig med manglende eggløsninger.

Folk får velge selv hvordan de vil ta dette hovedinnlegget, men jeg er iallfall glad jeg ikke benektet at overvekt kan være en årsak til barnløshet. Jeg hadde ikke "råd" til å kaste bort tid ved å unngå problemstillingen. For barn er mitt høyeste ønske. Alle råd var mer enn gull verdt.

Så dere andre som også er overvektige, og som sliter med ufrivillig barnløshet... det er virkelig verdt et forsøk å følge hovedinnleggers råd. Synes dere ikke?

Difinitivt! Jeg har regelmessig El og ingen PCOS eller noe feil ellers påvist, så det er vekta som må bort! Kan jo hende at hormonene i kroppen blir feil pga vbekta så egget ikke slipper f.eks. Det ser de jo ikke ordentlig. har hatt cyster en del og det er så vidt jeg har skjønt egg som sitter fast. Så her SKAL det blir sunnere livsstil! men jammen ikke lett... Vi får støtte hverandre! :)

Så utrolig bra! Klarte du å gå ned så mange kilo på egen hånd, uten å betale i dyre dommer for kurs o.l? Jeg er imponert!!!

Hva spiste du istedet for brød og frukt, da? Dette er faktisk grunnlaget i maten jeg spiser... Ble litt nysgjerrig.

Annonse

Jeg var 100 kilo da jeg blei gravid. Å det blei jeg uten problemer, så tror ikke alltids vekta har noe med å ikke kunen bli gravid. De råder alltid overvektige til å gå ned, å gir det skylden for mye. Selv har JEG aldri hatt problemer med min overvekt!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...