Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet 100% som siviløkonom fra 01.01.06, og er nå gravid med termin ca feb/mars.

De 10 siste månedene før fødsel blir da omtrent februar -07 til desember -07. Problemet er at jeg skal flytte til utlandet i denne perioden, og deretter fortsette å jobbe for min nåværende arbeidsgiver i svært redusert stilling, kanskje 20-30 %. Hadde tenkt å jobbe fullt ut oktober, da blir min lønn normal de 8 første mnd av perioden (feb-okt) og lav de to siste (nov-des).

Hvordan regnes da fødselspenger? Noen som her erfaring og kan komme med tips til hvordan jeg kan planlegge mest mulig utbetalt? Kan påvirke tidspunkt når jeg flytter noe, da det er min samboer som skal begynne i ny jobb i utlandet.

Setter veldlgi pris på tilbakemelding!

Fortsetter under...

Hovedregel er at i fast arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden før en går ut i permisjon legges til grunn. Tror at hvis du går ut i permisjon når du er i 20 % stilling så bruker NAV det som utgangspunkt.

Har et motsatt eksempel, hvor ei vennine hadde jobbet 50% i flere år og gikk opp til 100 % stilling den siste måneden før permisjonen, og hun fikk 100 % stillingen som grunnlag.

Jeg ville tatt kontakt med NAV og spurt om det blir forskjell i beregningen alt etter når du tar ut permisjon. Pemisjonen kan tas ut tidligst 12 uker før fødsel og senest 3 uker.

Eller om det ha noen betydning at 20-30 % stillingen ikke e fast...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...