Gå til innhold

ang første legetime....


Jente23, Nathalie, gullimagen

Anbefalte innlegg

hei! jeg tok test på fredag og fikk klart positivt.. (bør jeg ta en til test da??)

 

innpå babyverden.no ble det regnet ut at jeg nå er ca 5-6 uker på vei. tenkte jeg skulle gå til legen å sjekke osv...

er dette vanlig?? hva gjør man hos legen? blodprøve? får du vite riktig termindato da? gikk dere til helestasjon eller fastlege??

helsestasjonen er stengt i sommer fant jeg ut idag, så jeg må gå til legen min i så fall....

 

takker for svar!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring legen din og fortell at du er gravid. Noen liker å sjekke deg med en gang, andre venter til du er ca 12 uker (mulig dette kun er annen gangsfødende). Du kan forøvrig selv velge om du vil gå til lege eller jordmor.

Vanlig kontroll er å sjekke blodprosent, måle livmora, høre hjerteslag (etter 12.-13. uke), sjekke urinen (ta alltid med urinprøve), veie deg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok test på fredag og gikk til fastlegen på mandag jeg. Er visstnok 5 uker på vei. Der var det kun urinprøve og ikke noen andre undersøkelser. Legen ville vente med det til uke 8-9. Forsto det slik at man både går til fastlege og jordmor på din lokale helsestasjon - gjerne annenhver gang, hver fjerde uke.

 

Sånn sett lite poeng i å gå til legen nå, med et viktig unntak dersom du bor i Oslo: Søknad om hvor du vil føde kan dermed sendes umiddelbart. Det betyr at du kan få plass og oppfølging underveis der du ønsker - Riksen eller Ullevål er nesten umulig ellers, så man havner fort i Bærum eller på Ahus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...