Gå til innhold

Hmm.. 14 dager med grøt, og nettene blir bare verre!

Anbefalte innlegg

Først var det amming hver 3.time om natta (og dagen), til han var 5 mnd. Så begynte han å våkne annenhver time. Etter samtale med legen min skulle jeg begynne med grøt til han på kvelden (ville vente til han var 6 mnd egentlig, men dette var bare 14 dager før tiden, og det virket som han trengte det med det samme). Så 5,5 mnd gammel begynte han å få grøt.

Han ser ikke ut til å like det noe spesielt, vi har prøvd både grøt og middagsglass. Han spiser det noen ganger, andre ganger nekter han å svelge, og hyler til han heller får pupp (dette kan ha noe med at han virker konstant trøtt om dagene). Har prøvd å blande i litt puré oxo, uten hell.

Han legger seg halv åtte, jeg ammer han etter 3 timer (han våkner), så sover han ca 4 timer. Men da er klokka blitt halv 3 på natta, og frem til han vil stå opp kl halv 7 våkner han hver halvtime og time. Som regel får jeg han til å sovne med sutt, men i 4 tiden og 7 tiden er det pupp.

Aner ikke hva som skjer! På dagen har han blitt ordentlig sutrete oxo etter disse nettene begynte på denne måten, jeg føler ikke det er magevondt heller... han får jo ikke såå mye grøt, bare noen skjeer, og mest pupp. Noen som har noen råd til meg, eller som skjønner hva dette kan være?

Fortsetter under...

Tror dette er helt vanlig i grøt start tia... Prøv å gi han grøt en stund før han skal legge seg.

Ellers spurte jeg hs om dette, og vet at mange har fått samme svar. (med forebhoold om at babyen legger nok på seg) så er det INGEN som trenger mat om natta. Etter å ha fått dette svaret så slutta jeg å ta han opp og amme han mitd på natta (pleide å være oppe 2,4,6,8.. Etter 2 netter med skriking sov han til 6 - da føler jeg ikke jeg kan tøye det lenger ennå.. så sover vi videre inne i den store senga til i 8-9 tia...

Kan hende han trenger mer mat - og da vil de automatisk kreve pupp på natta for å øke produksjonen...

Du får stå på og prøve mer mat.. Kanskje bytte merke? Mitt gull vil kun ha økologisk mat han, grøt går greit men alt annet skal være økologisk.. Og ikke tynt og iallefall ikke varmt....

Håper det hjalp ltt da - lykke til videre!

Tusen takk for utfyllende svar!! Jeg har faktisk vurdert det du sa om å ikke gi han mat om natta - men hvor lenge lot du han skrike mens du prøvde å roe han uten pupp? Uff, virker så fælt også, men minsten her legger ordentlig godt på seg, og er god og rund i lår og kinn, så jeg er ganske sikker på at han egentlig ikke har behov for nattmåltidene. Jeg føler det bare har blitt gammel vane for han, han har jo tross alt fulgt samme mønster i ett halvt år, med hver 3.time døgnet rundt. Han har vært som en klokke frem til nå i det siste!

hei

Her har vi akkurat begynt med grøt (i dag) fordi vi hadde samme type netter som deg, og jeg også begynner å bli passe lei.

Jeg har prøvd med most potet o.l tidligere, men det ville han ikke ha. Økologisk grøt fra Hipp med eple og pære smak falt i god smak her i gården. Gapte villig. Gav også litt sviske saft for at magen skal holdes i sjakk :) Blåbær (ikke saft) virker også som svisker dersom din ikke liker svisker. - Gutten vår blir sutrete når han må prompe eller bæsje stort.

Jeg vil vel tro at grøt kjennes annerledes ut i magen enn melk, eller kanskje han vil ha mer nærhet om dagen i forhold til det han fikk om natta før ??

Jeg har også oppdaget at junioren sover "lettere" nå enn før og trenger mer søvn enn tidligere og våkner liksom før han er ferdig sovet. Før hadde han to dupper, nå har han tre. Dersom han virker trøtt legger jeg han i vogna med en gang så får han uansett hvile litt om han ikke sovner - det har hjulpet her.

Kanskje du kan prøve med noe syltetøy ? Blåbærsyltetøy gikk ned på høykant her selv om potet og gulrot ikke var noe særlig..... Blande noe han liker inn i grøten ?

(Vi har også like gamle gutter - 10/1 her)

Dette ble litt langt, men men :) - lykke til, håper det ordner seg

Annonse

Det høres veldig kjent ut slik du skriver. Vi hadde også en periode hvor han var mer våken om natten etter vi begynte med grøt. Nå som han spiser to grøtmåltider sover han hele natten igjen. Mange barn krever mer mat når de begynner å få grøt. Hold ut! Det blir bedre:-)

Bare en liten rettelse av det som står i et av innleggene over: blåbær virker stoppende, og har MOTSATT effekt av svisker. Dumt å gi det om småen allerede er treig i magen:-)

Hei igjen

Det høres nok fælt ut, men vi lot han bare grine vi.... Og det er vanskelig første natta, men andre natta går det veldig braa - da går det fort over.

vi har tatt et måltid om ganga vi - så dere må bare prøve dere fram - det er veldig deilig!!!!

lot han bare grine? hvor lenge da? jeg roer han med sutten (han sovner med en gang da) men etter et kvarter er det igang igjen. noen ganger etter kun 5 min da, helt til han får mat. så har prøvd å roe han med sutten 2-3 ganger på rad, men han gir seg ikke, og da får jeg så vondt av han at jeg gir han pupp.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...